kostander för tandläkare?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Zoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 008

Zoo

Trådstartare
Nu ska vi ta ut tandläkaren till våran unghäst, men vi har ingen tidigare erfarenhet av detta då vi inte har haft någon häst med tandproblem.

Tänkte mest höra om någon vet vad det brukar ligga runt för priser?
Det skulle kosta oss runt 1500-2000, dyrt, billigt?

Sv: kostander för tandläkare?

Det beror ju helt på hur långt han/hon har att åka och vad som ska göras med hästen. Hästens tänder bör ju kollas regelbundet oavsett om man misstänker problem eller inte.

En vanlig rutinundersökning (på någon häst har behövts lite slipning och flourlack, på en annan häst ingenting alls) har på mina hästar gått på ca 1200-2000 beroende på hur många vi har varit som delat på resekostnaden. Om annat behöver göras (dra vargtänder, rensa inpackningar osv) så blir det förstås dyrare.

Var hos tandläkaren härom veckan och det kostade ca 1800:-. Behövdes inte så mycket jobb men desto mer lugnande.

Vi betalar 900 när våra hästar är hos tandläkaren, men då är de bara standard grejer som lite raspning och så, blir de större ingrepp kostar de mer.

Men våran hästtandläkare kommer till klubben och tar kanske 20 hästar över 2 dagar så resekostnaderna slås ju ut på alla dom hästarna så dom blir ju nästan lika med noll!

Jag åker in varje år till en hästtandvårdsklinik, en duktig och välkänd hästtandläkare som är veterinär i grunden.

Priset brukar ligga runt 2-3000 och då är det korrigering av bettfel, har en häst med överbett med hakar och foderfickor som följd, fickorna var nästan helt borta vid vårens besök så förhoppningsvis slipper vi det i fortsättningen.
Brukar även vara lite tandsten som tas bort och en grundlig undersökning. Även kontroll och inpassing av bett och huvudlag. Ofta blir det nån liten teoretisk genomgång också, väldigt intressant.

Jag får även med bilder varje gång på hästens mun, kul att kunna jämföra från gång till gång.

Och självklart är det ingen raspning det är frågan om, utan ordentlig korrigering med fina verktyg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: skiesabove
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka