körtlar på unghästar

T

tashinajess

Min unghäst är lite svullen vid halsen alldeles bakom ganaschen, kan det vara körtlarna. Någon som har erfarenhet?

Sv: körtlar på unghästar

Någon?

Har flera olika tankar, min försäkrings kille var ut igår och trodde på körtlarna. :confused:

Brukar det gå ner av sig själv, han har haft det hela sommaren?

Ska tillägga att han är F-05 alltså 2 år.

Senast ändrad av en moderator:

Kan ha med hans tandväxling att göra.. Inget farligt!

Jag har upplevt att då vi just släppt hästarna i stallet på bete, så svullnar körtlarna på några utav hästarna. Hörde mej för om detta, och det jag fick veta (vet ej hur det stämmer), så produceras så mkt saliv då de börjar beta, och eftersom de inte är vana att beta precis så mkt som de gör då på sommaren, så svullnar körtlarna av att de producerar så mkt saliv.
Som sagt, jag vet INTE hur detta stämmer, är bara som jag hört.

Sen kan det ju ha med tandbyte att göra, att körtlarna svullnar.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
273
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 027
Senast: jemeni
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: slant98
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka