Kort tygel!

N

NiraK

Varför dras ofta likhetstecken mellan kort tygel/hård hand? Speciellt många AR-ryttare pratar ofta om att man ska länga tygeln. Innebär en längre tygel automatiskt en mjuk hand? Jag förstår inte riktigt sammanhanget. Många menar att "jag är ju mjuk i handen eftersom jag rider på halvlång tygel". Är det då en garanti för en mjuk hand? Förklara gärna!

Nirak

Sv: Kort tygel!

jag anser att man kan ha mjuk kontakt med kort tygel, likaväl som man kan vara stum i handen på lång tygel.
en stum och okänslig hand leder ofta till att man får en känsla av att hästen hänger "i handen" och släpper man då på tyglen känns det inte - voilá så "blir hästen mjukare i munnen" och ryttaren "mjukare i sin hand" :smirk:
men eg är det ju skänkeln och sätet det kommer an på, att kunna rida hästen bakifrån och framåt och bara möta med handen för att kunna inverka

Jag håller med.. men det är ofta man möter folk som drar likhetstecken mellan "snäll hand" och lång tygel..

Nirak

Ju, hualigen. :crazy:

En kort sträckt tygel är mjukare än en lång glappande. Jag är allergisk mot glappande tyglar och hårda/stela/oföljsamma händer.

NiraK skrev:
Jag håller med.. men det är ofta man möter folk som drar likhetstecken mellan "snäll hand" och lång tygel..

Nirak

"Min dressyrtränare sa" för många år sen ( jag hade/har stor tendens till för långa tyglar) att enda anledningen att hon inte skällde på mej så mycket som hon borde var att ajg lyckades att trots för lång tygel vara följsam och hålla en stadig kontakt med munnen. Så jag håller med, hellre kort och stadig kontakt än lång och glappande, är det jag vill säga. Många tror som sagt tvärtom. Jag blir förvånad när jag ser AR-ryttarna på bilder i deras trådar hur de rider:eek: och särskilt då med tanke på tyglarna.

Jag håller med de föregående talarna. Vill också säga det att man ska rida hästen så att man har kontakt med den i "munnen". Och det innebär ju inte en jätte kort tygel utan man kan ha den relativt lång ändå.
Tycker inte om när någon rider på alldeles för korta tyglar så hästen ser helt ihop tryckt ut.

Där sa du också något, många klarar kanske att hålla en jämn och mjuk kontakt trots långa tyglar men då får de istället händerna för nära kroppen och ofta därtill en sits i bakvikt. Pest eller kolera? :p

NiraK skrev:
Varför dras ofta likhetstecken mellan kort tygel/hård hand? Speciellt många AR-ryttare pratar ofta om att man ska länga tygeln. Innebär en längre tygel automatiskt en mjuk hand? Jag förstår inte riktigt sammanhanget. Många menar att "jag är ju mjuk i handen eftersom jag rider på halvlång tygel". Är det då en garanti för en mjuk hand? Förklara gärna!

Nirak

"Jag är mjuk i handen TROTS att jag rider på halvlång tygel" tycker jag stämmer bättre. Rider man med för långa tyglar tvingas man till större rörelser i handen när man väl använder tygeln och då blir det ofta ingen kontakt / för stor hjälp. Bättre då en mjuk kontakt med kort tygel och små fina rörelser i handen.

För mig innebär inte tygelelängden hurvida kontakten är mjuk eller inte.

Jag anser att man kan likaväl ha en mjuk hand likaväl på halvlång tygel som på kort tygel o man kan likaväl ha en hård hand på lång tygel eller kort tygel.

En hård/stum/spänd hand skapar ju spänning i hela ryttarens kropp o således så hjälper det ju inte med att länga tyglarna, för även om den hårda handen e borta från MUNNEN så e den inte borta från hästen........

Hurdan kontakten är med munnen tycker jag e väldigt individuellt! En del hästar vill ha mer stöd än andra, som jag upplevt det! Kan säkerligen bero på hur lång hästen har kommit i sin utbildning oxå.

Jag tror att lika hård som hästen e i munnen, lika hård e ryttaren i handen. För hästen blir ju inte hård i munnen om den inte har nåt o bli hård emot........

Bara mina flummiga funderingar......:smirk:

NiraK skrev:

Nirak

Men hur många har du sett som har kort tygel och är mjuk och följsam i armar, händer och kropp?? Alltså "normalryttaren" menar jag nu??
En lång tygel innebär absolut inte att man är mjuk i handen men hästen får iallafall ett spelrum med huvud och hals att befinna sig i mellan den långa tygeln och den hårda stumma handen än vad den får med en kort tygel och den hårda stumma handen.

Becca85 skrev:
Tycker inte om när någon rider på alldeles för korta tyglar så hästen ser helt ihop tryckt ut.

Det är därför dom kortar upp halsen med tygeln som det ser ut så, det har inte med den korta tygeln att göra egentligen.... om man kan rida då vill säga:p
Det handlar om att ha armar och händer väl framme när man har en kort tygel så händerna kan följa med hästens mun fram och att ha en egen balans och en stabil bål. Dom flesta håller sig fast i den korta tygeln med axlarna fram och ett kollapsat mellangärde och då ser det ju såklart ihoptryckt ut.

Att dom får spelrum med hals o huvud är ju bra sålänge tyglen verkligen e så lång att det inte hela tiden blir ryck i munnen på grynd av att tyglen varken är lång eller kort..........

Sen är ju frågan vad som e skönast av pest eller kolera........ ryckigt glapp med spelrum eller ett alldeles för hårt stöd på grund av hård hand....... :crazy:

Jag tyckte jag skrev lång tygel och inte halvlång tygel.

Tänkte på samma som wert. Långa tyglar med glapp kontakt - där hästen faktiskt har ett spelrum att röra huvud och hals och balansera sej (huvud och hals är viktiga för en häst), är bättre än korta tyglar med en stum och dålig hand där hästen inte har något spelrum alls och måste börja kompensera hejvilt för att den är "fastlåst".
Sedan kan man ju låsa fast huvudet på långa tyglar på andra sätt, med skarpa bett till exempel, så inget är ju svart och vitt...

*knapplån*

En kort tygel kräver ju att man är mjuk i handen. Rider man på halvlång tygel utan kontakt med hästens mun kan man ju i princip sitta och rycka och vifta hur mycket som helst utan att direkt göra skada, även om det irriterar hästen.

sorry! :smirk:

Vad man exakt menar med "lång" är ju en definitionsfråga! Är det när man håller längst ut vid spännet eller när man inte har nån kontakt eller när dom e halvlånga........

Missuppfattade dig........

Jag tänker inte i termer om kort/lång/hård/mjuk när jag tänker på hur mycket eller lite jag håller i tygeln utan jag försöker lura på varför jag håller i tygeln med ett visst tryck och vad som händer ifall jag lättar på det trycket alt inte lättar på det. Ibland sitter man ju faktiskt där och motarbetar sina egna hjälper genom att ha för mkt tryck i munnen...

Har sedan hästen tygeln som ett femte ben eller för att ha något att "skjuta emot" är det kanske läge att börja fundera på hur man ska få den till att bära sig själv?

Prova släpp på tygeln näst gång ni rider och analysera det som händer!

Kopplingen AR-ryttare och slapp tygel *kanske* har att göra med strävan efter självbärighet, strävan efter motsatsen till "hang-and-bang" OCH kanske för att många AR-nissar rider på ngn form av stångbett där en icke aktiv tygel ska vara "trycklös". Eller vad tror ni?

~Flip *som rider på en bridongtygel som är allt mellan handbromsig och slapp beroende på stunden =)*

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?