Kortison och insulinresistens

undrar12345

Trådstartare
Hej! Min häst har en lätt frambenshälta och kommer troligen behöva få kortison insprutat i leden. Dock lider hon av EMS, vilket ökar fångrisken om man ger kortison. Ska man chansa och ge kortison i alla fall, eller finns det alternativ? Hur resonerar ni kring detta, är det "värt" att ge kortison men riskera fång?

Någon kanske till och med har personliga erfarenheter?

Det enda jag vill är att hästen inte ska ha ont, men det gör ingenting om den inte går att rida på mer. Situationen hade varit en annan om någon tvunget hade velat rida hästen, för då hade det ju varit aningen kortison eller avlivning som gällt och då hade det känts värt att chansa på kortisonet. Men nu kan hästen lika gärna gå i pension, och därför behöver den inte hålla för lika hög belastning. Men naturligtvis vill jag inte att den ska vara halt.

Min häst som är IR (testad negativt men har symptom) sprutades med kortison och tuppkam i två leder för två veckor sen. Hon blev varm i hovarna samma dag men ingen puls vad jag kunde känna. Dagen efter fick hon gå ut i snön och hovarna blev då normala. Hästarna stod inne på natten och hovarna blev varma igen. Sen dess har hon gått på lösdrift som vanligt och de har varit normala. Nu börjar det växa ner en tydlig foderrand.

Hon reagerar på samma sätt om hon ätit något hon inte tål, t.ex. fel sorts hö eller för mycket gräs. Hon kommer behöva behandlas mer även om hon bara ska gå i hagen. Jag vågar inte chansa och spruta henne med kortison igen. Vi kommer istället behandla med IRAP och eventuellt bara tuppkam i de lindrigare lederna.

Jag skulle inte chansa, fång är vanligtvis betydligt mycket mera smärtsamt än en lätt frambenshälta. Man kan spruta med hyalauronsyra, tuppkam eller annat, utan kortison. Evt. ge NSAIDs, men det kanske ger en fångrisk det med?

Den viktigaste frågan utifrån trådstarten är väl: har hästen ont och är halt i hagen (mer än enstaka dagar och ett självläkande tillstånd)?
I så fall måste man ju behandla.
Eller låta avliva.

Hästen är lätt halt i hagen. Ej påverkad i övrigt och har inget emot att röra på sig, även om det naturligtvis är förrädiskt att bedöma hästens smärnivå genom att titta på beteendet eftersom de gärna döljer sådant.

Hältan har ej gått över och kommer troligen inte självläka.

Hästen är lätt halt i hagen. Ej påverkad i övrigt och har inget emot att röra på sig, även om det naturligtvis är förrädiskt att bedöma hästens smärnivå genom att titta på beteendet eftersom de gärna döljer sådant.

Då har du ju alternativen att behandla hältan eller avliva hästen.

Det finns ju många preparat att behandla med om du är orolig för kortisonet. Veterinären ska veta vilket som är minst risk för just din häst, hyaluron, biklin, DMSO mfl.

Det finns ju många preparat att behandla med om du är orolig för kortisonet. Veterinären ska veta vilket som är minst risk för just din häst, hyaluron, biklin, DMSO mfl.

Fast mja. DMSO i led rekommenderas absolut inte, biklin är antibiotika och hjälper inte alls en ledinflammation. Tuppkam/hyaluronsyra däremot. Dock ger det ensamt sämre effekt än kortison. Så det finns inte många preparat att behandla i leden med. Dessvärre. Och envisa hältor brukar tyvärr behandling med NSAID eller tex ge tuppkam i blodet inte ge tillräcklig effekt (däremot kan man givetvis prova innan man sprutar i led om man vill)

Fast mja. DMSO i led rekommenderas absolut inte, biklin är antibiotika och hjälper inte alls en ledinflammation. Tuppkam/hyaluronsyra däremot. Dock ger det ensamt sämre effekt än kortison. Så det finns inte många preparat att behandla i leden med. Dessvärre. Och envisa hältor brukar tyvärr behandling med NSAID eller tex ge tuppkam i blodet inte ge tillräcklig effekt (däremot kan man givetvis prova innan man sprutar i led om man vill)
Jag skrev mitt inlägg för att belysa att det finns veterinärer som använder alternativa preparat om man önska och det är lämpligt. En kompetent veterinär kan nog bestämma lämplig behandling. Men det finns andra preparat att behandla med, hur dessa synkar med EMS vet förhoppningsvis veterinären.
Döm inte ut DMSO. Allt är inte svart och vitt. Det finns ju även andra prepart typ pentosan och Triamcinolon acetonid. Kanske även cartrophen kan vara intressant att kolla på. Så alternativ finns.

Info om DMSO
http://www.euro-vets.com/page/page3162.html?id=26

Jag skrev mitt inlägg för att belysa att det finns veterinärer som använder alternativa preparat om man önska och det är lämpligt. En kompetent veterinär kan nog bestämma lämplig behandling. Men det finns andra preparat att behandla med, hur dessa synkar med EMS vet förhoppningsvis veterinären.
Döm inte ut DMSO. Allt är inte svart och vitt. Det finns ju även andra prepart typ pentosan och Triamcinolon acetonid. Kanske även cartrophen kan vara intressant att kolla på. Så alternativ finns.

Info om DMSO
http://www.euro-vets.com/page/page3162.html?id=26

Jag dömer inte ut DMSO. Men svenska veterinärförbundet gör det, och de flesta veterinärer följer riktlinjerna därifrån. De flesta försäkringsbolag kräver att det följs med, för att ersätta. Så jag skulle inte räkna DMSO i led som aktuell behandling (oavsett vad jag själv tycker eller inte tycker om DMSO)

Cartrophen skulle jag gärna prova i TS fall om hen vill undvika kortison, men även där brukar det kunna bli problem med f-bolag tyvärr - om man anser få ersättning från försäkringen är avgörande.

Sen, jag skulle sprutat med kortison om jag var TS, hältan behövde behandlas och vet rek kortison.

Försök att hitta andra alternativ. Risken är stor att spruta med kortison, din häst har EMS. Min häst var i riskzonen för IR, behandlades med kortison veterinären var tveksam då risken för fång var överhängande. Sen om det var det eller andra faktorer som han fick ett fånganfall vet jag ej.

Tänkte uppdatera tråden här! Hästen var på klinik, det sitter i hovleden och det syns ingenting på röntgen. Vet tyckte att vi skulle testa med Metacam i 14 dagar, då kortison innebär risker och jag har som sagt inget behov av att rida på hästen mer. Förhoppningsvis blir hästen då så pass bra att hon får ett värdigt pensionärsliv, men hon kommer inte hålla för hårdare belastning än så.

Min åt Metacam i 10 dagar. På återbesöket tre veckor senare tyckte veterinären att hon såg bättre ut även om hon fortfarande var halt. På böjprovet var ena kotleden så pass mycket bättre att den inte behövde behandlas. De andra lederna (inklusive framknäet som behandlades med kortison) behövde fortfarande behandlas. Veterinären trodde det var Metacam-behandlingen som hjälpt. Jag har börjat ge henne ledtillskott och haft BoT/magnetskydd på frambenen så är möjligt att det bidragit också.

Nu är ju kotlederna sekundära hältor (hon har problem med bakknäna) och har tidigare blivit helt bra efter en behandling med kortison+tuppkam och Metacam. Att få bort en primär hälta med Metacam är nog inte lika lätt.

Vad bra att din veterinär är medveten om riskerna med kortison. Min är inte alls övertygad och tyckte inte att det var någon risk att behandla med mer kortison.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 499
Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 894
Senast: Mirabilis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix