Korthårig & kallt??

C

Crying

Ja jobbar i stall & är "utomhus" mestadels av dagarna. Har alltid haft långhåriga hundar, typ schäfer.
Förra sommaren skaffade ja mej en korthårig blandis pitbull/rottweiler, han är väldigt korthårig och ganska frusen av sej.. Hur gör ni i samma situation, Lägger ni nått typ av täcke eller låter ni dom härdas??
Kan ju tillägga att han va hemma me min pappa el pojkvän hela förra vintern, men nu är de inte möljligt & han får ju mkt motion å frisk luft :)

Sv: Korthårig & kallt??

Dom mest frusna stallhundar jag haft var mina 3 dalmatiner. På vintern när det var kallt låg dom i höet och huttrade som en enda stor klump. Gärna tillsammans med några av mina stallkattor som extra värmekaminer fast de i vanliga fall var alltför förnäma att befatta sig med kissarna :D

På den tiden fanns det inga praktiska hundtäcken att köpa så jag fick sy själv av thermotyg. Betydligt gladare hundar fick jag som gärna tillbringade tiden i stallet. Tycker gott du kan sätta på ett täcke på hunden om den fryser när det är kallt. I varje fall om den skall tillbringa hela dagarna i stallet.

Min dobermann frsyer väldigt lätt, trots det vill han alltid med i stallet även vintertid.
Han har ett varmt täcke på sig och en filt att ligga på. Är det så kallt så han fryser då med så får han vara i vårt uppvärmda fikarum.
Men täcke och en filt att ligga på fungerar i stort sett alltid.
Är vi ute så rör han på sig hela tiden och håller sig då varm med ett täcke.

Granngården (f.d Lantmännen) har bra täcken i olika storlekar. Annars kan man ta kontakt med olika rasklubbar och be att de skickar mönster (ev mot en liten summa) så man kan sy själv. Men i de flesta häst-kataloger säljs ju kläder till hundar.
Klart man ska klä på om de fryser, skit i alla som säger att det är mesigt :)

Isis skrev:
Täcke och en filt att ligga på fungerar i stort sett alltid.

Om hunden aldrig lägger sig på den framlagda filten, kan jag utgå ifrån att hon inte fryser då? Eller ska jag istället börja misstänka att hon är korkad som hellre sitter på det kalla cementgolvet i stallet? :o

Kassiopeja skrev:
Om hunden aldrig lägger sig på den framlagda filten, kan jag utgå ifrån att hon inte fryser då? Eller ska jag istället börja misstänka att hon är korkad som hellre sitter på det kalla cementgolvet i stallet? :o
Har inte svar på det, men kom att tänka på att jag undrade det samma om vår schäfer som stekheta sommardagar hellre låg i solen och kokade bort än att ligga i skuggan där vi gjort iordning en sval plats åt honom.... Mörka schäfrar blir bra varma....

Liknande trådar

Övr. Hund Jag satt häromdagen och funderade över vilket hundtätt område jag bor i..gjorde en lista och räknade upp alla hundar jag kunde komma på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 329
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar