Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hur är det nu med alla klädregler.. Får man tävla (hoppning) i kortärmad skjorta? eller är det endast om arrangören/domaren tillåter det (vid varmväderlek)?
Eller är långärmad tillåtet då? Eller måste jag ha en klubbjacka/tröja/kavaj att svettas i?
Jag tror att du måste ha klubbis, tröja el. kavaj att svettas i om inte arrangörerna säger till att det är "lättad klädsel". då får du rida i det du har under om det är godkänt av TR. Tillexempel är ridskjorta tillåtet både lång och kortärmad.
Tänk på att en del domare inte tillåter att man rider i kortärmad skjorta pga säkerheten!! Jag har varit med om att alla de som har långärmat får ta av jackan men de med kortärmad skjorta fick behålla jackan på.
I går var det hopptävlingar på min ridskola, och en tjej startade i kortärmad blus och väst. Detta fick överdomaren att gå igenom reglementet, och enligt detta var väst inte tillåten. Däremot specificeras inte längden på tröjärmarna.
Vi hade en diskussion efteråt och kom fram till att vi ansåg att man borde ha långärmat med tanke på att om man ramlar av så får man inte lika mycket smuts i skrubbsåren.
Vad konstigt. Jag såh en gubbe tävla i Skjorta, slips och VÄST. En fin väst, ingen dunväst, även om det också är fint men inte på tävling. Konstigt, domaren sa inte ett knyst. Även om de inte hade gett tillåtelse att rida utan kavaj/klubbjacka/tröja.
Men läser man TR så står det jacka, inte väst. Tjejen i går gjorde flera starter, och efter sin sista start blev hon ropad till domarbåset och fick ett påpekande om att hon skulle tänka på det till nästa tävling.
Det avgör domaren. Så alltså är det mkt upp till domarens eget tycke och smak.
Innan kavajtvånget togs bort så vet jag en domare som var fullkomligt stenhård ända ner på lokal tävling att man inte fick rida utan klubbjacka/kavaj ngnsin!
Det var "skröpphett" så svetten forsade på ryttarna, men se jacka/kavaj skulle sitta på!
Och jag hade då lyckats till just DEN tävlingen glömma min kavaj hemma... :smirk:
Så jag fick inte ens dispens att rida i min långärmade skjorta...
Medan andra domare glatt godkänner T-shirt en het sommardag! Bara det är "vitt i halsen".
ja man får tävla i kortarmad eller långarmad skjorta enbart när domaren har sagt, jacka eller kavaj AV. annars måste man ha kavajen eller jackan över.
Väst har aldrig varit tillåtet, tyvärr för jag tycker det är bättre och snyggare än en klubbjacka iallafall.
Jag skulle vilja att säkerhetsväst kunde användas i stället för kavaj/jacka på ponnyhoppning. Som det är nu så tar en del av västen då de tar på jackan och rider in på banan. Tyvärr.
Varför bara i ponnyhoppning? Väst är väl bra även för ömtåliga seniorer på stor häst?
Måste erkänna att jag ofta tävlar utan väst just för att det är så knöligt att kombinera med jackan.
Domaren säger helt enkelt att "eftersom det är varmt tillåter jag dom med långärmad skjorta att ta av jacka/kavaj. Ni med kortärmat är inte så varma och får av säkerhetsaspekt behålla jackan på."
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.