Kostnad DNA-test?

Sv: Kostnad DNA-test?

Hur gick det med ditt DNA-test? Gjorde du ett sedan? Vet du vad det kostade?

Jag söker och söker men hittar inte några priser. 500 kr låter förvånansvärt billigt, men det skulle ju vara kul om det stämde.

Om inte du vet - är det någon annan som gjort DNA-test för att registrera en häst (hästpass), och som kanske har några tips?

I några trådar har jag läst att DNA-test är dyyyyrt, men 500 kr tycker jag inte låter förfärligt. 5000 kr är förfärligt däremot...

Någon som vet?

Jodå, vi testade och lilleman har rätt hingst som pappa. :smirk: :bow: Han kostade 1250 att DNA-bestämma, men då visste vi ju redan vilken hingst som han skulle matchas mot. Jag vet inte om det blir dyrare om man måste kolla mot flera eller om det blir billigare om hingsten finns i Sverige, "vår" hingst står i Holland.

Tack för svar :bow: . Vad bra, då är det ju en överkomlig summa!

Om du vet vad du ska matcha mot så är det inte speciellt dyrt. Araberna har ju sen hedenhös tid blortypats för registrering (Araberna har ju stängd stambok så du MÅSTE blodtypa eller nu DNA-typa med tagel) för att få registrera. Tyvärr minns jag inte vad det kostade, men hmm, ska se om jag hittar faktura..

När jag registrerade kele (född 04) så fanns ju mamma och pappa i registren. Hon kollades alltså mot dem.

På fakturan:

DNA-typning Waikele 690 kr
DNA-typning Wai Kiki 400 kr.

Waikele är alltså avkomman och endera kunde jag blodtypa, men om jag ville slippa ta blodprov så kunde jag ta tagel, och även tagel från mamman (pappans tagel finsn redan där), därför det är dubbla kostnader. Wai Kiki är mamman.

Valacken blodtypades och då kostade det (år 2000) 550 kr.

Men då i mina exempel så finns alltså mamma och pappa blodtypad/i registren och man vet vem man ska kolla mot.

Wai Kikis nästa föl, där behöver man bara ta tagelprov och DNAkolla det från fölet för nu finns både mammas och pappas DNA via tagel och blod i registren, jag var dock den som hade den första avkomman som skulle typas med tagel så jag fick hosta upp för mamma med, men det behövs ju bara en gång.

Och om det inte ändrats så görs alla DNAtypningar oavsett ras etc på SLU i Uppsala så priset borde vara detsamma.

Vi DNA-testade vår hingst iom att han blev godkänd för avel i höstas. Det kostade 600:-

Hans föräldrar och farföräldrar (som han matchades mot) finns i Holland respektive Danmark så det har nog ingen större betydelse vilket land föräldrarna finns i, blodlaboratorierna samarbetar tydligen så jag behövde inte göra mer än skicka in namn plus stamboksnummer.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nikan
·
Kropp & Själ Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en...
2
Svar
32
· Visningar
644
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka