Kortare steg vänster bak-spinner vidare på min "snälla läs detta" tråd

Nikki o Fabian

Trådstartare
vad kan detta bero på?

Han är inte varm eller svullen någonstans, lite gallig båda bak. Ömmar inte inte i ryggen eller muskulaturen i bakpartiet.

För er som inte läst min andra tråd om hältan han hade.

Jag har haft Fabbe i 3 år o han har inte varit halt en ändå gång under den tiden, han är född 99. Men i måndags så var han halt när vi red på volten, han kan ju ha vrickat sej för han hoppa till för nått när vi var på väg till stallet från betet o samtidigt så snubbla han till.

Nu har jag låtit honom vara sen i måndags, eller jag har kollat honom varje dag o han haltade inte i tisdags utan såg bara lite stel ut, igår såg inte jag så mycket förutom att han såg pytte pytte lite stel ut på nått sätt(men jag kan inte se vart), jag bad tre st människor titta på honom när han trava o alla säger att han tar lite kortare steg med vänster bak.

Tog honom till volten idag o longerade honom inför stallägarens ögon o hon sa samma som igår att han tar kortare steg med vänster bak, hon kännde o klämmde igenom honom men kunde inte se att det var nått fel. Sa att han kan ha sträckt sej eller nått o är lite stel.

Hur hade ni gjort i min situation?

Jag hade tänkt låta honom vila imorrn oxå o sen jogga lite på lördag, ev att han får vila då oxå. O sen komma igång igen, o försöka rida igenom honom inför tränare o se vad som händer.

Sen har jag även funderat på om jag ska ta ut en kiropraktor för att han bara ska få känna igenom honom så allt är ok, för detta kan ju vara ett litet tecken på att han har en låsning någonstans som inte är så mycket nu men om man blundar för det så kanske det blir nått stort som leder till inflamationer i muskler o leder pga avlastning, så för att vara ¨på den säkra sidan.

*hoppas ni orka läsa detta*
 
Sv: Kortare steg vänster bak-spinner vidare på min "snälla läs detta" tråd

Hej!

Har du kollat hans hälsenor? Det kan mkt väl vara så att hans hälsena är kortare på det benet han inte kan ta ut. Ställ honom och se till att han har bakbenen helt parallellt, då ser du. titta fårn hasspetsen och upp, så ser du ifall de är lika långa.
Kan även vara knästräckaren som krånglar.
Har också haft samma problem med min, inga hältor, inga gallor, bara kortare steg.
Kiropraktor tycker jag verkligen du ska ta ut. De kan vara låsta eller snea utan att det syns så mkt. Alltid en förutsättning, tycker jag, att hästen är rak i ryggen och itne har låsningar , innan man ger sig på benen.....
 
Sv: Kortare steg vänster bak-spinner vidare på min "snälla läs detta" tråd

Om hästen är lite halt så brukar man låta hästen vila.Om det inte går över på 3 dagar , ring vet.
Så gör jag.

man kan spekulera ihjäl sig om vad det kan vara för fel, därav hältutredning.
 
Sv: Kortare steg vänster bak-spinner vidare på min "snälla läs detta" tråd

HeJ!

Min tjej tog kortare steg med ena bak och hade dubbelsidig knäledsinflammation..

/ Lavinia
 
Sv: Kortare steg vänster bak-spinner vidare på min "snälla läs detta" tråd

Har inte läst så mycket av tråden. Men, min häst gick med med kortare steg med ena bak ett tag. Jag kunde bock stretcha bort det.
 
Sv: Kortare steg vänster bak-spinner vidare på min "snälla läs detta" tråd

Hade också börjat med att ta ut en kiropraktor, om inte de ger något hade jag kollat med en veterinär.
 
Sv: Kortare steg vänster bak-spinner vidare på min "snälla läs detta" tråd

Det är att börja i fel ände.
Dessutom kan man få vänta länge på kiropraktikern o vet. kanske hade kunnat bota åkomman snabbt.
 
Sv: Kortare steg vänster bak-spinner vidare på min "snälla läs detta" tråd

En fråga till alla, vad gör om senor är olika långa?
 
Sv: Kortare steg vänster bak-spinner vidare på min "snälla läs detta" tråd

Nikki o Fabian skrev:
En fråga till alla, vad gör om senor är olika långa?

Är hälsenorna olika långa kan du strecha de så de blir lika långa. Observera att det finns en anledning till att de blir olika, så en genomgång av hästen av givetvis också ett måste....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 001
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst har en historia av hovledsproblem men sedan 2018 har hon inte behövt någon behandling, troligen tack vare ändrad skoning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 738
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp