Korta tår...hur mycket vågar man....

S

Sudd

Min häst måste ha jättekort tår för att hålla ihop, nu får jag sko honom var 3-4:e vecka typ för att han inte ska dra iväg i tårna. Hovslagaren säger att han bara kan ta ner till "vita randen" och sen vågar han inte ta någe mer. Men varför kan han inte ta mer..??!! vad händer om han skulle göra det? Känns inge vidare att behöva sko var 4:e vecka..jag vill ju att han ska ta så mycket som möjligt..

Du kanske kan hjälpa till med att sätta på skor som förstärker effekten av korta tår, tex tvärtå? Eller vilken effekt vill du ha med att ha korta tår?

Vill du konstant ha korta tår så måste du ju sko ofta, och det går ju inte att verka ner hur mycket som helst. Det går ju till en viss gräns innan hästen blir öm alt börjar blöda. Du har väl antagligen lite problem med att klippa nageln bakom att den fäster i skinnet?

Om du tänker dig hoven som en toffel runt en fot (kötthoven), så är just vita linjen där hovväggen och sulan möts. Man kan väl ta innanför, men då är man inne på kötthoven. Anser din hovslagare att ni inte skall gå längre in, så skall ni väl ej det.
Hälsning Maja

Han har haft lite för långa tår innan och låga trakter, så han fick känningar i först bakknäna och nu lite i framkotorna...Min förra hovslagare som jag inte har tillgång till längre tog innanför vita randen och sa att man måste göra det på min häst..så länge han skodde var han helfräsch. Den här hovslagaren vill inte ta längre än till början på vita randen..Säger att han kan göra det om jag propsar men det är inte bra för hoven och han kan förstöra någonting.
Jag vill ju inte övertala min hovslagare att ta innanför vita randen om det skadar min häst..då får jag väl sko honom oftare..?!?!?!?!?

Men det spelar ju liksom ingen roll, även om du tar in tårna ännu mer, så kommer du fortfarande ha en stor skillnad på hoven som nyskodd och efter åtta veckor, vilket kanske inte är så bra då om hästen är så känslig, då har du iaf en förhållandevis lång tå på hästen.

Men det där beror ju iofs på också om hästen har jätteproblem att växa i trakterna, det kan man ju hjälpa till med kilsula.

Är det bara längden på tån som är viktig, då är det nog bara så att du får sko ofta för bästa resultat.

Han har kilsulor i bak för trakterna är så låga, men dom börjar äntligen växa på sig nu.
Frågan kvarstår...vågar man ta mer än till vita randen ?

Min häst måste ha jättekort tår för att hålla ihop
En tå kan tväras, kapas, för att underlätta för hästen, men rent fysiskt gör det ju inte hästen starkare utan bara snabbare i vändningen av hovarna, eller hur?

Hästen bör få träning så att den blir stark och kan bära sig på ett sunt sätt, tycker jag.
Det bör rimligtvis ske på ett vettigt sätt där man tar hänsyn till hästens svaga punkter eller hur?

Din häst håller inte i hop, säger du.
Vad är det som är för svagt på hästen, inte skomässigt utan rent fysiskt?

Vad gör du själv för att ändra på det? <- Där har du nyckeln till problemet, eller iallafall en stor del av det.

Ja men det är ju så att blir tårna för långa och trakterna för låga blir det ju automatiskt fel vinkel, och det är där problemet sitter. Han har haft fel vinkel och därför har kotorna tagit lite stryk. Jag har haft hästen i 3 år och aldrig några problem med förra hovslagaren när han höll efter och inte lät honom flyta ut i tårna och trakterrna bli låga..Jag har aldrig haft halta hästar innan..peppar peppar...så länge jag hade den förra hovslagaren. Det är nu all skit har börjat, när vinkeln vart förändrad i och med fel skoning..

Jag förstår det, och frågan kvarstår, tar du hänsyn till detta i träningen av din häst i denna övergångsperiod?

Att ändra vinklar genom att sätta in kilar eller innebär ju även det en påfrestning, även om det innebär att hästen ska gå tillbaka till något sundare. Så att den inte håller i hop så som det tidigare gjort är kanske helt logiskt, eller?

Och med tanke på att hästen har haft känningar i lederna så underlättar ett förebyggande tänkande, -både för dig och hästen.

Varför inte konsultera någon annan hovslagare, bara för att höra ifall denne tänker i andra banor -eftersom det är hovslagaren som kommer att träffa din häst regelbundet, inte vi på nätet. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 937
Senast: Derivata
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025