korthårig europé

Sv: korthårig europé

Nej, det är inte samma sak.
Europé är en raskatt som framavlats i syfte att bevara den gamla, svenska typen av "bondkatt". Från början användes huskatter i aveln, men numera gör man inte det längre.

En huskatt eller bondkatt (samma sak) är en katt utan stamtavla, som kan se ut precis hur som helst.

Tyvärr är det en vanlig missuppfattning och tydligen händer det alltför ofta att veterinärer och så skriver Europé fast det gäller en vanlig huskatt.
Jag kallar alla för huskatt, men dom som bor på landet på gård blir ibland bondkatt för mig .

Oki, misstänker att katten jag nämnde ovan var huskatt/bondkatt med. hon var hittekatt, kom till oss en sommar o vet. konstaterade att hon var korthårig europé... hur ser man skillnad på dom då? Ska leta rätt på lite bilder på henne så får du se.. :idea:

Det går inte att se skillnad. Det enda som gör skillnaden är om den är registrerad i SVERAK/IDP eller inte. Är den inte raggad, så är det en huskatt. Är den reggad så är det en Europé.

Oki, då skippar jag bilderna...Måste scanna ändå, tar sån tid.. :crazy: Kan ingenting om det där med rasbestämning... :o :D

Tyvärr så är veterinärer ofta sorgligt okunniga när det gäller kattraser och kattfärger och dyl.

Om din katt inte har någon stamtavla så spelar det ingen roll vilken ras den ev ser ut som, den är fortfarande en huskatt.
Och just europé kan vara extra knepiga att känna igen, eftersom de är avlade för att efterlikna "ursprungstypen" av svensk huskatt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
589
Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
1 035
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: Asko
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han... 2
Svar
22
· Visningar
1 280
Senast: Shilton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025