Fiorano

Trådstartare
Min ena ponny är satt på Equisolon pga luftvägsproblematik. Jag vet att biverkningar med ämnesomsättningsstörning, cushings och fång inte är helt ovanligt vid kortisonbehandling. Hade velat höra andras erfarenheter kring kortisonbehandling, hur mycket har hästen fått, hur länge, fick den problem, blev den frisk osv osv!

Jag hade personligen inte vågat just för att många drabbas av fång, men håller tummarna för att din inte är en av dem. :)

Men det du bör göra för att åtminstone minska risken lite är att ta bort allt kraftfoder och motionera hästen i den grad det går. Vet inte hur sjuk hon är men promenader hjälper också. Och bort från gräshage! Nu börjar det farliga vårgräset komma upp.

Då har du "bara" två fångfaktorer kvar, kortison och ponnyras, istället för fem. :)

Min ena ponny är satt på Equisolon pga luftvägsproblematik. Jag vet att biverkningar med ämnesomsättningsstörning, cushings och fång inte är helt ovanligt vid kortisonbehandling. Hade velat höra andras erfarenheter kring kortisonbehandling, hur mycket har hästen fått, hur länge, fick den problem, blev den frisk osv osv!

Kortison oralt har markant mindre biverkningar än injektion. Många luftvägshästar är i behandling i flera veckor utan biverkningar. Vill man minska risken ännu mer kan man få det som inhalationsmedicin så sjunker risken ännu mer.

@Centaur Hon får inget kraftfoder, (det får hon inte ens när hon är i full gång bara lite havre då för extra energiboost). Inget gräs i hagen, bor ju i Norrland och här har snön bara precis försvunnit:p. Promenader blir det så fort hon fått på sig sin sko som hon brallade av sig igår... Med kortisonet blev hon direkt så pass bra att dagliga skritturer bör fungera:).

@MalanMjöl Har förstått att inhalationskortison är det allra bästa. Blev lite snabba puckar nu inför helgen så då fick det bli pulver. Om behandlingen blir lång får jag faktiskt ta och leta upp en andningsmask!

Hej!

Min förra häst åt kortison under kanske 6 månader. Hon var fet, ponny, hade eventuellt haft fång innan (jag och vet var inte överens om diagnosen), kunde inte motioneras pga skada samt gick i alla fall en av dessa månader på bete. Ingen fång. Men det var nog mer tur än skicklighet.

/Lavinia

@Centaur Hon får inget kraftfoder, (det får hon inte ens när hon är i full gång bara lite havre då för extra energiboost). Inget gräs i hagen, bor ju i Norrland och här har snön bara precis försvunnit:p. Promenader blir det så fort hon fått på sig sin sko som hon brallade av sig igår... Med kortisonet blev hon direkt så pass bra att dagliga skritturer bör fungera:).

@MalanMjöl Har förstått att inhalationskortison är det allra bästa. Blev lite snabba puckar nu inför helgen så då fick det bli pulver. Om behandlingen blir lång får jag faktiskt ta och leta upp en andningsmask!

Veterinärerna kan beställa hem en till dig annars om de inte redan har en som man kan hyra. Finns efterhand några olika varianter att välja mellan. :)

Lillen var ju IR. Han fick vid ett tillfälle tablettbehandling med kortison efter noga övervägande. Gick bra men nervöst var det.

Fick sedan en hel del inhalationskortison - helt utan problem och där var varken jag eller vet speciellt orolig heller.

Så förhoppningsvis ska det gå fint.

Har en häst som fick äta bla denna kortison du fått och ett till under en längre period mot tarminflamation. Inte samma problem som din, men ändå samma preparat....

Tror att vi allt som allt gav i 70 -80 dagar då inflammationen inte vill ge sig och så fort vi trappade ner så blev hästen dålig.
Provade två olika kortison och tyvärr gick det inte vägen för oss. Började med cuching och sedan 2 allvarliga fall av medicinsk fång. Efter att veterinär fortfarande inte hittat något för att avhjälpa inflammationen så var vi tvungna att ta bort hästen då den inte kunde gå på kortison pga fången, men heller inte vara utan pga magproblemen.

@saltopeppar Hur lång tid av behandlingen tog det innan ni såg första symptomen på cushings? Vad var de allra första tecknen?

Barbie fick första dosen fredagkväll. Lördagmorgon var hon direkt snorfri och hela helgen har hon varit pigg som tusan och brallat i hagen. Men redan igår och även idag tycker jag att allmäntillståndet är lite sådär. Ingen feber, men hon är inte sitt vårpigga jag, vilket iofs kan bero på uselt väder och ihållande regn. Idag har hon även börjat hosta helt oprovocerat när hon bara står stilla. Ringde veterinären och nu ska hon få slemlösande också. känns bara så märkligt att hostan blir sämre när hon står på kortison :(.

@saltopeppar Hur lång tid av behandlingen tog det innan ni såg första symptomen på cushings? Vad var de allra första tecknen?

