kostnad för samojed

Sv: kostnad för samojed

Bara att köpa en Samojed valp brukar gå på runt 9-13000kr.
Men det är inte själva köpet utav hunden som är det dyra. Räkna med minst 600kr i månaden på mat, ca 150kr i månaden för försäkring. Utrustning och tillbehör köper man då och då, godis, bollar (går åt som f*n) och man måste också ha lite extra i fall att hunden skulle bli sjuk eller skada sig.
Så det är dyrt att ha hund. En Samojed kräver också väldigt mycket fysisk aktivitet, vet inte riktigt hur mycket mentalt de behöver men vet att de kräver enormt mycket fysiskt.
Och enligt mig så är man inte redo för en Samojed valp, eller en hund alls om man inte ens kan gå in på blocket och kolla vad en sådan valp kostar på ett ungefär!
 
Sv: kostnad för samojed

googla på samojeduppföadre eller gå in på skk sida köpa hund, där står det uppfödare på nästan alla raser , Kontakta sen några uppföadre så får du svar på dina frågor :-)
Se till att om du ska köpa en att valpen är SKK reggad och föräldra djuren testade för ras sjukdommar , Lycka till

Tesora
 
Sv: kostnad för samojed

förstår inte din bitskhet?
Det är inte jag som ska köpa utan pojkvännens mamma. de vill veta priset i sverige eftersom de bor i norge och det kan avra fördelaktigt att köpa från sverige. Att jag frågade här var för att få snabbt svar och slippa ringa runt till uppfödare som jag ändå inte ska köpa ifrån....hade det varit så att jag skulel ah den hade jag självklart frågat om pris bland de uppfödare som var intressanta.

De har sedan tidigare en alaskan malamute, samt haft flera stora arbetskrävande hundar sedan tidigare, och vet att stora hundar äter mkt samt vet hur mkt övrig skötsel kostar. priserna är dessutom helt andra i norge mot här.
 
Sv: kostnad för samojed

en snabbkoll på blocket så ser det ut som runt 12000 för en skk reggad samojed :-)
 
Sv: kostnad för samojed

tusen tack :)
Visste inte om blocket var bra att kolla på då det kanske är många oseriösa uppfödare där som inte har priser i enlighet med skk-anslutna. men du verkade ha bättre koll ;)
 
Sv: kostnad för samojed

finns många skk anslutna uppföadre som annonserar där med :-) Hoppas dom hittar sin dröm hund :heart
Tesora
 
Sv: kostnad för samojed

OT men det var en väldigt billig försäkring... Och finns ingen anledning att vara otrevlig!

TS: Blocket brukar faktiskt funka som riktlinje för priser (förutsatt att man kollar på de registrerade såklart) men jag var också tveksam på det. Om man är helt oinsatt i ras och/eller hundvärlden är det lite dumt att uppfödare väldigt sällan skriver ut priser på hemsidor etc.
Tänk bara på att priset inte är det enda att kolla på när man letar valp. Lycka till :)
 
Sv: kostnad för samojed

tack för trevliga svar från flera :)

självklart stirrar de sig inte blinda på priset, men om en likvärdig valp i sverige kostar 5000 kr mindre än i norge så kan det vara ide att i alla fall kolla upp om man hittar någon bra kennel :)
 
Sv: kostnad för samojed

Vad roligt att intresset finns för denna underbara ras!
Jag har själv tagit över en omplaceringshund, en samojedhane som nyss fyllt fem och han var lite drygt 2,5 då vi köpte honom,
han är världens underbaraste kompis! :)

Pigg, glad, busig, vänlig, klok, energisk och bara helt ljuvlig på alla sätt och vis. Kan nog inte tänka mig att byta ras nu efter att ha haft samojed :)

Frisk och stark, bra lynne och billig i drift vi köper en 12 kg's fodersäck av bra märke, den brukar kosta 699 kr o den räcker nog ca 2 månader. Försäkringen kostar ca 190 kr/mån men då har vi valt lite tillägg och sånt, så det går säkert att få billigare men vi vill inte kompromissa med pengar om det gäller att han ska få bra vård om han gör sig illa eller blir sjuk.

Sedan tillkommer ju kostnader för utrustning som borstar, koppel, leksaker, schampo, bädd och sånt. Vi köper lite belöningsgodis och nåt märgben eller så att tugga på emellanåt, men mest gillar han morötter och älgklövar :)
 

Liknande trådar

Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
983
Senast: L(i)FE
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 054
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 784
Hundhälsa Hej alla hundälskare! Jag står inför en spännande men utmanande situation och hoppas på era råd och erfarenheter. Vi har en underbar...
Svar
10
· Visningar
933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp