Koskinn, åsikter?

MM

Trådstartare
Någon som har ett koskinn liggandes på golvet hemma?

Hur är dom att underhålla?
Hårar dom av sig?
Ligger dom stilla på golvet eller är dom glidiga?

Funderar på ett som soffbordsmatta för vill ha något enkelt att städa och underhålla. Ingen tjock matta som massa skit fastnar i.

Vad har ni för åsikter om detta?
 
Sv: Koskinn, åsikter?

Jag köpte ett koskinn för 9 år sedan och det är fortfarande i väldigt bra skick, hårar absolut inte av sig. Ganska lätt att torka av om något kladdigt fastnar. Dock så har vi ju inte det under bordet i tvrummet där det lätt hamnar lite godisrester.
 
Sv: Koskinn, åsikter?

Här är det mest hundhår som kommer hamna på den. Undviker helst att äta vid soffan men det är klart det finns risk för godissmulor ibland.

Vart har du ditt liggandes?
och vilken färg? Det tycker jag nästan är svårast att bestämma. Dom finns i olika stl med va?
 
Sv: Koskinn, åsikter?

hmm storlek full tror jag, vet inte vad det finns för storlekar men den måste nog vara ca 2*2 m och sen kommer ju själva benspetsarna till på det måttet.

vårt är chokladbrunt, ungefär samma färg som vi har på bjälkar i tak och på möbler. Vi har det i vardagsrummet. Jag älskar koskinn !:)
 
Sv: Koskinn, åsikter?

Jag måste åka och kika på dom, låter som det kan vara något för oss :)
Men tror du det kan funka som soffbordsmatta?
Jag vill inte att mattan försvinner i mängden.
Kanske är det bättre att ha det mitt på golvet i rummet?

Vet i alla fall att vi måste värma upp huset med mattor när vi flyttar för nu har vi typ inga och golven är kalla att gå på och det lär det vara där med. Bor i mina fårskinnstofflor.
 
Sv: Koskinn, åsikter?

Har haft koskinn under soffbordet. Fungerade bra trots hund, katt och diverse slabb som hamnade på den. Hundens diarre tex. Lätt att tvätta bort och verkligen få RENT. Det är ju hud så det är ett tvättbart material, jag brukar använda klädseltvätt för bilar men man kan ju lika väl använda tex såpa. Numera ligger det mitt på golvet i ett annat rum, har säkert haft det i 12-15 år, men det ser fortfarande fint ut. Lite slitet bara i ena kanten, det var där sambon brukade ha sina fötter när vi kollade på tv:n.
Det är lätt att hålla rent med dammsugare, trots alla djurhår som hamnar på det. Jag har ett i ljuschoklad-rödbrunt och vitt.
 
Sv: Koskinn, åsikter?

Jag har ett svartvitt under soffbordet. Funkar bra! Det enda som fastnar är kattsand från lådan men det är lätt att dammsuga upp (och eftersom katterna drar runt den där sanden över hela lägenheten måste jag ändå dammsuga rätt ofta, så det spelar ingen roll för mig). Ligger på sin plats iom att det är tungt och är lätt att torka av om en spiller. Är mycket nöjd med mitt koskinn :)
 
Sv: Koskinn, åsikter?

Håller med övriga som skrivit, förutom det att jag tycker att det är lite småjobbigt att dammsuga mitt koskinn. Jag får ha dammsugaren på låg effekt för att det inte ska sugas fast mot munstycket (likt plast) och det gör att man får gno lite ihärdigare för att få bort skräpet.
 
Sv: Koskinn, åsikter?

Jag har två koskinn från IKEA. Hårar inte, glider inte och håller sig fina. Ett svart/vitt och ett brun/vitt. Det enda är att det lätt fastnar smutts på dem men jag tycker det är rätt lätt att dammsuga dem, så länge du drar dammsugaren i hårens riktning, som när man brostar en häst. Vid virvlarna och andra ställen där håren går i olika riktning brukar jag bara handdamsuga.
 
Sv: Koskinn, åsikter?

Misstänker dom är billigare än många andra på marknaden?

Behöver hålla en viss budget eftersom hela huset ska renoveras så det blir att sprida ut kostnaderna lite här och var.

Men du tycker i alla fall att dom är av bra kvalité så jag ska kika in dom nästa gång vi är förbi Ikea :)
 
Sv: Koskinn, åsikter?

Förresten, är det någon som har bilder på era skinn i hemmet så får ni gärna slänga in en bild så kanske man kan få inspiration :)
 
Sv: Koskinn, åsikter?

Jag minns inte vad de kostade men inte var det mycket iaf. Var några år sedan de köptes. I dagsläger ligger de ihoprullade då vi håller på att renovera.
 
Sv: Koskinn, åsikter?

Jag har två koskinn hemma, har haft ett tredje med men som jag sålde vidare för det va för stort :p
Ett kola/fuxbrunt/vitt och ett klassiskt svart vitt. Det bruna har jag haft som vardagsrumsmatta, inga problem alls! Nu ligger det mitt på golvet istället, då vi flyttar bordet ganska mycket. Det är köpt hos en skinngrossist. Det svartvita köpte jag begagnat, det är från Ikea :) Ett nytt från ikea ligger runt 1500 kr tror jag.

29w5n3l.jpg

(ursäkta röran i mitt syrum! :o )
w6xcnl.jpg

Älskar färgen på den bruna :love:
 
Sv: Koskinn, åsikter?

Med lite tur kan man hitta fullstora koskinn hyfsat billigt begagnat.

Mitt brunvita kostade 60 :- och det svartvita 175:- på loppis.

Det brunvita var dock lite slitet på mitten av många fötter som trampat
så håren är borta där, det stör inte utseendet egentligen för det ser liksom mer
ingånget och hemlikt ut med lite patina och naturligt slitage.
 
Sv: Koskinn, åsikter?

Har tre.
Under köksbordet ligger Ärtan, brun och vit lite mer långhårig. Hon var egen uppfödd. I vardagarummet ligger en stor svart och vit tjur. Och i sovrummet en liten vit kalv. Skulle vilja ha Olle också, halvbror till Ärtan, grå och vit. Men det räcker med de jag har och mamma har redan tingt honom. Men hon får vänta på honom. Har fött upp och lämnat iväg på beredning. Så vet vad de varit med om när de levde. Kostar inte så mycket mer än de på ikea.

Lätt skötta oftas räcker det att dammsuga av dem. Men brukar piska av dem en eller två gånger per år. När jag tappade köttfärs på ärtan gick det bra att torka av det med lite såpa och vatten. Syns inget av det nu. Ligger stilla, bra tungde i dem. Ibland åker något hörn upp och behöver tyngas ner. Blir mindre ju mer de ligger till sig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 822
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 496
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 586
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp