Körtävlingar..funderingar..

Emmahpemma

Trådstartare
..kollade upp tävlingsterminen nyss, skulle egentligen kolla efter hopptävlingar, men då såg jag alla körtävlingar som går av stapeln.. blev så sugen att ställa upp med min VBL valack.. jag har tävlat nån gång i körning, då i brukskörning, under gymnasietiden med skolans hästar..
nu till mina funderingar:
vad SKA man ha för utrustning på en körtävling (Precision antar jag) typ av sele? bett/huvudlag? pisk eller ej? Kuskens utrustning? vagnen? osv...berätta allt!!

det gäller alltså lättast möjliga klasser, då hästen hittils endast är "travkörd" :)

Hej, kul att du är körsugen :-)
De allra "lättaste" tävlingarna finns ej med i tävlingsterminen. De anordnas på din klubb eller hos grannklubben. Då kanske inte reglerna är så hårda.
Dock måste jag göra dig besviken i övriga fall för det krävs en hel del "pappersarbete" innan man ens kan anmäla sig till en körtävling. Du kanske redan vet det mesta som t.ex grönt kort, licenser, vaccination.
Om man ska tävla i körning så måste man köpa sig ett TR för det finns så mycket regler så berättar man det muntligt lär man glömma nått. Fast i stort sett är det samma regler som i fälttävlan... Dressyr är som riddressyr fast utan galopp, precision är som banhoppning fast man kör mellan koner, maraton är som terrängritten...fast inte alls så ansträngande för kusken och groomen.
Utrustningen skiljer sig något mellan grenarna men man måste alltid ha, draglinor och svängel, pisk samt nått på huvudet(i maraton hjälm)i dressyr/precision är handskar + förkläde obl.

Jag kan hålla på o räkna upp saker i evighet men det här kanske ger dig en fingervisning.
När man väl är inne i tävlingskörningen så tänker man aldrig på alla konstiga saker.

Läs Elisabeth Hjortvids bok om Att köra häst, där står det bra beskrivet vad som behövs på en enklare körtävling.

Men kort:
* Hästen ska vara vaccinerad, ha mätintyg (om det är en ponny), sedan vet jag faktiskt inte om den behöver licens för lokala tävlingar - men det kan du kolla här: www.ridsport.se
* Kusken ska ha lokal licens och vara medlem i en klubb ansluten till Ridsportförbundet, samt inneha Grönt Kort.
* Vagnen ska vara försedd med en svängel. Om du har en sulkyrockard går det att sätta dit en svängel på den.
* Selen måste fungera ihop med draglinorna som ska sitta i svängeln. En vanlig travsele går inte att använda, en bröst- eller loksele behövs.
* Kusken ska ha huvudbonad (hjälm i maraton) och körförkläde, handskar, pisk.
* Medhjälpare är obligatoriskt - med huvudbonad och handskar.

Mitt förslag är att du tar kontakt med närmaste körklubb och kollar om du inte kan få vara med på serietävlingarna. Då kör man tillsammans i ett lag, man har med en lagledare, man kanske träffas och tränar innan, du får hjälp med all administration och så vidare. Det är ett jättebra sätt att komma igång!
Jag tycker absolut du ska köra med ditt vbl - LYCKA TILL!
:bump:

ja, jag vet vad de olika grenarna innebär, jag gick körning på gymnasiet. :)
Nu idag var jag på hästaffärn här i stan och där hade de en bröstsele (inkl. huvudlag och tömmar) för en mycket rimlig peng! det ser jag som ett tecken att nu är det dags att komma igång!! :)
Grönt kort,... hmmm..ja jag har ju ett grönt kort, är det samma gröna kort som man tar när man ska tävla "ridning" som man ska ha?
nåja..nu ska det läggas upp nytt träningsschema med inkörningspass inlagda! :bump:

Kolla det där med Grönt Kort, för när jag tog Grönt Kort för att jag ville köra så fick jag göra samma jäkla test som de som ville rida! Jag fick alltså mitt gGröna Kort genom att svara på frågor som "Hur långt får spöet vara som längst när man tävlar hoppning?".
:)

Det är samma gröna kort fast om du "bara" ska köra så behöver du inte avlägga ett ridprov.

Två frågor. Måste man vara med i en körklubb? Kan man tävla för sin vanliga klubb som man tävlar ridning för? Man får ju inte tävla ridning för två olika klubbar i allafall.
Sewn vad är det för krav på vagnen? Får det vara gigganspänning?

Du tävlar körning för samma klubb som du tävlar i ridgrenar för.

Vad gäller krav för vagnen så rekommenderas en koll i TR, för det är olika för olika kategorier och anspänningar. Det finns krav på vikt, spårvidd, i vissa fall vagnstyp, och vad man får ha för hjul. Gigganspänning går bra att ha.

Sv: Körtävlingar..funderingar..

detta är ett gammalt inlägg, som jag frågar på :)

sofiplopp..du sa här att man inte får tävla med travsele.

kan man väl göra om man har brösta med draglinor?

eller står det i tr -ej travsele?

jag har en travsele och det fungerar alldeles som en vanlig gigg sele.

Jag tror säkert du kan tävla i en travsele om den fungerar som en vanlig giggsele/bröstsele och du har svängel och draglinor.
Man får ju tävla i sådana där billiga, dåligt sydda postorderselar, bara man har draglinor, så ...

Jag har en kompis som körde sitt russ ända upp till SM med en ponnytravdäckel att fästa vagnen i, och en brösta med draglinor från Tärnsjö, och en enklare baksele till det. Praktiskt och billigt! :)

:banana:

skönt! För jag har slut på kapitalet nu, men travsele med brösta har jag! Funkar utmärkt.

/jenny

Liknande trådar

Körning Ja ännu är det en bit kvar men tiden går fort. Planen är att jag ska tävla min fjording i körning för första gången på körtävlingarna i...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 580
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Nora
·
Körning Ni på Körningsforum, när kör ni in era hästar? 1-2-3 år? Vad för utrustning har ni under inkörningen och "unghäst-perioden"? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 932
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama