Kostnader kring hund är ju väldigt beroende på vad man vill få ut av sitt hundägande. Vill man träna och tävla? Jaga? Ha hunden som tjänstehund? Eller kanske bara en följeslagare i vardagen?
Jag har ju just nu två hundar av sällskapstyp. Jag hade gärna tävlat med båda i lite olika saker men de kräver absolut inte massor av träning utan är ganska nöjda av att få klura lite ibland och annars bara busa, gå långpromenader och vara med i vardagen.
Men om man tänker att man har sin första hund så tycker iaf jag att man ska gå iaf valpkurs och sen en vardagslydnadskurs eller liknande. Eventuellt mer om man känner att man behöver mera stöd.
Så valpkurs ca: 1500 kr
Någon form av fortsättningskurs: 1500 kr
Vaccinering när hunden är 12 veckor och 1 år och sen är det väl var tredje år eller något.
Hälsoundersökningar när hunden är 1-2 år.
Mina hundar väger knappa 9 kg och knappa 5 kg.
Och jag räknar väl ungefär på dessa kostnaderna:
Årskostnader
Försäkringar på ca 2500 kr/hund. Har inte exakta siffror i huvudet.
Vaccinering, som jag faktiskt inte kommer ihåg exakt. Är lite olika om jag rabiesvaccinerar samtidigt men 300-500 kr/hund.
Medlemsavgift i klubbar, som jag faktiskt inte alls har i huvudet..
Utrustning, det beror ju på väldigt mycket. Allt mellan någon hundralapp till ett par tusen beroende på om något går sönder eller om man vill shoppa loss
Månadskostnader
Är väl egentligen bara foder som är här, vilket ligger på ca 200-400 kr för bägge hundarna. Och då räknar jag även med godis och tuggben.