Kortisonspruta i handled?

MM

Trådstartare
Min man har åkt på något i sin handled. Han har haft ont i flera månader och sökte till läkare men dom ville inte titta på honom utan skickade honom direkt till en sjukgymnast som gav han ett handledsstöd och sa att han skulle ta en viss typ av receptfria värktabletter. Kommer inte ihåg vad dom heter just nu. Men inga vanliga Alvedon eller ipren.

Nu så var han tillbaka en vecka efter han träffat sjukgymnasten och det hade inte blivit bättre och eftersom han skulle iväg på utlandsjobb i nästan tre veckor nu så ville dom inte ge honom en Kortisonspruta innan det utan då får han ta en när han kommer hem. Nu har det i veckan blivit värre så det lutar mot en spruta när han kommer hem igen.

Frågan är om det brukar funka med Kortison eller är det en tillfällig hjälp bara?
Någon som vet hur länge man brukar vara sjukskriven så sprutan får verka utan belastning av att han använder handen?
Ni som fått Kortisonspruta får gärna skriva om eran erfarenhet av det. Han är lite osäker på om det är bra eller dåligt att ta en så skulle uppskatta att höra era erfarenheter av den :)
 
Sv: Kortisonspruta i handled?

Jag har fått kortisonsprutor i fot och knä några gånger. Tanken är väl att det ska dämpa eller ta bort inflammationen. Den kan väl försvinna men också vara tillfällig hjälp och inflammationen kommer tillbaka efter ca tre månader. Tror inte det kan göra nån skada, utan antingen hjälper kortisonet eller inte. Har aldrig varit tal om nån sjukskrivning.
 
Sv: Kortisonspruta i handled?

Det lär bli sjukskrivning för min mans del när han kommer hem igen. Han har fått mer ont denna veckan som varit och det är pga jobbet. Han i princip står ut tiden han är iväg nu för att han måste. Han ska prata med sin chef. Kanske att det finns andra arbetsuppgifter för ett litet tag men det är tveksamt.
 
Sv: Kortisonspruta i handled?

Jag har fått kortisonsprutor, i ena handleden och i ena knät. Jag har fått allmänna råd om att ta det lugnt och undvika att belasta de aktuella lederna någon/några dagar efter sprutan, men det har aldrig varit aktuellt med sjukskrivning. En kortisonspruta innehåller inte bara kortison, utan också bedövningsmedel, vilket ger en behaglig smärtstillande effekt första tiden. När den effekten avtar kan man få rejält ont (för mig dagen efter).

I handleden behövde jag bara ta en spruta och har sedan dess varit smärtfri, nu i tolv år. I mitt knä fick jag en spruta för ca ett år sedan, men har nu besvär igen.
 
Sv: Kortisonspruta i handled?

Han har aldrig haft problem innan så förhoppningsvis räcker det med en spruta.
Hur lång tid tog det innan du kände dig bra?

Pratade med min man på telefon innan och han lät nästan gråtfärdig och han är inte den som klagar i första taget :(
 
Sv: Kortisonspruta i handled?

Jag har fått kortison i foten några gånger, fick rådet att "ta det lugnt" ett par dagar och inte träna så länge det gjorde ont, men ingen sjukskrivning. Jag blev i princip smärtfri på 4-5 dagar efter att innan behandlingen ha haltat omkring i ett halvår eller så. Fick dock göra om behandlingen några gånger eftersom själva grundorsaken till problemet kvarstod, men nu har jag - peppar peppar - varit fri från besvär i ett par år :)
 
Sv: Kortisonspruta i handled?

Har fått en kortisonspruta i foten då vanliga tabletter inte hjälpte mot inflammationen/infektionen jag hade
Men den gjorde ont då utrymmet mellan lederna i lilltån inte är så stort
 
Sv: Kortisonspruta i handled?

Då låter det ju som att kortison kan hjälpa. Nu ska han vara iväg i typ 1½ vecka till så han får försöka stå ut.
Kanske finns det någon sån där zon/voltarengel utomlands med som han kan smörja på och se om det hjälper. Någon som testat sån?
Annars får jag skicka ner en till honom om det inte finns.
 
Sv: Kortisonspruta i handled?

Har fått kortison i knäna i tre omgångar. Första två gångerna i ena och sista gången i båda. Första dagarna brukar det blir sämre men vänder sedan med tur och blir riktigt bra. Tror det är begränsat med hur mycket man kan ta/år. För vissa håller en kortisonsprutas verkan många månader, andra kortare. Första gången jag fick fungerade inte alls. Andra gången funkade det bra men effekten försann efter 1 månad. Nu har jag gått ca 1,5 månad igen men är fortfarande smärtfri
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 992
Senast: Raderad medlem 68338
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp