Kostnad???? (cd-romenheten funkar inte)

S

scotty

När jag stoppar i en cd-rom skiva så låter det som om den inte riktigt kan snurra den och då jag klickar på cd-enheten så säger datan att jag ska sätta in en disc. Ska jag öppna ett spel som jag installerat så säger datan att jag ska sätta in rätt disc. Verkar som datan inte märker av att det är en skiva instoppad. Om det är läsaren som är trasig är det i så fall en dyr reparationskostnad?

Tack på förhand
Carina

Sv: Kostnad???? (cd-romenheten funkar inte)

Om du kan byta den själv eller har någon som kan byta den åt dig (det är väldigt lätt) så kostar en ny cd-spelare/brännare knappt ett par hundra. Vill du ha en som kan läsa (och ev bränna) dvd-skivor får du lägga till en hundring.

(har du ingen möjlighet att byta ut den själv utan måste lämna den på reparation kan det säkert springa iväg och bli mycket dyrare...)

FAst man ska kunna spela cd skivor ändå...min cd rom spelare är likadan, men jag använder mig av knapparna på själva spelaren för att få i gång den...jag går inte in och klickar på någon cd enhet, det är dömt att misslyckas ;). Såhär har min spelare vart i flera år, men så länge den funkar med knapparna så struntar jag i det.

Min cd-rom och cd-brännare är inbyggd i hårddisken.

Inbygd i hårddisken??!? DET verkar riktigt konstigt? Vad har du för dator egentligen?

Det är väl inte så konstigt. Det är en HP a220. Min förra dator som var en Packard Bell hade på fronten en lucka för cd-rom och en lucka för diskett. Denna har en lucka för cd-rom/dvd. en lucka för brännare och en lucka för diskett. dvs 3 i 1. Smidigt om inget går i sönder. Har tillräckligt med kablar på golvet ändå.

Senast ändrad av en moderator:

Ah, den är inbygd i chassit, menar du, och inte extern. Hårdisken är bara en liten låda som sitter innuti chassit den också. Det finns, mig veterligen, inte en enda hårddisk med inbygd någonting, så att säga.

Men det var just en sån cd/dvd-spelare som du har i din dator jag menade när jag gav prisuppgifterna ovan. Och de är inte svåra att byta själv (eller muta en tonåring i din närhet). Är det en hempc som du köpt via jobbet kan det dock kanske vara vettigt att lämna in den ändå, om det finns garanti kvar på den så man inte bryter några garantiförseglingar.

Jag har köpt den på siba. Så tillläggsförsäkringen jag köpte gick ut i september i år,tyvärr. Det är därför jag frågar här innan jag lämnar in den till en datareparatör för då har jag ingen tillgång till data för jag har min sambos bokföring här också. Jag vill bara veta om det blir billigare att skaffa en ny eller inte.

Jag vet inte vad en datorreparatör tar för att reparera den. Som sagt kostar själva "reservdelen" knappt tvåhundra spänn om du bara vill läsa/bränna cd. Det är inte komplicerat att byta ut den själv, och du känner säkert någon som kan göra det åt dig om du inte vågar själv. Så om datorreparatören tar mer än en tusing för att byta cd-spelaren känns det som du blir väldigt lurad. Således är det inte billigare att köpa en helt ny dator även om du lämnar in den.

Jag tror att om du tar med dig datorn (utan kablar, utan bara lådan/chassit) till en datorbutik, så stoppar de säkert in den åt dig på plats, det tar ju bara minutrar för dem att ordna det.

Liknande trådar

IT & mobiler På/i datorn. Försökte snabba upp datorn genom att diskfragmentera och göra en diskrensning. Tog även bort några program som jag inte...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: Modig_Korn
·
IT & mobiler Min dator mår synnerligen obra. Den har mått bra tills igår kväll, då jag satt och surfade och skulle ladda in lite bilder från...
Svar
2
· Visningar
1 210
E
IT & mobiler Har en bärbar dator, eller släpbar snarare då den är rätt stor. Nu är det nåt tjall med dvd romen (heter det så?). När jag stoppar in...
Svar
1
· Visningar
754
Senast: Stormogul
·
IT & mobiler Det är så här att min cdbrännare(intern) slutade fungera, jag hittar den bland alla programm men datan säger att den inte kan hitta den...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025