Kostnad av hö?

sommarminne

Trådstartare
Tänkte bara fråga vad ni betalat för erat hö när ni köper det?
Vad blir kostnaderna för det under en månad?:smirk:
 
Sv: Kostnad av hö?

Jag betalar 1.50:-/kg.. Innan när jag hade stor häst så kostade det då 400 i månaden.
Men nu när jag har shettis så kommer det inte gå på mer än ca 150:- i månaden..:)
 
Sv: Kostnad av hö?

använder hö sommartid... då i rundbalar... en sån bal kostar 50euro... alltså typ 460kr... o de räcker ca en månad till ett halvblod o en shettis... (går ej på gräs)

vintertid ger jag hösilage... en sån bal kostar 38euro... alltså ca. 355kr o en sån räcker mellan 3-4 veckor...
 
Sv: Kostnad av hö?

Det beror ju på hur mycket din häst äter :)

Jag har två hästar som äter olika. Valacken får ca 10kg/ dag och stoet får ca 7kg/dag = 17kg
Jag gav nu när vi tog in hö 1,40kr/kg direkt från gärdet plus frakt. Tog in ca 5,5 ton som ska räcka över vintern. Gick på 8500:-
 
Sv: Kostnad av hö?

Jag betalar 1,00 kr/kg min häst äter ca 8kg per dag alltså 8 kr/dag, 248kr/mån, 2976kr/ per år i snitt.
 
Sv: Kostnad av hö?

susarunt skrev:
Tänkte bara fråga vad ni betalat för erat hö när ni köper det?
Vad blir kostnaderna för det under en månad?:smirk:

Jag betalar 20 kr balen och det är mellan 12 och 16 kg i balarna.

Så priset är ca 1.25 - 1,67 kr/kg beroende på hur mycket balen innehåller. (Inte analyserat)

Jag köper alltid 25 balar i månaden men de räcker lite mer än en månad beroende på hur mycket de väger. Detta kostar 500 kr/mån.

Min pålle äter ca 10 kg hö om dagen (på vintern) men han får även halm att äta ute i ett vindskydd på dagarna. Halmen betalar jag 5 kr balen för och jag gör av med ca 8-10 balar/månad.
 
Sv: Kostnad av hö?

Jag betalade i vintras 1,4 kr/kg hö, med pissiga värden. Så det vart ungefär 336:-/månad, arabiskt fullblod som fick 8 kg hö. Tyvärr så drar ju allt tillskottsfoder upp kostnaderna rejält :crazy: Min kraft/tillskottsfoderkostnader vart mer än hökostnaderna :(
 
Sv: Kostnad av hö?

*knapplån*

Gud va billigt ert hö är!!!

Jag betalar (i Skåne) 2,50-3 kr/kg för mitt hö
Vid 8 kg/dag blir det 720 kr/mån...:crazy:
 
Sv: Kostnad av hö?

Det beror på vart man bor.. förstår att ni har dyrt hö i skåne, det görs vell mest hösilage där.
 
Sv: Kostnad av hö?

Betalt 1kr/kg men iår vad jag med och körd in hööt och då fick jag gratis hö så jag klarar mej hela vintern!
 
Sv: Kostnad av hö?

*knapplån*
Håller med Svaper om att ni har billigt hö... Jag har betalat 2 kr/kg i flera år men nu har bonden bestämt sig för att höja till 2.20 kr/kg. Pållarna äter 3-4 kg samt 6-8 kg per dag beroende på hur kallt det är så per månad blir det mellan 600-800 kr.
//marti
 
Sv: Kostnad av hö?

Vi betalade förra året 1,80 kr /kg för super hö! Det går väl åt ca 29-30 kg/dygn till våra 2 1/2 hästar. = 1600 kr ungefär/månad

Gisburne: Vår shettis mådde super på 3 kg hö i våras.

Vad snåla ni är!;) Våra käkar 16 kg + 10 kg + 3-4 kg
 
Sv: Kostnad av hö?

Här i Sthlm brukar de ligga på 2,50:-/kg för hösilage
Och 2,50 - 3:-/kg för hö

Då är det om man står inhyrd i privat stall

Våran äter ca 15kg/dag av hösilage

// Tine
 
Sv: Kostnad av hö?

I vintras köpte jag hösilage i 300-kilos rundbalar för 200 kronor/st (hemkörning ingick).
När det sedan blev varmare gick jag över till 100-kilos fyrkantsbalar som kostade 170 kronor.
Vanligt hö har jag också köpt, 1.50/kg.

Immer
 
Sv: Kostnad av hö?

Rebecka83 skrev:
använder hö sommartid... då i rundbalar... en sån bal kostar 50euro... alltså typ 460kr... o de räcker ca en månad till ett halvblod o en shettis... (går ej på gräs)

vintertid ger jag hösilage... en sån bal kostar 38euro... alltså ca. 355kr o en sån räcker mellan 3-4 veckor...

Hur mycket väger dom balarna?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 193
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
969
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp