Kostnad för att hyra transport

Jag tog 100kr men då lånade jag bara ut den till de jag kände väl och jag visste var rädd om prylarna + hade en häst som inte levde om. (Jag är en smula pedant)
Hade en som var ca 12år gammal men helrenoverad.
Det var ett 1500kg släp så det var inte så många i stallet som fick köra den, praktiskt. :D

Vet andra som betalat upp till 400kr för nyare släp.

Det beror på hur pass bra skick det är på den också tycker jag. Är det ett vrak vill man kanske inte betala så mycket (eller kanske inte använda öht) men är den helt ny kan man betala mer, så resonerar i alla fall jag.

Bra fråga :)
Har precis köpt ett begagnat som är i fint skick, och kommer ha sproilans golv och nymålad inuti.
Är himla fundersam över hur jag ska göra, eftersom dom som redan frågat om dom ev kan få låna det någon gång har hästar som lever :devil: innan dom ens kommer på finkan...

Men om jag ska hyra ut mitt kommer jag nog vilja ha iallafall 150kr per gång. Tror jag :confused: :p :)

Vill höra vad andra tar oxå :)

När jag hyr ut min tar jag 300 kr/dag. Innan jag skaffade egen brukade jag betala mellan 250 - 400 lite beroende på vart jag hyrde transporten.

/Maria

Jag hoppas att ni är medvetna om att ni måste ha tillstånd från miljö och hälsa för att bedriva "Verksamhet med transport".
Släpet måste ha ett tillstånd för djurtransport om ni tänker er att hyra ut det.
Tillståndet fixas lätt på Kommunens miljökontor och kostar runt 1500:- att få.

Alazzi vet ALLT om det, men på den tiden så kostade det bara 800:-.

hyr aldrig ut mitt släp.

men att hyra på macken här kostar 240 kr för en timme, plus typ 60 kr för varje timme. (lyxsläp)
och ett annat ställe typ 100-200 kr/dag. väldigt olika.

En tjej i vårt stall tar 100 kr ifall det tar 2 timmar och 200 kr för mer

Om jag hade ett äldre släp kanske jag skulle hyra ut det för 100-200 spänn beroende på hur länge. Fast jag är nog lite för pedant för att klara av det. Mitt nya släp är det ingen som får peta på! :D

Om ni lånar transport/eller lånar ut eran egen, var brukar ni ta betalt då?
Om jag lånar släp brukar inte jag ta ngt betalt alls :D.

Nä skämt åsido. Jag tycker det är skillnad på enkelaxlat och boggie t.ex. Jag skulle kunna tänka mig att betala upp till 300:- för ett dygn med boggie.

De gånger vi hyrt/lånat av stallkompisar har vi betalt 100 kronor. Men då vet vi oxå att vi hade betalt allt om ngt skulle hänt med transporten under färden.

De vi köper hösilage i från brukar vi låna av för 100:-
Bensinmacken 200:- för ca 5 timmar
Billigt och bra! :bump:

Och vem ska kolla det?? Om någon frågar säger man ju att man har LÅNAT/LÅNAT ut släpet det är ju ändå oftast till folk man känner hyfsat. För övriga har oftast nån annan att låna av på närmare håll!!

Och vem ska kolla det??
Miljökontoret gör ibland kontroller på tävlingsplatser.

Om någon frågar säger man ju att man har LÅNAT/LÅNAT ut släpet det är ju ändå oftast till folk man känner hyfsat.
Det tror jag inte räcker som argument faktiskt.
Definitionen för att släpet används för yrkesmässiga transporter är ganska så hård.
Det är svårt att ens få den egna transporten att INTE vara yrkesmässig.
Det räcker med att man använder den för att åka till tävlingar för att meritera sin häst så att den får ett högra värde, så är det yrkesmässigt.

Ok så helt plötsligt blev 75% av sveriges tävlingsryttare straffbara menar du?? Om min kompis lånar min kärra för att åka och träna eller vad hon nu gör så är vi straffbara?? Det jag menar är att om hon sen ger mig en slant för detta så behöver jag ju inte säga det om någon frågar eller hur. jag kanske inte fattar riktigt eller??...

Gå in och läs på

www.djurskyddsmyndigheten.se

Där så står det om transport av häst

Ok så helt plötsligt blev 75% av sveriges tävlingsryttare straffbara menar du?? Om min kompis lånar min kärra för att åka och träna eller vad hon nu gör så är vi straffbara??
Så uppfattade jag det när jag talade med ansvarig på Djurskyddsmyndigheten för att få veta hur det ligger till.

Det jag menar är att om hon sen ger mig en slant för detta så behöver jag ju inte säga det om någon frågar eller hur. jag kanske inte fattar riktigt eller??...
Det skulle visst inte spela så stor roll om pengar verkligen var inblandade. Men om där var en hyra för släpet, så var "yrkesmässigheten" ett faktum.

Men Djurskyddsmyndigheten har gått ut med det allmänna rådet att verksamheter som inte är tillståndspliktiga, inte heller skall räknas som kommersiella. Man kunde som en tumregel ta att om man arbetar och försörjer sig på något annat, så är hästarna hobby om de inte blir i tillståndspliktig omfattning.

Alltså behöver jag inte betala dessa 800:- om året för att hyra ut släpet till mina stallkamrater?

Bra fråga :)
Har precis köpt ett begagnat som är i fint skick, och kommer ha sproilans golv och nymålad inuti.
Är himla fundersam över hur jag ska göra, eftersom dom som redan frågat om dom ev kan få låna det någon gång har hästar som lever :devil: innan dom ens kommer på finkan...
Ge fanken i att låna/hyra ut det. När jag köpte släp för några år sedan bestämde jag mig för att vara konsekvent och inte låna/hyra ut det. Taskigt kanske, men det struntar jag i. De enda gångerna jag har lånat/hyrt ut släpet har endast varit till "vettiga" hästar och jag har varit med. Det finns ingen försäkring som täcker skadegörelse på ett släp p.g.a. hästen. Ev. reparationer får du stå för själv om inte lånaren/hyraren tar sitt ansvar. Även om inte hästen ställer till med något kan folk bära sig så klantigt åt ibland. Det kan i och för sig jag göra också, men då får jag skylla mig själv.

Ja du må ha rätt, men under mina snart 30 år i hästvärlden varav flertalet innefattat tävling och träning både med lånad/utlånad kärra har jag aldrig hört talas om att någon blivit kontrollerad. jag säger inte att det inte händer men det känns inte som en högrisk utan jag tänker fortsätta som vanlig ialla fall.... =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 407
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV