Kortison mot ryggknölar?

Å

Åska

Min häst har under hösten haft besvär med knölar på ryggen. Alla jag frågade om ( veterinär, foderexperter) trodde att det hade med fodret att göra. Så jag bytte hö, slutade att ge henne havre och har gett henne jäst och b-vitamin men inget hjälper! Nu har min vet. varit och sprutat kortison i knölarna.

Är det någon som har provat samma behandling. Är nyfiken på hur lång tid det tog innan knölarna gav med sig.

Sv: Kortison mot ryggknölar?

Veterinär har behandlat min hästs knölar och av 5-6st finns fortfarande 2 kvar som alltså inte svarade på behandlingen. De som försvann gjorde det inom ett par tre veckor har jag för mig.

Jaa du,sadelknutor är inte det lättaste att bli av med!
Jag har visserligen inte testat kortison men blir det väl ärrvävnad(hästen har dom länge) är det nästan omöjligt att bli av med dom...

Frågat olika veterinärer,men enl dom är det mest ett "skönhetsfel".
Har diskuterat på foder-forumet om detta med allergi mot maten,men ingen än som har erfarenhet om vad det isåfall kan vara(kanske olika???)Om det är maten-vad kan det vara?

Lycka till-du kanske kan bli av med dom,jag har inte lyckats.

Jag tror att knölarna oftast orsakas av skavande sadel och/eller täcken. Min häst hade knölar men de försvann på sommaren när hon gick ute dygnet runt utan täcke och inte reds.

Hoppas jag blir av med dem för jag blir tokig snart!

Knölarna kom i höstas i samma veva som jag stallade in / la på regntäcke. Min vet. tror att knölarna är som finnar ungefär. Jag har bytt allt från hö, kraftfoder, utfodringsrutiner och sadel, ingenting hjälper!

Det som är skumt (och gjorde att jag trodde att det var pga fodret) var att min valack fick samma knutor som hon. När hon sedan fick gå med en annan hästkompis så fick den likadana knutor. Min häst var då täckt så det är ingenting som kunde ha smittat från häst till häst. Men hon är inte öm och hon visar inget obehag vid sadling eller ridning.

GAH! Jag sliter mitt hår!!! :confused: :crazy:

*suck*
Jag upptäckte en knöl igår på mitt IC-sto,och klämde och kände lite,då sprack den och det kom en äcklig varmassa ur den som påminner om en väl mogen finne.Tjockt gult var..
Sadelknuta? (Stoet har för tillfället stått i en vecka och knölen var där igår,sadeln ligger inte an där knölen är,men dotterns rumpa gör det,när hon rider barbacka vilket hon gör ofta och gärna)
Vad ska jag göra? Fortsätta att klämma ur mer var? Väteperoxid i knölen? Låta den vara? Och vad kan den bero på?

Sådana knölar brukar mina katter få när de har varit ute och slagits. Jag brukar klämma ur dem och tvätta med vanlig desivon några dagar. Nu vet jag inte om man kan sätta ett = mellan kattknölar och hästknölar men ändå.. :D

Kan det vara en hårsäcksinflammation?

Ja säg det,jag har inte en aning om vad det kan vara,och det första som poppar upp är ju sadelknuta eller proteinknöl,men jag har då aldrig sett en som sprukit och att det kommit varmassa ur de.

Enligt den veterinären jag pratat med är det som en inkapslad pormask/finne. Hästen har svettkörtlar och porer i huden där det produceras fett. När man rider hästen svettig och täcker den hela tiden så kan inte huden andas ordentligt och fettet i poren kapslar in sig på samma sätt som människor får finnar. Varför det framför allt kommer under sadeln är att den och vojlocken ligger taigt mot ryggen och huden kan inte andas då. Vi sadlar av men istället för att låta huden andas lägger vi på täcke som förhindrar andning. Hennes råd är att vara mycket försiktig med täcken, tvätta av hästen med tvållösning om den är svettig efter ritt och även behandla med tvättsprit på knölarna. Lägga på ett tunt svetttäcke tills den torkat och sedan låta den stå inne utan täcke. Bara använda täcke när det regnar mycket eller är extremt kallt. Om hästen är frusen av sig skippa att klippa den och låta den stå med svetttäcke tills den torkat. De är mycket svåra att få bort. Låta hästen luftas så mycket som möjligt. Varför vissa hästar får och inte andra säger hon bero på vad de har för anlag på samma sätt som människor, vissa har stor benägenhet för att få finnar andra inte.

Det är någonting liknande som min vet har sagt. Jag skall ta och prova med att tvätta med tvållösning. När du säger tvättsprit är det sårtvätt du menar då?

Jag kanske borde använda Clearasil till min pålla.. :p

En häst jag skulle köpa hade knölar å blev behandlat å de försvann iaf på en månad ungefär.

Vi bytte foder för att kolla och det var det enda..
..men du verkar ha betydligt mer besvär med det än jag :confused: .

Lycka till .

Måste bara säga att kortisonet verkar hjälpa. Knölarna har börjat försvinna!

:banana: :bump: JIPPI!! :bump: :banana:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 870
Senast: monster1
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 659
Senast: zelma123
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka