kostar fölis ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare isabeeelle_
  • Startdatum Startdatum
I

isabeeelle_

hej ! skulle bara höra mig för om det finns någon som vet hur mkt det kostar (CIRKA !) under hela dräktighetsperioden. allt från när man betäcker (inte språngavgift) fram till lilla bebisen kommer :) ? & är det någon fördel att hon haft föl innan ? tre st. skulle så gärna vilja ta föl (om jag får för ägaren, har henne bara på foder) på henne. hon är ett newforest sto , 18 år , om det har ngn betydelse :) . Tack på förhand ! //isabelle

Sv: kostar fölis ?

Kostnader som tillkommer är:
-mer/annat foder från och med åttonde dräktighets månaden. Det är då fölet börja ta kraft från stoet. Vad och hur mycket beror ju på stoet och fodret som ni har. Ökat foderbehov kommer stoet sedan att ha fram till avvänjningen.
-ev vaccination mot abortvirus. Det är inte alla som vaccinerar mot det. Speciellt inte de uppfödare som inte har sina avelshästar ihop med andra hästar.
- ev foster- och fölförsäkring. Samma här det är väldigt individuellt om tar en försäkring eller inte. De är ganks dyra i premien så det är inte alltid lönt.
- om hästen inte normalt har det så kommer stoet att kräva en större box och sedan en till när det är dags för avvänjningen. Vilket kan medföra högre stallhyra beroende på hur man har sin häst uppstallad.

Så vad det kostar i exakta siffror är väldigt svårt att säga för det är så olika förutsättningar för olika stoägare.

ok, men sånt här med ultraljud & dyl. dräktighetskontroller och sånt, vad kostar det ungefär ?

Även det beror på dina egna förutsättningar och val av hingst och station.
Som exempel så jag som har halvblod och tar mina ston till seminstationer får mina ultraljud och vanliga dräktighets undersökningar i stationsavgift och veterinäravgift somjag får betala för att få stoet seminerat. Så man kan säga att de ingår i priset.;) Men det blir ju helt andra förhållanden om man väljer en hingst som finns på naturligt. Då får man fråga vad som ingår i priset, långt ifrån alla hingsthållare håller med veterinär och undersökningar.

Men att vanligt ultraljud kan komma att kosta allt från några hundra till några tusenlappar. Beroende på var man gör dem. Om man tar stoet till klinik så tillkommer ofta klinkavgift bara för att man kommer dit plus då kostnaden för själva undersökningen. Om man gör det hemma så beror det ju en hel del på hur långt veterinären måste åka för att komma till stallet. Körersättningen kan ibland vara den största kostnaden. Om man har tur nog att ha en veterinär i närheten som har portabelt ultraljud vill säga.

Man får också tänka transportkostnaderna för stoet när hon ska till stationen och uppstallnings kostnader om hon får stanna kvar där.

Jag räknar på 20.000:- om inget ovanligt inträffar
Foder , stallplats, försäkring, avgift för stationen
Ej hingstavgifterna

okej, men om man tänker bort stallplats, som jag ändå betalar för sig om man säger. jag menar just under tiden hon är dräktig :) & foder likaså. Men naturlig betäckning går väl till så att man tar sitt sto till hingsten så den får gå där till hon är betäckt. ? elr är jag helt ute och cyklar :confused: ?? , Men då brukar man isåfall betala stallplats elr liknande, där ? Jag hade funderat isf att ta naturlig betäckning. :P

Naturlig betyder att man tar stoet till hingsten Men det betyder inte automatiskt att man lämnar henne där. Tror du blandar ihop lite med fribetäckning som innebär att man släpper stoet fritt tillsammans med hingsten t ex på bete.
När det är naturligt vilket de flesta ponnyer har så kan det också handla om det som brukar kallas betäcka vid/för hand. Vilket innebär att man håller i både sto och hingst. Om det är den typen så kanmycket väl köra stoet fram och tillbaka varje gång istället för att lämna henne där. Allt är ju en fråga om tid, avstånd och pengar när man väljer vilket.

okej ! jag tror jag fattar lite vad som behövs m.m. inom detta nu. men det låter kanon. Nu beror det abra på ägaren. :P

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 097
Senast: Lobelia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 348
Avel Hej! Har ett sto e Stravinsky xx som jag har haft i 8 år och som nu är 18 år. Hon har fått diagnosen artros i ett framben och kommer...
2
Svar
35
· Visningar
3 913
Senast: peven
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10