Korta senor- Ärftligt? medfött?

Cheval

Trådstartare
En häst fick en 3:a i protokollet på vet.bes. pga att den inte trampar igenom kotan ordentligt. Vet. säger att den har korta senor och går lite på tå. Vet. bedömer att hästen kan fungera fullt ut men endast i lägre klasser i hoppning t.o.m LC.
Hästen är ovillig att hoppa högre höjder och detta är förklaringen.
Finns det någon med erfarenhet av detta? För det första undrar jag om det är medfött eller kommit med åren ?(hästen är 13 år)
Kommer detta att bli värre med tiden? Går det att påverka? Kan det vara ärftligt?
Det är ingen extrem avvikelse som en vanlig lekman ser. Nu tror jag i och för sig att det uppträdde efter böjprov.
Jag skulle vara väldigt tacksam om det finns någon som har svar på mina frågor.
:confused:

Sv: Korta senor- Ärftligt? medfött?

hmmm vet ju inte hur det funkar med hästar men jag har en hund som blev på körd som valp (tror hon va ca 6-7 månader då)åkte till vet o dom sa att hon va ok (inget brott) hon gick o va halt väldigt länge ( ca 1 år!!) trots upprepade vet besök, sen till slut så sa en vet att det har blivit så att hon har en sena som blivit för kort pga hältan och de skulle vi massera /sträcka så skulle hon bli bra och det tog bara en vecka så försvann hältan:bump:
men vet som sagt inte om det finns någon ärflighets faktor oxå??

Sv: Korta senor- Ärftligt? medfött?

Det är konstigt för det märks inget vid ridning. Jag har nu sett vet.intyget och hästen har där fått 3 graders hälta på båda fram och 2 grader på ena bak samt 1grad på andra bak. Vet. nämner inget om behandling utan skriver bara på intyget att hästen kan trots detta fungera som läromästare/promenadhäst upp t.o.m LC.
Tycker det verkar konstigt:confused:
Nu är det i alla fall bestämt att en grundlig genomgång ska göras på klinik.
Veterinärbesiktningen gjordes pga av försäljning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 697
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 451
Senast: Nethril
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 344
Senast: Bewelinn
·
Hästvård Novan har vilat i drygt fyra veckor och borde vara hysteriskt mycket på tårna nu men hon är bara loj. Det hela började i slutet på...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025