Kortbrösta/Förbygel??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Boomerang
  • Startdatum Startdatum
B

Boomerang

Vad är skillnaden att använda vid körning hemma? En smal kortbrösta att sätta i vagen mot en förbygel? För-/nackdelar?
Vi pratar motions-/intervallkörning med speedcart på lätt underlag (packad, slät grusväg).

Undrar då också om det funkar att köra rockard (ev. 2 pers.) med bara förbygel eller en smal kortbrösta?
Lättare rockard..och samma underlag som ovan.

Tips tack :idea:

Sv: Kortbrösta/Förbygel??

Förbygel och kortbrösta används sällan hemma, utan bara på banan vid snabb jobb och tävling. Om du ska dra rockard eller dyl ska du använda en bred brösta som antingen är lång eller kort, beroende på hur vagnen är konstruerad. En smal brösta skär in och orkar onte med tyngden av något annat än sulky.

jag skulle aldrig falla mig in att använda en förbygel hemma. du har ju bröstan för att hästen skall dra med bogen/bringan och underlätta för ryggen. för att få den efekten med en förbygel måste du ju sätta den hyffsat tajt och det hämmar bogfriheten vilket INTE är bra! en brösta kan bu spänna så hårt du vill utan att du hämmar bogfriheten. sen kan du ju inte fästa förbygeln i vagnen vilket är det bästa om du fill minska belastingen på ryggen så mycket som möjligt.vi vill ju att hästen skall arbeta så avslappnat som möjligt. det bästa (anser jag) ätr att använda en bred brösta vid all hemmakörning för att få så bred annläggningsyta som möjligt och därmed minska trycket. hästen kan då dra bättre med bogen/bringan!
MVH jennie

lucillehornline skrev:
.en förbygel måste du ju sätta den hyffsat tajt och det hämmar bogfriheten vilket INTE är bra! en brösta kan bu spänna så hårt du vill utan att du hämmar bogfriheten.

Klippte lite i ditt inlägg ;) men.. jag har för mig att förbygel ger bättre rörelsefrihet och inte stör aktionen lika myc¨ket som en brösta gör!?!?!

Rider själv hellst utan då jag tycker att hästen är friast i bogen då :angel:

Montéryttare skrev:
Klippte lite i ditt inlägg ;) men.. jag har för mig att förbygel ger bättre rörelsefrihet och inte stör aktionen lika myc¨ket som en brösta gör!?!?!

Rider själv hellst utan då jag tycker att hästen är friast i bogen då :angel:

jag förstår hur du tänker men alla kuskar som kört mina hästar och tränare jag jobbat åt (åke svanstedt, robert bergh, bosse eklöf m.f.) är jättenoga att kolla förbygeln innan hästen far ut till lopp att den inte sitter för hårt, man skall tydligen få in nästan en hjälm framför bringan under förbygeln, annars hämmas aktionen. så det måste ju stämma om så pass många kunniga inom yrket är noga med dem. jag jobbande i 4 år åt anders skoglund, hans hästar fick ALDRIG ens ha förbygel... men bröstorna till lopp däremot kan man spänna hårdare.

men jag håller med dig, utan är bäst! men det går ju inte framför vagn, men när man rider finner jag ingen som helst anledning till att ha brösta/förbygel, man borde skaffa en sadel som passar hästen.. (med reservation inom montén eftersom det är ett måste)

Senast ändrad:

Jag förstår tänket, men Montéryttare har också rätt, bogfriheten blir större med en förbygel än en brösta MEN den stora muskeln som går mellan frambenen och bak mitt på buken kan bli hämmad av en hårt spändbförbygel. Och den har mycket med frambensrörelserna att göra och har ju redan en viss låsning pga att selgjorden sitter tvärs över den bakre delen.

Pest eller kolera? :smirk:

/// ghost

ghost skrev:
Jag förstår tänket, men Montéryttare har också rätt, bogfriheten blir större med en förbygel än en brösta MEN den stora muskeln som går mellan frambenen och bak mitt på buken kan bli hämmad av en hårt spändbförbygel. Och den har mycket med frambensrörelserna att göra och har ju redan en viss låsning pga att selgjorden sitter tvärs över den bakre delen.

Pest eller kolera? :smirk:

/// ghost

Gissa vem som har suuuuper lööös förbygel i lopp :angel: Sitter grejjorna så sitter dom, kolla på fransmännen ;) (finns naturigtis vissa hästar som grejjorna glider på och som behöver förbygel/brösta...)

Okej, förbygel är uteslutet...men funkar det med att sätta på en sån där "padd" eller vad man ska kalla det på en kortbrösta så att den blir bred?? Och sen sätta bröstan i vagnen...kan inte tänka mig att man behöver lång/bredbrösta när man kör speedcart..??

använder kortbrösta (smal) vid all körning hemma i speedcart.

Förbygel vid tävling

Äntligen någon med samma uppfattning som jag...det verkar ju funka det med ;)

Boomerang skrev:
Äntligen någon med samma uppfattning som jag...det verkar ju funka det med ;)

Jag skulle inte köra Rockard med kortbrösta/förbygel. Har gjort det litegrann med kortbrösta och är INTE nöjd med hur det påverkar musklerna. Förbygel skulle jag inte ens prova.

Däremot tycker jag att det funkar bra med speedcart, men du har ju lite mer vikt i vagnen och i bland fler personer i en Rockard.

/// ghost

Senast ändrad:

Hade likadant. Förbygeln ligger mer still än bröstan vilket jag tycker är viktigt under lopp.
Bröstan hoppar ofta en massa upp och ner.

jag annvänder alltid berdbrösta hemma just pga stor annläggningsyta för att minska trycket. man jag är absolut inte emot en smalbrösta om man har speedcar, om det inte finns miljontals tvärbranta backar (som hos mig) som ger stort tryck på bog/bringa när man kör uppför, speciellt eftersom vi alltid kört maxfart uppför alla branta backar. då gäller det verkligen att grejorna håller och att de inte ger tryck. speciellt när tränaren (jobbade hos anders skoglund när han avled i bilolyckan) väger över 150kg... då håller inte en smalbrösta :eek: sen lär väl hästen ha en halvmeter tjockt skärsår in i bringan, hehe :devil: men självklar anpassar man bröstan efter vagn, kusk och träningsmöjlighet!

nilema skrev:
använder kortbrösta (smal) vid all körning hemma i speedcart.

Förbygel vid tävling

Har börjat använda förbygeln hemma efter lite studerande och tittande och tänkande...
Bla härLänk till PG

R (som äger stallet där jag står nu) har bara förbyglar på sina hemmaselar, dock av den traditionella modellen. Har tidigare själv kört med förbygel hemma när jag använde modeselen som träningsele oxå. Men då jag har den vanliga med öglor så har jag ingenstans att fästa förbygeln så det har naturligt blivit brösta.

I tryckvagn (protrainer) används den (medföljande) breda förbygeln, som jag tycker e superfin. mkt anläggningsyta.

jag sätter den i öglorna på QH låsen.
Och lite tajtare än Hjälm... men på tävling är det Hjälmmåttet som gäller pga andningen.

jari skrev:
??? Håller hästarna verkligen då??

alltså alla har ju sin metod till att sortera ut hästarna, och det var hans. han fick otroligt starka och hållbara hästar.. sen dom hästarna som inte klarar av det klarar det helt enkelt inte och dom lämnar hans träning och blir ofta ingenting heller! han har ju haft en hel del kanoner om man säger så. guli gutten vann kriteriet och tjänade 600 000 kr innan hans ägare dog i en bilolycka och frugan sålde han till j-o persson. marinesvarten tjänade en halv miljon, lill nisse innehade världsrekord på sent 80tal, gullan fax världens snabbaste kallblodiga 4åriga sto tjänade 600 000 på två år - så hästarna klarar det om det är rätt sorts hästar och dom som inte klarar det vill han inte ha!
sen så är det inte bara uppför han kör, han kör ca 2.00 min tempo nerför dessa backar också, skrittar ALDRIG!!! alla metoder funkar, bara man tror på dem... :D

lucillehornline skrev:
sen så är det inte bara uppför han kör, han kör ca 2.00 min tempo nerför dessa backar också, skrittar ALDRIG!!! alla metoder funkar, bara man tror på dem... :D

Hehe.. ja om man tro på dom ja :angel:

Själv föredrar jag o skritta lääänge o väl i skog o backar... har aldrig gillat den här "vanliga" backträningen som flertalet tränare kör med... Det dom missar är ryggarna/senor som tar stryk... Men viss backträning kan jag gilla om man jobbar i lagom lätt lutning med vissa hästar!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 608
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
170 049
Senast: gul_zebra
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka