Kostnad för medrytteri?

Wysiwyg

Trådstartare
Hästen i fråga är en välriden 11-åring, tävlad 1.30 hopp och LA dressyr, inget ridhus men en väl fungerande paddock och fina ridvägar. Inga jourer, mocka, rida och blanda mat de dagar man har hästen. 1 dag i paddock (eller eventuellt ridhus som är 15 min skrittväg bort) och en uterittsdag.

Är 400 kronor/månad för mycket?

Tycker ni öht man borde ta betalt, eller ser ni det som en tjänst och att man egentligen borde betala den som rider?

Sv: Kostnad för medrytteri?

Hur ligger priserna i luleå?

I stockholm skulle en sån häst kunna kosta 1000 kr i månaden utan problem.

Det vet jag inte. Innan jag köpte min häst red jag en 9 åring som gick 110 hoppning för 500 kr/månad och på samma villkor (Mockning och kvällsfoder samt ridning.) fast med ridhus. Dessutom red jag oftare, 3-5 gånger/vecka. Men visst finns det de som tar mer.

Har räknat ut en månadskostnad på ~2400 kronor, och då är alla kostnader inräknade såsom stallhyra, kraftfoder, vaccinationer, hovslagare, avmaskning etc.

det tycker jag verkar väldigt billigt isåfall.

Tittar man på annonserna nu så är det 600 kr för två dar i veckan på en travare :p

"söker ansvarsfull medryttare
Söker ansvarsfull vuxen medryttare till välutbildad fullblodsvallack. Utbildad upp till L.A hoppning med placeringar. Senaste åren tävlad och tränad i dressyr. Fullt trafiksäker och väldigt lätthanterlig. Pigg och framåt men snäll. Söker någon som är mjuk på handen och intresserad av att träna lite i dressyr. Behöver hjälp 2 dagar per vecka.Han är 18 år men fräsch. Står uppstallad i Sundbyberg med bra kommunikationer.
Pris 1.000 kr "

"Rutinerad medryttare sökes
Halvblodsvalack söker träningsintresserad och kunnig medryttare. Utbildningsnivå på hästen ca LB dressyr, LC hopp (dock orutinerad i hoppningen). Även inkörd. Framåt och pigg men ej het. Trafiksäker, ej tittig, van att ridas ut ensam och med sällskap. Mycket snäll i stallet och älskar att bli ompysslad. Kan dock testa vid ridning så du måste kunna vara bestämd.Jag söker dig med kunskap och intresse att utbilda honom vidare (dvs du bör rida på ca LA nivå). Ca 3 dagar/vecka med ridning i såväl skog och mark som på bana. Om du är rutinerad och säker i hoppning finns utmärkta träningsmöjligheter.
Pris 800 kr "

Det beror väl på av vilken anledning man skaffar sig en medryttare. Det är dyrt att ha häst i Stockholm och jag kan tänka mig att många gör det därför att de behöver ekonomisk hjälp. I mitt fall handlade det om tid och fysisk ohälsa hos ägaren.

Om anledningen är till största delen tidsmässig, men också lite ekonomiskt? Hade det ingenting med ekonomin att göra hade man öht inte tagit någonting betalt.

Eftersom jag är beroende av medryttare rent tidsmässligt då jag har små barn hemma resonerar jag som så att på vintern när jag får hjälpen 3 dgr per vecka betalar medryttaren ingenting. På sommarhalvåret då det inte är ngn skötsel i den bemärkelsen betalar min medryttare en symbolisk summa.

Tror också det beror mycket på var i landet man befinner sig, hur mycket ersättning man ska ta. Tror att medryttare blir allt vanligare, dock ännu så länge vanligast i och kring storstäder...

Det finns 1000 trådar med resonemang om man ska ta betalt eller inte.

Jag säger så här, det är helt upp till varje ägare om den vill ha betalt och vad den vill ha i så fall, om det sedan inte är någon som vill betala för att rida just den hästen så får väl ägaren kanske tänka om över kostnaden eller inte ha en medryttare, alls, det är ingen annan än ägaren som kan bestämma detta.

Den som vill bli medryttare men inte vill betala något slipper, det är då att välja en häst vars ryttare inte vill ha betalt men som en del gnäller över att det finns ägare som vill ha betalt får mig att må illa, leta upp en annan häst då, inget tvingar en att bli en betalande medryttare, sen om denna inte får någon häst att rida på gratis, tja då är det dennes problem.

Det handlar om tillgång och efterfrågan helt enkelt.

Okey, sant gällande resonemanget.

Det var inte jag som skulle betala, utan jag som ville ha medryttare :p

Ja det framgår tydligt, jag har aldrig skrivit något annat, men som jag skrev det är bara hästägaren som kan avgöra om den ska eller vill ha betalt, dvs DU i detta läget, känner du att du vill ha betalt så ta det.

400 kr är billigt, och ja jag tycker att du ska ta betalt. Det brukar nämligen vara en större motivation för medryttaren att komma, jag har flera kompisar som INTE tagit en spänn och så blir det sen därefter. Det verkar som man inte har något ansvar alls då, medan de som betalar en slant inte vill missa något för vad de betalar för så därför anser jag det legitimt. Sen är faktum, slitaget ökar på utrustning osv, skulle medryttaren vara av mindre aktsam natur så har man ändå en liten slant för det extra slitaget.
Det är inte gratis att ha/äga häst, om medryttaren inte vill betala för en utbildad häst kan de väl rida på ridskola istället eller hyra sig en egen häst alternativt bli fodervärd med samtliga kostnader. Varför skulle man som ägare finansiera andras intressen? Javisst är det en hjälp, men den är ju inget tvång och 400 kr får absolut anses som subventionerat mot det verkliga kostnaderna.

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 727
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 391
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Ska leta efter en ny medryttarhäst men tankarna bara snurrar i huvudet och jag känner mig smått uppgiven innan jag ens börjat. Hur...
2
Svar
20
· Visningar
3 304
Senast: Andrea1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II