Barbie fick första dosen fredagkväll. Lördagmorgon var hon direkt snorfri och hela helgen har hon varit pigg som tusan och brallat i hagen. Men redan igår och även idag tycker jag att allmäntillståndet är lite sådär. Ingen feber, men hon är inte sitt vårpigga jag, vilket iofs kan bero på uselt väder och ihållande regn. Idag har hon även börjat hosta helt oprovocerat när hon bara står stilla. Ringde veterinären och nu ska hon få slemlösande också. känns bara så märkligt att hostan blir sämre när hon står på kortison :(.

OJ, vet inte exakt, men vi provade med nedtrappning tre gånger med det kortisonet som du ger din nu, vilket betyder ca 18 veckor... sen gick hon på ett annat kortison resten av tiden.

Första symtomen som vi såg var "svullna" ögon, alltså hålrummet över ögat blev som vätskefyllt och ögonen kändes lite som guldfiskögon. Slö var den tyvärr hela tiden och jag har svårt att säga om det var pga kortisonet eller det tillstånd hon var i redan innan, skillnaden för oss var att den inte gick och la sig i hagen i tid och o tid pga buksmärtor med kortisonet.

Fång fick hon det sista, och det var pga att hon fick cushing. Fången de får at kortison är inte relaterat till "mat-fång" utan det är en medicinskt fång de får. Så av vad H-borg sa till mig så skulle jag inte vara orolig i framtiden om jag fick fång på hästen... såvida jag inte behövde ge den kortisonbaserad medicin igen.

Anledningen att vi fick ta bort henne var att det blev så många faktorer, cusching och fång som sa att vi måste sluta med kortison, men en kropp som stängde ner utan kortisonet.

Precis som @Alexandra_W skriver så får de nedsatt immunförsvar av kortison, så kan ju vara så det är därför hon är lite slö din.....

@Alexandra_W Ja, jag gissar just på bakteriell infektion eftersom det stämmer mest med när hon varit sjuk tidigare. Jag får däremot känslan av att min veterinär har snöat in på att det är miljörelaterat. Vi har ett litet kommunikationsproblem om en säger som så. Han vill inte riktigt lyssna när jag sagt att även mina andra häst är dålig och han vill definitivt inte tro på mig när jag säger att stallmiljön är bra. Och jag kan alldeles för lite och visste tex inte alls att kortisonet dämpar immunförsvaret-det är en effekt som vi verkligen inte behöver...

@saltopeppar Är just såna där små tecken som de svullna ögonen jag var ute efter :). Så jag vet vad jag ska hålla utkik på.

@saltopeppar Ja människor sväller ofta rejält av kortison av all vätska en samlar på sig. Tycker faktiskt att Barbies ögon har runnit senaste två dagarna... Å andra sidan är jag hippokondriker :o. Hursomhelst har jag slutat ge kortisonet. Känner att det är inte meningen att hon ska bli sämre av sin medicinering.

@saltopeppar Ja människor sväller ofta rejält av kortison av all vätska en samlar på sig. Tycker faktiskt att Barbies ögon har runnit senaste två dagarna... Å andra sidan är jag hippokondriker :o. Hursomhelst har jag slutat ge kortisonet. Känner att det är inte meningen att hon ska bli sämre av sin medicinering.

Ja det känns lite mysko att hon ska bli sämre! Det går inte ringa och konsultera med H-borgs medicinare? Tänkte eftersom du inte är helt överens med din egna veterinär. Har fått för mig att du bor uppåt landet, men tänkte att det kostar ju inget att ringa:)

@saltopeppar Nej det känns verkligen inte alls bra att hon blev sämre. Hon fick sista dosen kortison tisdagkväll, och det var på onsdagen hon hostade så hemskt mycket. Men varken torsdag eller idag har jag hört ett enda host. Så nog är det skillnad. Har dock inte särskilt stort förtroende för just Hbg så om hon blir sämre och detta blir en än längre följetong far jag ner till Mälarkliniken. Först och främst får hon gå klar kuren med slemlösande och om hon diret blir snorig igen efter den åker jag till vanliga kliniken för baktprov mm. Dessvärre vet jag hur svårt det är att behandla luftvägsinfektioner med antibiotika. Det krävs lång behandling för att få upp koncentrationen i lungorna och då kan jag i princip lika bra bara låta henne vila och läka ut själv.

@saltopeppar Nej det känns verkligen inte alls bra att hon blev sämre. Hon fick sista dosen kortison tisdagkväll, och det var på onsdagen hon hostade så hemskt mycket. Men varken torsdag eller idag har jag hört ett enda host. Så nog är det skillnad. Har dock inte särskilt stort förtroende för just Hbg så om hon blir sämre och detta blir en än längre följetong far jag ner till Mälarkliniken. Först och främst får hon gå klar kuren med slemlösande och om hon diret blir snorig igen efter den åker jag till vanliga kliniken för baktprov mm. Dessvärre vet jag hur svårt det är att behandla luftvägsinfektioner med antibiotika. Det krävs lång behandling för att få upp koncentrationen i lungorna och då kan jag i princip lika bra bara låta henne vila och läka ut själv.

Hoppas ni kommer till rätta med problemet iallafall!

Tänkte mest att de har ju gratis rådgivning och just medicinare ska de väl ha Sveriges mest rutinerade av vad jag förstått, så mest därför mitt förslag:)

Skriv gärna sen hur det gått, alltid intressant att höra!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
450
Senast: The Beast
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 492
Senast: monster1
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 783
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve