Kostnad för röntgen och ultraljud

cactuspower

Trådstartare
Jag är intresserad av att ta en röntgenplåt på min häst. Det är ryggen samt även vid typ bärbensknölarna jag är intresserad av att ta, även ultraljud vid bärbensknölarna. Någon som vet ungefär vad detta "kalas" kan tänkas kosta?

Sv: Kostnad för röntgen och ultraljud

Vad vill du se vid bärbensknölarna?

Det beror ju på klinik och hur många plåtar, men skulle det vara min klinik så skulle du få räkna med ca 2000 kr för UL och 4 plåtar. Det finns dock både dyrare och billigare kliniker

Hon har varit öm på ena sidan och jag vill försäkra mig om att allt är okej där och det var på inrådan utav en "alternativbehandlare" (vet inte vad jag ska kalla henne för) . Tack för uppgifterna, då har jag i alla fall lite hum om vad det skulle kunna kosta :bow: ska ringa strömsholm i morgon för jag tror inte våran atg klinik tar plåtar på ryggen, men ska kolla upp det först dock eftersom jag är mer en glad om man slipper åka flera mil extra...

Tänkte mest eftersom det är områden som det är svårt att se något på vid rtg på stående häst, om du bara ville se ytligt eller djupare

När jag ultraljudade tåsträckaren på frambenen på min häst, fick jag betala 1800 kr. Hutlöst tycker jag.

När det gäller röntgen är det oftast första bilden som är dyrast sedan ökar priset i takt med antalet bilder. Första bilden brukar ligga på ca1000 kr sedan läggs det på ngn hundralapp per bild. Så har det iaf varit när jag röntgat min pålle.
Vad det gäller ryggröntgen så är det väldigt svårt att få bra tolkningsbara bilder speciellt långt bak på ryggen.
Då skulle jag hellre ultraljuda men det är nog också rätt kostsamt.

Sedan finns det nog kliniker som inte bara röntgar sådär hux flux utan först vill undersöka hästen. Indikationen på röntgen måste vara större än riskfaktorn så att säga. Då kan du måste betala en hel massa mer. Då kan det vara bra att ha fått en remiss innan...Hoppas du får ut nått vettigt av detta...

Min klinik har 4 bilder för typ tusenlappen (minns inte exakt pris längre), sen kostar extrabilder.

Remiss behöver man inte för att få ut försäkringspengar iaf inte om de hittar fel på röntgenbilderna eller hästen visar sig vara halt utan att man hittar något på bilderna.

Tog 14 bilder på ATG klinik kostnad runt 4000 kr.

Remiss behöver man inte för att få ut försäkringspengar iaf inte om de hittar fel på röntgenbilderna eller hästen visar sig vara halt utan att man hittar något på bilderna.

Tog 14 bilder på ATG klinik kostnad runt 4000 kr.

Nja, bestämmer djurägaren att det ska tas bilder, och det inte finns en veterinär som anser de nödvändiga, då får man ju inte ut något. Saker som görs på djurägarens egen begäran, som inte veterinär anser nödvändigt, brukar inte bolaget tycka är nödvändigt heller. De vill se orsak och samband. Och en diagnos.

Det var precis så jag menade. Mitt försäkringsbolag ersätter inte röntgen om inte veterinär anser det nödvändigt. (Iaf tror jag inte det, jag har bara röntgat hästar med remiss från vet).

Ja precis, sen är det mycket möjligt det går att gå baklänges och få ut pengar. T ex jag åker in och röntgar en kota för hästägaren tycker hästen rör sig skumt. Kotröntgen visar en ful pålagring. Då tar ju hästägaren mest troligt kontakt med en veterinär som gör en rörelsekontroll osv, och tittar på redan tagna plåtar som ju då är synnerligen relevanta. Då är det möjligt man skulle kunna få ut för de egenbeställda rtgplåtarna i efterhand. Fast det känns som ett synnerligen bakvänt sätt, varför inte gå via vet direkt?

På "min" klinik där jag jobbar m röntgen/ultraljud tar vi inga plåtar utan remiss från veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 309
Senast: annikarun
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
610
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka