Kort tygel!

Sv: Kort tygel!

minimi skrev:
"Min dressyrtränare sa" för många år sen ( jag hade/har stor tendens till för långa tyglar) att enda anledningen att hon inte skällde på mej så mycket som hon borde var att ajg lyckades att trots för lång tygel vara följsam och hålla en stadig kontakt med munnen. Så jag håller med, hellre kort och stadig kontakt än lång och glappande, är det jag vill säga. Många tror som sagt tvärtom. Jag blir förvånad när jag ser AR-ryttarna på bilder i deras trådar hur de rider:eek: och särskilt då med tanke på tyglarna.
Tanken inom AR är ju att tyglarna INTE används som varken något styrdon eller en broms! Varför rida med korta tyglar? Hur mjuk man än tror att man är i handen har man oftast alldeles för mycket häst i handen. Detta leder tex till att hästen får kortare steg och passartad skritt! Nu för tiden kan man ofta se ryttare på grand prix-nivå visa en fri skritt med passinslag!

wert skrev:
Det är därför dom kortar upp halsen med tygeln som det ser ut så, det har inte med den korta tygeln att göra egentligen.... om man kan rida då vill säga:p
Det handlar om att ha armar och händer väl framme när man har en kort tygel så händerna kan följa med hästens mun fram och att ha en egen balans och en stabil bål. Dom flesta håller sig fast i den korta tygeln med axlarna fram och ett kollapsat mellangärde och då ser det ju såklart ihoptryckt ut.

Superbra skrivet:) har bara en liten sak att tillägga, och det är att man även måste tänka på att ha en något böjd och fjädrande armbåge.

Det där med armbågen är ju egentligen mycket viktigare än själva HANDEN som alla pratar så mycket om. Handens enda uppgift är att hålla i tygeln, man blir inte mjukare i handen genom att hålla löst om tygeln. Man ska ju inte sitta och krampa om tygeln men man blir inte "hård i handen" för att man håller om tygeln med handen, det är armarna och ffa armbågen som ska vara mjuk! :)

PathOfClovers skrev:
Det där med armbågen är ju egentligen mycket viktigare än själva HANDEN som alla pratar så mycket om. Handens enda uppgift är att hålla i tygeln, man blir inte mjukare i handen genom att hålla löst om tygeln. Man ska ju inte sitta och krampa om tygeln men man blir inte "hård i handen" för att man håller om tygeln med handen, det är armarna och ffa armbågen som ska vara mjuk! :)

Där sa du något! :bow:

PathOfClovers skrev:

Och dom flesta spänner sig rejält även i underarmarna och handlederna.

FlipTheFrog skrev:
Jag tänker inte i termer om kort/lång/hård/mjuk när jag tänker på hur mycket eller lite jag håller i tygeln utan jag försöker lura på varför jag håller i tygeln med ett visst tryck och vad som händer ifall jag lättar på det trycket alt inte lättar på det. Ibland sitter man ju faktiskt där och motarbetar sina egna hjälper genom att ha för mkt tryck i munnen...

Har sedan hästen tygeln som ett femte ben eller för att ha något att "skjuta emot" är det kanske läge att börja fundera på hur man ska få den till att bära sig själv?

Prova släpp på tygeln näst gång ni rider och analysera det som händer!

Kopplingen AR-ryttare och slapp tygel *kanske* har att göra med strävan efter självbärighet, strävan efter motsatsen till "hang-and-bang" OCH kanske för att många AR-nissar rider på ngn form av stångbett där en icke aktiv tygel ska vara "trycklös". Eller vad tror ni?

:bump: :bow: Pudelns kärna närmar sig! heja!!!
Så väl beskrivet.

Mvh Monika

Ja och för att vara helt korrekt ska man ta med axlarna också, altså avslappnade sänkta (lite bakåt nedåt) axlar avslappnade armar och en mjuk och fjädrande armbåge. Man bör hålla ett ganska stadigt tag med själva handen om tygeln. En viktig sak till är att man har tygeln så långt in mellan lillfingret och ringfingret det går och helatiden håller handen stängd som en knytnäve och har tummen som hägsta punkt. Allt detta är för att få så bra känsla som möjligt.

Egentligen handlar det inte så mycket om handen, har man "hård" hand, så brukar man inte använda bara handen, utan hela armen. Målet med min ridning är att kunna ta förhållningar genom handen utan att använda armen, på både lång och kort tygel.

Du missade nog innebörden av vad jag skrev, det handlar väldigt mycket om en korrekt handställning och mjuk axel, arm och armbåge för att kunna inverka rätt och uppnå det du eftersträvar. Dessutom som någon annan skrev, är det mycket viktigt att men eftersträvar en korrekt sits, eftersom detta också avspeglar sig i handen. kort sagt allt hänger ihop.

evis skrev:
Tänkte på samma som wert. Långa tyglar med glapp kontakt - där hästen faktiskt har ett spelrum att röra huvud och hals och balansera sej (huvud och hals är viktiga för en häst), är bättre än korta tyglar med en stum och dålig hand där hästen inte har något spelrum alls och måste börja kompensera hejvilt för att den är "fastlåst".
Sedan kan man ju låsa fast huvudet på långa tyglar på andra sätt, med skarpa bett till exempel, så inget är ju svart och vitt...
Inget bett är skarpare än handen som håller i tygeln. ;)

varför tycks flera glöma att förrutom axel/armbåge som grundsten till Handen som Håller Tygeln, är en förankring av SITSEN som rider bakifrån och FRAM till handen? DET om något är väl grundprincipen. Några här har nämnt det, men det behöver framhävas ytterligare. SITSEN och ridning bakifrån och FRAM i kombination med att inte ge motstridiga hjälper i handen, är nyckeln till en mjuk hand och passande eftergift - inte längden på tygeln.

Senast ändrad:

Nej det beror på hur mjuk man är i ahnden inte hur långa tyglar man har...hård i handen=inte följsam,stel hand.

Bra svar

Sedan skal väl tygellängen var anpassad efter formen.
Då menar jag inte 'hög' 'låg' huvudställning utan 'hur mycket pilbågen är spänd' = grad av samling.

En kort tygel som kan matchas med samling - är ngt helt annat än en kort tygel som bara drar ihop halsen på hästen i en 'fulkrok'

är bågen jämnt spänd.....

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?