Kostnad för föl-unghäst

P

piggis_83

Sitter o räknar på vad ett föl kan kosta, alltså om man föder upp fölet. Det är en språngavgift när man inseminerar, sen en större kostnad vid x antal dagar/när fölet är fött? Plus vet.avgift på stationen. Stationsavgift också kanske. Ev transportavg för seminen. Har jag glömt ngt? Kan jag räkna med 10-12' totalt? (Highlight lutar det åt, men har ej sett några siffror nånstans)

Sedan, när fölet är fött, ungefär:
*Id-kontroll ca 150 kr
*Registrering/hästpass 1000?
*Grimmor, borstar osv några 100-lappar
*Avmaskning 4 ggr/år? Ca 100 kr/gång
*Vaccination influensa o stelkramp (ngt mer?) 200 kr/vaccin o gång kostar det här
*Stallhyra 1200 kr/mån (då ingår hö, havre, mineraler o strö)
*Ngt slags proteinfoder, ev ngt mer fodertillskott. Om man ger ex groov el pluss grön, vad kostar det ungefär per månad? Ni som fodrar med det? (Om man ger havre också)
*Veterinär
*Hovis (en verkning här kostar 170 kr)
*kostnad om man ska va me på fölmönstring/utställning, vad kostar det ca?
*försäkring, vet jag inte... Vad kostar era unghästar (föl-2-åringar), o hur mkt bör man ha dem försäkrade i? Ett hbl av "medelklass"?

Har jag glömt ngt?

Tror att du får räkna med 20-25' innan fölet är fött (räknar inte med kostnaderna för stoet eller extramaten hon behöver då) med alla UL och resor mm

Sedan skiljer det sig nog en del mellan olika raser med registrering och försäkringar mm..

Malin

20-25' innan fölet ens är fött tycker jag är att ta i, eller det kasnek det kostar om du betäcker med en dyr hingst som står på fryst.
Själv valde jag en flyingehingst som alltså har levande föl avgift. Jag räknar lite grovt att jag hittills har betalt ungefär 10.000 kr och då hade jag ändå en krångelmärr som inte tog sig på första utan fick medicineras, sköljas etc. Sedan tillkommer lev. föl avgiften på det då och så jag räknar med att klara mig under 20.000 med henne. Hade hon tagit sig på första hade jag sparat ytterligare ca 3000 kr eller dyl.

kan svara på några av frågorna...
Fölmönstring går nog på en femhundring+resa och sånt. Blir det finaler kostar det såklart mer!
Jag har fodrat min unghäst (två år i juni) extra med breed sen i augusti. En säck på 30 kg kostar ca 230 kr, min fick 0,5 kg/dag fram till jul. Då räckte en säck i två månader, nu får han 0,3 så då räcker den längre!
Sitt första levnadsår fick han inget extra förutom havre, hö, min och betfor, men det är såklart individuellt.
Botulism kan vara bra att vaccinera mot om du har hösilage, en dos kostar dryga hundralappen. Om man inte har hästar i stallet som åker runt en massa så kan man vänta ett par år med influensavaccinationen, en del vet rekommenderar det för att hästen först ska skaffa sig ett eget immunförsvar. Stelkramp vaccinerar man första gången efter ett halvår om jag inte missminner mig. Viktigt att mamman är vacc!
Försäkring (Agria extra, liv 30000) betalar jag 400/månad för. Jag köpte min för 30000 för ett år sen, om dom ökar i värde får man ju höja upp den.
Utrustning kommer du ju behöva, träns och kanske tömkörningsgjord, sadel såsmåningom...

Okej, då vet jag ungefär. Jag ska ha antingen Highlight eller Dirco tror jag, o de är inte så fasligt dyra (det är ju ingen dyr importhingst på fryst jag ska ha).

Iofs kostar stoet under tiden den är dräktig, och det är väl kotnader som måste räknas på fölet eftersom "man inte kan ha henne till annat" under tiden, 20-25 tusen till den är född är lågt räknat.

Jo, det är klart men inlägget jag svarade på hade skrivit såhär:
Tror att du får räkna med 20-25' innan fölet är fött (räknar inte med kostnaderna för stoet eller extramaten hon behöver då) med alla UL och resor mm

och då tycker jag att det är att ta i. Om man bara räknar på semin- stationskostnad, språngavgift och levande föl-/90-dygnsavgift så tycker jag att det är dyrt räknat.
Jag räknar dock ändå med att komma ndan under 20.000 om inget oförutsett händer. Jag räknar inte med extrafoder, stallplats osv till stoet då (men dock UL, vaccineringar etc) eftersom henne hade jag ju haft ändå med dessa kostnader.

Båda mina fölungar kostade ca 20000 kr innan de kom ut! Det första stoet resorberade och fick sprutas igång igen. Det andra stoet hade infektion och fick behandlas och tog sig på andra brunsten. Hingstarna var Briar och Looping. I de 20000 kr är inga utgifter för stoet medräknat utan enbart hingstavgifter, stationsavgifter och fösterförsäkring.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 145
Senast: moon
·
L
Trav Hej alla kloka på buke! Fick ett samtal precis av min käre far där min farbror har hamnat i klammeri med KFM... Nu vill de ta hans...
Svar
13
· Visningar
1 470
Senast: CK
·
Avel En kompis har lyckats få ett föl den 20/12 2008 som resultat av en tjuvbetäckning med en 2-årshingst, hingsten är svensk varmblodig...
Svar
4
· Visningar
948
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama