korta tyglar och tölt

D

Dezz

Hej!!

Nu när man ändå är vaken och sitter här kan man ju passa på att fråga ;)

jag har inte haft min isis så länge, vi tränar för en instruktör en gång per vecka och det har hänt mycket under denna tid. Men just nu känns det inte roligt längre..
Instruktören vill att jag ska ha extremt korta tyglar för att tvinga honom att tar upp huvudet, gör jag det börjar han direkt bråka och trilskas och vill helt sätta av i galopp direkt..
Han gillar verkligen inte detta.. :(

iaf så nu har han börjat att dra ner huvudet ordenligt så att man egentligen inte ens har en chans att korta tyglarna så hemskt mycket utan att man måste ligga på hans nacke.. (om ni förstå vad jag menar)

känns som instuktörens metod inte fungerar. Jag har hållt på med hundar i många år innan jag skaffade häst och då gör man ju så att man provar en metod och fungera inte den får man prova något annat men jag vet inte om jag ska fortsätta ett tag till och se om han ger med sig men det som är jobbigt är ju att varje ridpass blir till bråk och det känns så frustrerande.

jag testade idag med att korta tyglarna och varje gång han ger efter det minsta så släppte jag och berömde. är det något som kan vara bra att spinna vidare på??? Vill ju inte förstöra min fina häst..:angel:

för frågan är ju om man ska få honom att tölta så måste han ju upp med huvudet och samla sig.. han man strunt i huvudet och samla honom på något annat sätt eller är det halvhalter och korta tyglar som gäller???

Sv: korta tyglar och tölt

Om "metoden" inte känns bra så tycker jag inte att du ska fortsätta ! testa rida för andra tränare, och plocka ut det som du tycker är bra för varje istl :idea: Det är ju du som ska rida o träna hästen, och då måste både du och hästen trivas med det ni gör !

Lycka till !

Nej, du ska inte ha hästen "i tyglarna". En skicklig ryttare påverkar sin häst främst med sätet. Tycker absolut att du ska byta tränare om det inte känns rätt, det finns ju inga absoluta sanningar och bara för att man är "tränare" så innebär det inte alltid att man praktiserar den bästa metoden. Sen är det ju så att det som fungerar för någon kanske inte fungerar alls för en annan.

Hästen ska ju ha lite högre huvud i tölten, men för det behöver det absolut inte betyda att man ska korta tyglarna!
Jag kan inte tölta min häst på jättekorta tyglar för då kan han inte bära sig själv, utan jag får istället ha lite längre tyglar så att han hittar balansen i tölten själv, han höjer huvudet ändå. tränare har som de andra säger olika metoder och just denna metod verkar inte passa din häst, så prova en annan tränare eller gör som det känns bäst för dig och hästen. bara att prova olika saker så löser det sig.
samlar du ihop hästen innan den ska tölta så är det jättebra, då sätter den sig och bär sig mycket bättre.
Lycka till!

kl
Ja den varianten finns ju fortfarande har jag sett.
Själv använder jag den inte utan minimal kontakt för att påminna om vilken form jag vill ha, annars är det samling bakifrån som gäller i alla lägen. Skulle jag göra så stannar min pålle för det är broms för honom.
Många är SÅ fixerade vid huvudets hållning att allt annat glöms bort vad det gäller att rida hästen i form. Nu låter det som jag var nån värsting på rida men jag ser vad som funkar på min gamling.

Skillnaden mellan tölt och trav sitter inte i tyglarna eller i handens position, utan i din kropp!
I tölt rider man mera med rumpa och mage ich lår än i trav.

/Malin

Hej!!

för frågan är ju om man ska få honom att tölta så måste han ju upp med huvudet och samla sig.. han man strunt i huvudet och samla honom på något annat sätt eller är det halvhalter och korta tyglar som gäller???

Upp med huvudet och samla sig finns INTE! Samling kommer bakifrån, i tyglarna kan du bara känna vad som händer med bakdelen. Det här med att man ska ta upp huvudet är en kvarleva från någon period då man trodde att det skulle vara så. Arbeta din häst lång och låg, det stärker rygg och bakparti. Var noga med att hästen är lös i halsen och har chansen att bära sig själv. Och lär honom att lyssna till ditt säte i stället för dina händer.

Din idé om eftergift, samma som för hundarna, är toppen. Det bästa är om du bara kan sitta helt still, det är belöning bättre än den orangaste morot. Låt hästen känna sig fri.

Om jag var som du skulle jag fundera över någon anna tränare. Du kanske kan åka runt och titta då andra tränar och se om du hittar någon tränare som känns rätt för dig.

Det är alltid du som har ansvaret för din häst och i det ingår att skydda den mot tränare man inte tror på.

OA

Vad bra att du ifrågasätter instruktören och litar på dej själv!! Fortsätt med det!

Den "metoden" hade jag hoppats försvunnit idag, men där ser jag. Det finns många bra tränare också, hoppas du hittar en.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 492
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar