M

mizz

Att köpa/äga kor i dagens läge. Med tanke på EU, gula öronlappar ovs. Är det krångligt? Pappersarbete? Vad bör man tänka på. Är det skillnad på nöt och nöt? T.ex. hushållsko, köttdjur eller bara uppgödning av ett par tjurar för slakt. Kan man som privatperson äga utan tänka på detta eller måste jag anmäla mig/ fylla i massa blanketter att jag ämnar äga ett par djur/ ett visst djur.

Kort sagt, hur gör man.

Sv: Kossor

Du borde hitta en hel del här http://www.sjv.se/

Det är skillnad på nöt och nöt, vill man ha en sällskapsko som får en kalv om året utan att behöva mjölka en massa är fjällkor bra för de producerar minst mjölk, annars är det ju köttraserna om du inte vill hålla på att mjölka.

Men ha mindre kor är bara rena utgifter, därför det försvinner så mkt "ko-bönder" nu, vill man vinna på att ha djur ska man ha slaktsvins uppfödning med egna suggor och galtar och sen sälja smågrisar till andra bönder och slakta en annan del.

Jag var nog mer efter om och vilken sorts pappersarbete som väntade mig om jag skaffade mig några hushållskor.

Vet inte om det är nån skillnad på 'sällskaps' nöt och får men du måste ha ett SE-nummer som du får av Jordbruksverket. Öronmärken beställer du med ditt SE-nummer på.
De ska vara märkta med produktionsplatsnummer (SE) när du köper dem och märker de kalvar du får sen med ditt nummer.

Pappersjobb är det inte mycket, fyller i en blankett och skickar till Jordbruksverket och sen är det väl bara om du skickar till slakt eller får bidrag och inte har nån större inkomst på det hela så deklareras det som passiv näringsverksamhet.

Vet inte om de vill ha exakt position på nöt (som med grisar) och då är det bara ett kryss på en karta som skickas in. (Bara ifall de bryter ut nån sjukdom i närheten).

Ring Jordbruksverket så skickar dom de blanketter du behöver men sedan är det inte mycket papper som kommer eller ska in nånstans.

Ti_Ti

Lite pappersarbete är det med att ha kossor oavsett om det är mjölk eller kött djur du har:
Man måste ha ett SE nummer det får man hos jordbruksverket.
Alla djur man köper eller som föds ska registreras i CDB (jordbruksverket)
Man måste ansluta sig till ett obligatoriskt hälsoprogram för BVD och Leukos som tas med blodprov i svansen.
Man testar även mot paratuberkulos men det är fortfarande frivilligt provet tas ur ett avföringsprov.
Kalvar som föds ska öronmärkas senast 20 dagar efter dom är födda detta gör man själv med en tång som kan köpas med öronlapparna från jordbruksverket.
Man måste ha en torr ligghall till djuren mått finns på JBV hemsida.
Jag har säkert glömt något men detta är det hela i stora drag, vi har haft mjölkkor innan som vi avveklade för 1 år sedan och i helgen ska vi hämta hem våra highland cattle djur 6 kor med kalvar och en tjur.

ti_ti och nala: :bow:

Jag förstod att det var en del att tänka på. Var inne på Jordbruksverkets sida men där blev man inte klokare. Men nu vet jag iaf var man ska börja nysta när det blir dags. Och mer lär det väl bli när man väl börjat.

Tack igen.

mizz skrev:
Att köpa/äga kor i dagens läge. Med tanke på EU, gula öronlappar ovs. Är det krångligt? Pappersarbete? Vad bör man tänka på. Är det skillnad på nöt och nöt? T.ex. hushållsko, köttdjur eller bara uppgödning av ett par tjurar för slakt. Kan man som privatperson äga utan tänka på detta eller måste jag anmäla mig/ fylla i massa blanketter att jag ämnar äga ett par djur/ ett visst djur. Kort sagt, hur gör man.
Det är samma regler för koinnehav oavsett om du äger 1 eller 101 st kor.
Du måste också ha en godkänd djurjournal som skall fyllas i när det köpt-sålt-fötts-flyttats djur på din gård!

Köp bara djur som är fria från BVD och Leukos!

Senast ändrad av en moderator:

Vilket gör att man ids inte ens börja. :smirk:
Men det är bra att veta lite och namn på saker när man tar telefonkontakt med Jordbruksverkat, för det är väl de som fixar alla nôffror hit och dit.
Det går inte att bara säga i luren. -Åååh, nu har lilla gulliga Rosa flyttat in i stallet, men vad ska jag göra med den hemska fula gula lappen i örat. :D

Vänta du bara tills söta Rosa fått sin första kalv hos dig och du måste sätta dom hemska gula lapparna i öronen på kalven :devil: jag lovar att du kommer att känna dig som en riktig skurk dessa stora lappar i kalvens rara små öron :D :rofl: :D Jag har nog märkt omkring 100 kalvar i mitt liv och känner mig lika stygg varje gång fast som tur är märker inte kalven så mycket den är mest koncentrerad på att ta sig tillbaka till mamma ;)

Och sen att dom måste sitta rätt också, inte lätt med nåt litet sött som sprattlar..
Glad att det är tillåtet med dom små metallmärkena till får och getter iaf.

*slår ett slag för utrotningshotade koraser som Fjällnära ko*

Ok så om man har SRB men bor vid ett fjäll så är det en utrotningshotad fjällnära ko..........Jag kunde inte låta bli..HEHEHEHE
Rödkullorna är ganska kuliga dom också....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka