Korthårig perser????

Prosit

Trådstartare
Hur vanligt är det???

Grannen har en korthårig perserkille på foder, och han har använts som avelskille i flera år, av en uppfödare på området. Nu har de fått honom, men han "passar" inte in i familjen. Jag har fått erbjudande om att ta hem honom och prova med min honkatt (båda ska kastreras först såklart), och om det funkar så får jag honom, för han avgudar mig.
Hemma hos dem är han inte social alls, och går inte riktigt ihop med de andra tre katterna. När jag kommer hem till dem och går ut med hundarna så klättrar han på mig och vill gosa, och pratar massor.

Men till saken. Jag blev så förvånad när jag såg honom för jag har aldrig sett en korthårig perser, visste inte ens att de fanns.....

Han är jättefin, röd och vit!!! En riktig charmör, och jag är sååå sugen på att ta hem honom, och eftersom han är korthårig så kanske sambon klarar av honom oxå, för han reagerar med nysningar på långhåriga katter av någon anledning. Korthåriga går bra..... skumt det där....

Så fram med all info om perser, som jag själv inte vet ett skvatt om.....

Korthårig perser är väl bara som man säger...? Jag ska inte komma här o stå på mig o tro att jag är nåt men jag är ganska säker på att den "korthåriga persern" heter "exotic" och numera bedöms som en helt separat ras...
Men visst är dom helt underbart söta? Jag drömmer om att skaffa en vit liten exoticflicka när jag så småningom flyttar till hus igen=)

Helt riktigt, exotic heter de. Dock tävlar de mot varandra på utställning, då det enda som skiljer är pälsens längd.

Brukar få superläckra silver!

Ok, är det inte någon här som har exotic? Hur är deras psyke? Kelgris vet jag ju om att han är, men är det något mer man bör känna till??
Vill veta så mycket som möjligt om min ev nykomling........ håller fortfarande på med operation övertalning på gubben ;)

Både perser och exotic är ju kat. I och har väl ingen annan indelning därunder än färggrupperna?
Du har ingen gammal utställningskatalog att kolla i? (Jag kan kolla ikväll, men är ganska säker...)

Perser och exotic tävlar inte mot varamdra förrän i panelen, precis som i de andra kategorierna.

/assistent-sassy

Vad bra att du kom in på detta ämne. För just nu har vi 1 perser här hemma, jag gillar allt hos persern förutom den långa pälsen. Så nu har jag läst lite om Exotickatten och det verkar ju vara en perser me kortpäls. Är det så :confused: någon som kan berätta lite mer? Ursäkta att jag lånade din tråd lite

Tack för det. Nästa katt blir nog en Exotic men just nu är det redan 4 katter och sambon vill inte ha fler. Så jag får vänta lite

Just vad jag tänkte. Verkar ju konstigt om de skulle tävla mot varandra, när ingen av de olika raserna i kat 2, 3 eller 4 gör det.
Somali och aby tävlar ju inte mot varandra, tex. Och inte siames/balines/oriental/javanes(som numera heter orientaliskt långhår...)

Nej, jag hade fel. Kollade i en gammal katalog igår också, och de är ju helt uppdelade. Jag har nog bara sett när domaren har tagit ut för nominering, när jag har stått och väntat med mina egna katter... :smirk:

Hur är det med nominering, då tävlar dom väl emot varandra? Alltså alla raser inom samma kategori och samma klass hos varje domare?
Vilken koll jag har :crazy:

Måste kolla upp så jag vet Abbies chanser till NOM. :love: :angel:

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 995
Senast: Zpunk
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 356
Senast: Otherside
·
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 145
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur