korta eller långa läder??

Sv: korta eller långa läder??

Det är väl olika för olika ekpiage. Nu har jag ingen bockande häst, men de gånger jag haft sådana tycker jag att det är betydligt lättare att lösa situationen om jag får ha kortare läder.

Jag tror det beror mkt på hur häst och ryttare är byggda och har humör till.

Jag rider normalt med långa läder nu när jag börjat rida i dressyrsadel och tycker nästan att det inte går att rida i kortare utan att det känns som hoppläder :D .

På bockhästar vid hoppning framför allt, brukar jag alltid rida med extra korta läder för att kunna stå upp ordentligt. Det gör att hästen kan studsa hur mycket den vill utan att jag påverkas så mycket av det. Vid vanliga dressyrpass brukar jag ha dressyrläder som vanligt!

Rider bara med dressyrsadel och långa läder när jag rider dressyr. Hoppning och uteridning blir det hoppsadel och kortare läder. Detta vis av erfarenhet, och nog mycket grus i munnen.... :devil:

normal mot korta läder tycker jag, ja menar, om hästen brallar till och man sitter låångt ner i sadeln och har långa läder så har man inte ens chans, man behöver ha stödet och balansen längre upp om man blir uppskjuten från ryggen så ska man kunna nå ner till stödet.. *piece of cake*

eftersom jag aldrig hade tillgång till ridbana när jag hade häst red jag alltid ute. om jag red på landsvägen brukade jag ha som riktmärke att stigbyglarna når ungefär ner till fotknölarna när man låter benen hänga rakt ner... om jag skulle ut i skogen brukade jag ha lite kortare läder för att lättare kunna stå i fältsits så det beror väl på vad man har tänkt att göra. perosnligen skulle jag nog vilja ha lite kortare läder om jag rider en häst som kan börja bocka...

Mina hoppläder är nog 5 hål kortare än dressyrlädren. Mina ridautläder är precis mittemellan.

Har jag för långa stigläder så tappar jag stigbyglarna hur mycket jag än trampar ner hälen när hästen bockar. Rider ibland ett hett varmblodssto.undefined :eek:

Har jag för långa stigläder så tappar jag stigbyglarna hur mycket jag än trampar ner hälen när hästen bockar. Rider ibland ett hett varmblodssto. :eek:

Jag tycker också att man har bättre balans med korta läder. När jag låter mer eller mindre nybörjare rida får de alltid ha relativt korta läder för att kunna hålla balansen, särslilt när man ska stå i fältsits.
Jag har alltid haft väldigt korta läder, men nu har jag nån medellängd för att slippa ändra =)

Självklart alltid kortare läder vid uteritt. Hur ska man annars kunna ställa sig i lätt sits vid klättring och galopper?
Har aldrig hört talas om någon som vill rida ut i dressyrläder (som inte ska träna dressyr i skogen alltså)

Hej å hå va många olika varianter de finns!!! Lika många som de finns ryttare förmodligen, men ja måste hålla me en hel del av föregående talare.... Ja brukar rida me "mittimellan-långa" läder.. Smaksak o balansfråga tycker ja!! Huvudsaken e väl hur man själv känner?? Eller de kanske finns "regler" som säger huruvida man ska ha ett visst antal centimeter stigläder vid uteritt/paddock/ridhus-ridning :idea:

Personligen så red jag alltid ute när jag bodde hemma och hade häst.. Utrustningen varierade med aktivitet, dressyrläder om vi red dressyr (jaa, det går faktiskt att rida dressyr i skogen...) och terrängläder (kortare än hoppläder) när vi galopptränade. Allt däremellan beroende på rundor och vad vi hade för mål för dagen..

Bockande hästar vill jag nog ha lite längre läder på.. Jag har inte en tanke på att "stå över" hästen om den börjar bocka, den ska ned på marken punkt slut, bockar gör man inte med mig på det får man syssla med i hagen. Undantag unghästar som inte ska "sättas på plats" då är det bättre att fint försöka avstyra genom att rida framåt (även om de för den skull inte får fortsätta!). En äldre häst som lärt sig att bocka är en utväg slänger lätt av mig om jag inte avbryter det hela :grin:

Liknande trådar

T
Ridning Vi har fastnat och jag vet inte hur vi tar oss vidare. HJÄLP! Vi köpte i jan/feb ett litet russ. Jättesnäll och en helt fantastisk...
Svar
8
· Visningar
1 499
Träning ja som rubriken lyder, brukar ni rida in en häst/rida unghäst/eller en buse ;) med långa eller korta läder? själv rider jag med korta...
Svar
17
· Visningar
1 829
Senast: Piraja
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·
Hoppning Ja, nu kommer ännu en tråd om en het ponny ;) Ponnyn jag rider älskar att hoppa. Jag har hoppat honom på lektion nästan varje vecka i...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: LLaika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama