Kortärmat?

saffran

Trådstartare
Ska i väg på en programridning och det verka bli jätte varmt! På hoppsidan får man ju inte starta utan långärmat, är det lika på dressyr programridning?

Sv: Kortärmat?

om det är programmridning så gäller antingen TR, och då är det kavaj o vitt i halsen eller klubbens egna regler.
Så hör med klubben eller dommaren för dagen.

När jag har varit på programridning så har jag alltid haft på mig vanliga kläder och benlindor på hästen. Han har inte heller varit knoppad. Har aldrig sett någon annan ha något annat heller, utan alla har kommit så som man gör till en vanlig träning. Propra, hela och rena kläder, men inte mer speciellt än så. Men jag antar att om det är en programridning under mer tävlingslika former så ska du kanske ha kavaj, men jag har svårt att tro att alla på programridningen skulle ha det. Programridning är ingen tävling, inte ens en klubbtävling och då borde inte TR gälla.

Det är en väldigt enkel tillställning.
Men du får inte rida med spö eller med skydd så på det visset är det som vanlig tävling!

Brukar ha lite snyggare ridkläder men inte tävlingskläder, men har nog alltid haft långärmat så har inte funderat på om man får rida med kortärm!? Där av frågan!
Knoppar gör jag ibland främst för att det ska bli mer tävlingslikt för hästen i utrustning!

någon mer som har en tanke?

Om det är som du beskriver är det nog inga problem att rida med kort ärm... Som andra sagt, ring till klubben och fråga om du är osäker :).

Om de inte har något krav på att det ska vara reglementsenlig klädsel, utan tillåter "valfri" så är det ju givet att du får ha på dig vad du vill, dvs även kortärmat.

Enda gången som det inte är tillåtet med kortärmat är om de kräver klädsel i enlighet med TR:s regler, och det säger du ju att de inte kräver. Så självklart kan du ju då ha kortärmat.

Jag red i en kortärmad tröja på en programträning förra året när det var ruskigt varmt. Men då hade dom kommit överrens om det på klubben så fråga när du är där alt ring dit eller något.. :)

japp ska ringa och fråga!

fast det hoppcr jag varit på, var det helt ok med vanliga ridkläder men långärmat och utan luva, där av min fundering!

men ringa är enklast!

tack för alla svar!:bow:

Klubbarna här arrangerar sommarträningar i dressyr och hoppning och hos oss gäller:
-Stövlar/skor med shaps
-Hjälm
-Ridbyxor
-Ingen luva
Så här är de ok med kortärmat. Men ring klubben och kolla :)

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka