Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag lånar släp brukar inte jag ta ngt betalt alls .Om ni lånar transport/eller lånar ut eran egen, var brukar ni ta betalt då?
Miljökontoret gör ibland kontroller på tävlingsplatser.Och vem ska kolla det??
Det tror jag inte räcker som argument faktiskt.Om någon frågar säger man ju att man har LÅNAT/LÅNAT ut släpet det är ju ändå oftast till folk man känner hyfsat.
Så uppfattade jag det när jag talade med ansvarig på Djurskyddsmyndigheten för att få veta hur det ligger till.Ok så helt plötsligt blev 75% av sveriges tävlingsryttare straffbara menar du?? Om min kompis lånar min kärra för att åka och träna eller vad hon nu gör så är vi straffbara??
Det skulle visst inte spela så stor roll om pengar verkligen var inblandade. Men om där var en hyra för släpet, så var "yrkesmässigheten" ett faktum.Det jag menar är att om hon sen ger mig en slant för detta så behöver jag ju inte säga det om någon frågar eller hur. jag kanske inte fattar riktigt eller??...
Men Djurskyddsmyndigheten har gått ut med det allmänna rådet att verksamheter som inte är tillståndspliktiga, inte heller skall räknas som kommersiella. Man kunde som en tumregel ta att om man arbetar och försörjer sig på något annat, så är hästarna hobby om de inte blir i tillståndspliktig omfattning.
Ge fanken i att låna/hyra ut det. När jag köpte släp för några år sedan bestämde jag mig för att vara konsekvent och inte låna/hyra ut det. Taskigt kanske, men det struntar jag i. De enda gångerna jag har lånat/hyrt ut släpet har endast varit till "vettiga" hästar och jag har varit med. Det finns ingen försäkring som täcker skadegörelse på ett släp p.g.a. hästen. Ev. reparationer får du stå för själv om inte lånaren/hyraren tar sitt ansvar. Även om inte hästen ställer till med något kan folk bära sig så klantigt åt ibland. Det kan i och för sig jag göra också, men då får jag skylla mig själv.Bra fråga
Har precis köpt ett begagnat som är i fint skick, och kommer ha sproilans golv och nymålad inuti.
Är himla fundersam över hur jag ska göra, eftersom dom som redan frågat om dom ev kan få låna det någon gång har hästar som lever innan dom ens kommer på finkan...