kostander??

M

milles mamma

helt otroligt.... betala 1212kr för att en vet kommer ut på ej jour tid å bekräftar att ponnyn har fång å tar betalt 1212kr!!!:eek::eek:,jag betalade 1100kr för några år den när min ponny hade kolik på jour tid:eek::eek:,sen ringde jag till försäkringsbolaget å då var självrisken 2500kr plus 10%,för ng år sen var det endast 1000kr:eek:

Sv: kostander??

Ursäkta det är möjligt att jag överreagerar men
Jag förstod det som att veterinären hade varit ute för flera dagar sedan?
Om inte så varför sätta igång en tråd som ej stämmer?
Det är bara att acceptera att vill man ha häst så kostar det en del pengar och det tar mycket tid.
Sedan kan jag hälla med om att priserna har höjts-

Senast ändrad:

Jag fick åka akut till strömsholm en söndag kväll och över veterinären fick komma ut på jouren och konstatera att hästen hade förstoppning, det gick på 5000kr. sedan fick hästen stanna 5dagar och hela kalaset slutade på 30.000kr..

Försäkrningsbolagen är skyldiga att skicka ut papper på höjningar, på dej låter det som att du inte vetat om höjningen?? Men du märker väl om din premie blir dyrare med..

Det var ju riktigt billigt :smirk:
Min häst fick fång första maj, och veterinären ryckte ut. Hon konstaterade fång, trattade i hästen paraffinolja samt lämnade Butta för fem dagar.
Pris? 2300 kronor.

Det är dyrt när hästar blir sjuka, och man bör se till att ha pengar undanlagda för det ändamålet.....

Immer

helt otroligt.... betala 1212kr för att en vet kommer ut på ej jour tid å bekräftar att ponnyn har fång å tar betalt 1212kr!!!:eek::eek:,jag betalade 1100kr för några år den när min ponny hade kolik på jour tid:eek::eek:,sen ringde jag till försäkringsbolaget å då var självrisken 2500kr plus 10%,för ng år sen var det endast 1000kr:eek:

Litet perspektiv: Jag hade en telefonreparatör hemma häromveckan. Han bodde bara några km härifrån så resekostnaden blev låg. Reparationen tog 5 min. Kostnaden blev 815 SEK. HH

Det är väl inte dyrt:confused:

Det är vad det brukar kosta att ta ut distriktaren ju!

Är väl lite luttrad, förr förra gången vet var här gick det på 4000 plus mediciner:angel:

Förlåt, men :rofl:

När min häst fick fång var det tidig söndagmorgon, och notan slutade på ca 3300:-.
Då ingick rörelsekontroll, akut smärtlindring och 10 dagars Finadynekur, resten (=större delen) var resa, inställelse- och jouravgift.

Sedan har det rullat på med någon 1000-lapp för återbesök (ej jourtid, tog 5-10 min...), ytterligare mediciner för ca 1500:-, röntgen för 2500:- osv...

Så i mina ögon låter det nästan som att din veterinär antingen inte lämnar kvitto, eller är ovanligt snäll/billig.;)

Angående försäkringen så har jag själv nyligen råkat ut för en mycket stor höjning av både premie och självrisk, helt utan förvarning. Man måste vara observant och ha koll på vad försäkringsbolagen pysslar med, det har jag lärt mig.:o

jag tycker inte heller att det där va så farligt dyrt.. det är ju ungefär va jag brukar betala för distriktet när dom bara kommer ut för att vaccinera och raspa tänder, och de e ju inte på jourtid så att jag tycker att du ska va nöjd me att de blev så billigt :angel:

Tycker inte det är så farligt. Klart att det kostar med veterinärer. Förutom resekostnade och lön måste ju kostnaden för all deras utrustning slås ut på timmarna.
Det är dyrt att ha häst!!

Inte var det dyrt i alla fall.

Jag tycker att det är konstigt att så många anser att veterinärer ska vara några slags samariter som inte ska tjäna pengar.

De har ju bla studieskulder på 22.500 kr/termin i sammanlagt 10 terminer = 225 000 kr

Plus att de inte har tjänat pengar på de fem år de pluggad = inkomstbortfall på ca 900 000 kr om man räknar på en nettolön på 15 000 kr.

Alltså 1 120 500 kr.................dessa pengar måste de rimligtvis ta igen sen när de arbetar.........

Säg att de är färdiga i skolan när de är 25 år då har de 40 år på sig att komma ikapp med denna miljonen.

Vi måste vara med att betala om vi ska ha duktiga,motiverade veterinärer i framtiden!

Försäkrningsbolagen är skyldiga att skicka ut papper på höjningar, på dej låter det som att du inte vetat om höjningen?? Men du märker väl om din premie blir dyrare med..

Va??:confused: Det kostade så mycket, de stod på fakturan, men försökringsbolaget gick ju in och betalade sin del, jag fick betala självrisken och 20%.

Ojoj, du kom billigt undan du! :o Senaste veterinärbesöket har jag inte fått räkningen på än men det landar nog närmare 10 000. Hästar ÄR dyrt, men de kostnader du angav är inte förhållandevis dyra. Tänk på veterinärens lön, administrationsavgift, reseersättning, material, moms och alltihopa. När jag tog ut veterinär för att kolla upp en hälta lämnades ingen medicin och jag fick ingen diagnos heller utan det konstaterades att hästen var halt och skulle ha boxvila. Det gick på runt 2000 kr.

Det kostar....

Jag är jätteglad att Distriktarna har jour dygnet runt och betalar gärna för det.

Ibland dock undrar jag hur de kan ta så olika betalt?
Vi har veterinärstationen endast 3 km från stallet. Förra fredagen fick mitt högdräktiga sto kolik. Jag ringde distriktarn som hade jour och han var ute på ca 15 minuter. Vilket innebär att han kan inte ha haft alltför långt att åka. Han lyssnade på henne, konstaterade att det inte gick att göra rektal undersökning eftersom livmodern låg ivägen, gav cronyxin och åkte.
Fick en räkning på 3400:-. Jourtid, fredagkväll.

Stallägarens ena häst har fått 2 koliker denna vinter, och hon har betalt 1800:- båda gångerna. En annan utav distriktsveterinärerna har varit ute då, också på jourtid, och då har hästen även sondats. ena gången var vet. ute över 2 timmar.
Ändå blev mitt besök nästen dubbelt så dyrt.

Jag har noterat förr att han som var ute på min är mkt dyrare, men nu tänkte jag faktiskt ringa och fråga hur det kan komma sig att det skiljer sig så otroligt mycket..!

Jag betalar gärna som sagt, är otroligt glad åt att de har den service som dom har, jag har alltid haft veterinären ute inom en timme när det är något akut. Men någorlunda lika prissättning borde de väl ändå ha?

Uräkta lånar tråden lite bara :angel:
Jag har suttit å läst lite trådar å fundrear på om jag bara haft tur "ta i trä" med mina eftersom jag har haft dom senast tre åren (har bara haft häst så länge) en samanlagd räkning på ca 4000kr å de e ändast för vaccinering å dylikt, eller e de så att endel åker till vet bara för ett litet sår så dom får hutlösa räkningar.
Förstår skälvklart att de kan hända olyckor men de verkar vara så många som har så mycke i vet kostnader som fler 10 000 tals kr.
Bara en liten fundering

Mvh

Jag trodde aldrig (blåögd som man är) att veterinärkostnaderna skulle komma upp i dessa kostnader under mitt första år som hästägare. Hade väl väntat mig ett par tusen, men med en taskig försäkring och otur (???) så blev det tyvärr så... Kolik och hältutredning är dyrt. Speciellt då det sker på jourtid :cool:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 896
Senast: nickan1
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 616
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Kallebus
·
V
Hästmänniskan Jag vet varken ut eller in ! Jag har ett travarsto, supertrevlig tjej men som gärna blir studsig och "tar över" om man låter henne ;)...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 547
Senast: _Amazing_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka