Kortar sig ojämnt

Lotus

Trådstartare
Har en ny häst sedan två veckor som jag är supernöjd med. Den har väldigt stora gångarter, speciellt traven, och jag har noterat att när jag försöker samla honom kortar han sig ojämnt i bak, dvs han kortar vänster bak betydligt mer än höger. Eftersom hästen rör sig taktmässigt och luftigt när den går i friare trav tror jag inte att det är något större fel på den, utan min tanke är att den är olika stark. Han har även en tendens att sätta in höger bak i galoppen.

Vad är er tanke?
Hur skall jag få hästen att bära sig jämnt på båda bakbenen när jag samlar honom? Tips på övningar?

Sv: Kortar sig ojämnt

Hmm. såg just en tråd av mimus som gav mig mycket vad gäller övningar, men det framgår inte om hennes häst tar kortare steg med vänster i samlingar eller ej.
Min blir väääldigt ansträngd om jag ber honom sätta in höger bak under sig, och toksamlar på vänster för att kompensera.....

Sv: Kortar sig ojämnt

Så gjorde min när en utav ländkotorna var inskränkta...verkar inte fullt normalt.

Jag skulle åka till kiropraktor.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar