Kostnad för röntgen?

lakrits

Trådstartare
Är det någon som röntgat sin hästs bäcken/höfter här?

Jag har ett äldre sto..travare om det har någon betydelse...som ibland när man gör en halt..från trav...tappar/snubblar/stapplar till.
Hon har gjort så här ett par gånger förut men efter ett par steg så återhämtar hon sig och sen är allt som vanligt.

Hon är genomgången av kiropraktor och han hitta inget fel på henne...tvärtom...han hade faktiskt aldrig kännt på/sett en sån gammal häst så fin i sina muskler/leder/kotor.

Hon vilar sina bakben väldigt mycket, har hon stått länge och vilat så stapplar hon ett par steg..men sen släpper det...samma i sidled.

Hon fungerar utmärkt i ridningen, musklar sig väl och rätt. Inte svårt för samling eller någonting.

Hon är 18 år gammal, haft 1 föl vid 16 års ålder. Är KF häst (haft 3 gånger).
Det märks ingenting i rörelse på hennes bakknän..typ patella.

Det jag funderar på är om man ska till och röntga....
Hon är inte försäkrad tyvärr då hon var för gammal för att försäkra när jag tog över henne.
Kan det bara vara så att hon inte är lika rörlig längre?
Att det är åldersrelaterat?
Hon får ännu inte Glucosamin men det ska inhandlas, får se om det hjälper.
Kiropraktorn böjde henne i bak,,kände på höfter och bäcken men märkte inget.
Om man stoppar/Halt när hon är samlad och om man gör det lugnt så går det bra........men blir det tvärt så händer det här.....inte alltid..bara någon enstaka gång, en gång på kanske två månader.

Min fråga är väl egentligen vad det kostar att åka och röntga en häst ,,,,gällande höft/bäcken och ev. bakknän?
Och...vad ni tror det kan vara.

Sv: Kostnad för röntgen?

Höft och bäcken har jag aldrig hört någon göra utan att de måste sövas, inte bara sederas alltså. Så det blir en kostsam historia och fråga är hur mycket det ger. Svårt att få till tydliga, bra och läsbara bilder då det är så mycket massa i bäckenområdet. Knän däremot är ju vanligare. Men för att komma dit gör de också en vetkoll. Du kan inte bara boka för att röntga knät utan du bokar en vetkoll/hält/rörelsekoll och så bedöms om ev rtg utefter vad de hittar.

Lycka till! :)

Ja...det är ju då om man skulle kolla hennes knän då kanske.
Det kanske bara är jag som fått för mig att dom inte har med saken att göra men det kan det ju likväl vara.

Du menar att man låter en vet. göra böjprov, ridprov och utifrån vad den säger så går man vidare?

Är det knän så kanske det är stela leder som är problemet..även om hon funkar i ridningen men resultatet av tvärhet och att hon vilar blir till stelhet i stället.
Jag kanske ska prova med Glucosamin först och se om det blir bättre av det.

Den beskrivning du ger, härrör i de flesta fall från problem i has och knä. Så jag tror att det är där du ska starta.

Som någon redan sagt, man måste rtga höft och bäcken under full narkos. Och även jags kulle misstänka bakknäna i första hand.

Vad gäller rtg så min klinik tar 860 kr + moms för fyra bildeer, och sen 160 kr + moms för varje bild över 4 bilder. Och så tillkommer ju klinikavgift och kostnad för lugnande.

Men jag tycker du ska göra en hältutredning, och inte 'bara' åka in och röntga. Med en hätutredning först ökar ju chansen att ni 'röntgar rätt led direkt'.

Lycka till!

Men hur gör man en hältutredning när hästen inte är halt??

Hon har inte visat några som helst tecken på hälta eller problem förutom dom jag skriver om ovan..och det framträder vid lite tvära stopp. Ingen svullnad, ingen värme...ingenting någongång.
Och detta under hela den tiden som detta varit.
Påverkas knäna såpass även i sidled? Hon vilar ju bakbenen väldigt mycket, avlastar hon knäna då?

Senast ändrad:

Man gör böjprov t ex, och om man misstänker något specifikt kan man lägga bedövningar. Nu kanske ni gjort det redan, men jag tolkar det inte som det?

Men mena alltså att börja med att undersöka henne ordentligt på klinik för att se om du hittar något. Och gå vidare därifrån.

De tittar ju på hela rörelsemönstret, på rakt spår, på volt, på hårt/mjukt underlag och en hälta kan komma fram vid böjning men inte synas utan provokation.
Något känner ni ju är fel när han rör sig och veterinären är där för att hjälpa till att bena ut VAR orsaken kommer ifrån.

Boka en tid och väl där förklarar du helt sonika det du upplever med hästen. :)

Och hakar och grepp kan ju göra underverk med att ta fram en hälta i ljuset med. Även omd e tyvärr används (enligt mig) för sällan..

Nä..böjprov har vi inte gjort nu.

Misstro mig inte nu för jag vill verkligen min häst det allra bästa men hon är 18 år gammal och har ett förflutet som travhäst.
Hon har gett mig väldigt mycket ridmässigt osv osv...
Jag funderar på om det är "värt" att göra en dyrare hältutredning?
Hon är inte försäkrad för hon var för gammal att försäkra om när jag fick henne.

Ska man kanske ställa av henne helt och bara låta henne njuta av livets goda dagar, promenadridning ett par gånger i veckan?
Vi tränar och tävlar i western och det är klart att hon måste ju jobba en del i form osv...

Vad är det som är slut i knäna vid knäproblem oftast?

Hon är KF häst (haft 3 gånger),,,dessa hästar ska ju egentligen hållas igång...

Senast ändrad:

En hältutredning tycker jag inte är så dyr? Sålänge man inte blandar in bedövning, rtg och behandling så är det ju en i sammanhanget tämligen liten summa. Min klinik tar 800 kr + moms samt klinikavgift 240 + moms för hältutredning. Då ingår rörelsekontroll på rakt spår, böjt spår (ofta på både hårt och mjukt underlag), användandet av ev hakar och grepp, komplett böjprov samt allmänt klämmande och kännande och klurande.

Sen tillkommer ju såklart ev rtg, bedövning, behandling, UL osv.

Ställa av skulle jag inte göra utan att veta VAD det är, vissa saker blir markant sämre av att ställa av dem..

Det har du helt rätt i, både att de är bra och att de används för sällan.

lakrits: Ang kostnad, det kan dra iväg visst. Jag har två i stallet nu som var på hältutredning med några bedövningar, några röntgenbilder och en gjorde även ultraljud just över knäområdet. Även min förstabesöksräkning hamnade på runt 6000kr. Men då har det gjorts en hel del.
Så att du får några siffror på vad det kan komma att kosta.

Efter Alexandras sista inlägg: Grundavgift + hältutredning ligger på ungefär samma kostnad på "min" klinik. Sen tillkommer då bedövning och rtg.

Senast ändrad:

Ja...det var det jag befarade......att det skulle springa i väg så.

Men jag tänkte att jag gör så här...vi vet. besiktigar hästar i stallet då och då (försäljning) och har en mycket duktig och noggrann vetrinär som gör detta.
Jag ska låta honom böja henne nästa gång han kommer ut och beskriva hela situationen och se vad han säger.
Om han kan se nåt på henne.

Det jag också märker är...när vi varit/är ute och tävlar, att om man ridit fram tex. och sedan står still en lite stund, hon vilar då med nåt av bakbenen, och ska sedan gå iväg...så stapplar hon till efteråt. Det släpper efter ett par steg.
Med stått still så kan det vara kanske 10 minuter eller dyl.
Men när jag tänker efter så är det ju när hon ska sätta ner benet till rätta igen, när man ber henne gå från vilande läge så att säga.

Hej!

Tycker du ska göra som du sa ett vanligt enkelt böjprov på henne och syns inget där verkar det ju ok, inget hon har ont av iallafall..:)

Jag säger: Åk in och ta några plåtar och se vad dom visar. Det är den kortaste och billigaste vägen. Ofta så vet veterineren i axe*alla vart han skall leta.

Men om felet inte sitter där ts tror så kan ju vet leta på plåtarna hur mkt h*n vill. Då måste de ju ändå börja titta på hästen och vips så var vägen inte kort och billig längre.
Alla fel syns inte heller på rtg så den kortaste och billigaste vägen är kanske just att vet faktiskt TITTAR på hästen och därifrån kan konstatera felet UTAN att ta rtgbilder.

Låter som en bra idé som ts kom med själv.

Men oftas så vet eller misstänker jusst denna vet. vart felet sitter. Vi har varit hoss han några gånger och har är mer än bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 328
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka