P
piggis_83
Sitter o räknar på vad ett föl kan kosta, alltså om man föder upp fölet. Det är en språngavgift när man inseminerar, sen en större kostnad vid x antal dagar/när fölet är fött? Plus vet.avgift på stationen. Stationsavgift också kanske. Ev transportavg för seminen. Har jag glömt ngt? Kan jag räkna med 10-12' totalt? (Highlight lutar det åt, men har ej sett några siffror nånstans)
Sedan, när fölet är fött, ungefär:
*Id-kontroll ca 150 kr
*Registrering/hästpass 1000?
*Grimmor, borstar osv några 100-lappar
*Avmaskning 4 ggr/år? Ca 100 kr/gång
*Vaccination influensa o stelkramp (ngt mer?) 200 kr/vaccin o gång kostar det här
*Stallhyra 1200 kr/mån (då ingår hö, havre, mineraler o strö)
*Ngt slags proteinfoder, ev ngt mer fodertillskott. Om man ger ex groov el pluss grön, vad kostar det ungefär per månad? Ni som fodrar med det? (Om man ger havre också)
*Veterinär
*Hovis (en verkning här kostar 170 kr)
*kostnad om man ska va me på fölmönstring/utställning, vad kostar det ca?
*försäkring, vet jag inte... Vad kostar era unghästar (föl-2-åringar), o hur mkt bör man ha dem försäkrade i? Ett hbl av "medelklass"?
Har jag glömt ngt?
Sedan, när fölet är fött, ungefär:
*Id-kontroll ca 150 kr
*Registrering/hästpass 1000?
*Grimmor, borstar osv några 100-lappar
*Avmaskning 4 ggr/år? Ca 100 kr/gång
*Vaccination influensa o stelkramp (ngt mer?) 200 kr/vaccin o gång kostar det här
*Stallhyra 1200 kr/mån (då ingår hö, havre, mineraler o strö)
*Ngt slags proteinfoder, ev ngt mer fodertillskott. Om man ger ex groov el pluss grön, vad kostar det ungefär per månad? Ni som fodrar med det? (Om man ger havre också)
*Veterinär
*Hovis (en verkning här kostar 170 kr)
*kostnad om man ska va me på fölmönstring/utställning, vad kostar det ca?
*försäkring, vet jag inte... Vad kostar era unghästar (föl-2-åringar), o hur mkt bör man ha dem försäkrade i? Ett hbl av "medelklass"?
Har jag glömt ngt?