Kort text om att kämpa sökes

@MissFideli Jag förstår verkligen att tanken är god och att du menar väl. Men personligen hade jag verkligen inte uppskattat något dylikt.

Inget citat i världen från hade kunnat trösta mig i den avgrundsdjupa sorgen över att förlora en anhörig (barn kan jag inte ens tänka mig) eller kring ångesten och skräcken att kanske komma förlora någon. Om en vän (även med goda avsikter) hade gett mig en lampa eller annan sak med hurtigt citat när jag var mitt i en sorg hade jag nog kastat den faktiskt och blivit både arg och besviken på avsändaren.

Och detta säger jag inte för att klanka ner på din idé utan bara för att ge en infallsvinkel att alla kanske inte skulle uppskatta din idé. Men du känner ju dina vänner bäst själv förstås!

Jag förstår din tanke men nått hurtigt eller tröstande var absolut inte min tanke, då har du missförstått helt.

Jag förstår din tanke men nått hurtigt eller tröstande var absolut inte min tanke, då har du missförstått helt.
Problemet är nog att man kan uppfatta det som hurtigt eller tröstande. Föräldrar i kris över ett så sjukt barn befinner sig på en plats som man själv inte har en susning om. Därför är det riskfyllt med citat.

Ja, just därför jag lägger ner det. Att jag skulle ge nån ett hurtigt citat kändes i hjärtat, som om jag är den mest okänsligaste människan i världen.

Så nej, jag återgår till att bara läsa om det. Tack alla andra för svar!

Nej, det blir inte alltid bra när ett barn dör. Det blir snarare aldrig bra. Citatet är catchy men i situationen är det till och med hånfullt.
Om din vän själv säger det om sin egen situation så är det en helt annan sak. Här handlar det om ett barn som inte ens är ett år gammalt, så dels kan barnet inte förmedla något om situationen och dels finns det aldrig något bra med att ett så litet barn dör. Absolut ingenting. Skulle någon kläcka ur sig det där citatet till mig om min dotter låg för döden skulle jag nog nita vederbörande.
Jag menar inte heller att det är bra att ett barn (eller någon alls) dör. Det är hemskt. Min mening var verkligen inte att vara hånfull, det hoppas jag ni förstår.

TS, jag hade helt och hållet missat att barnet inte ens var ett år gammalt. Förlåt mig!

Nä jag förstår verkligen det. Fast ärligt talat hade jag tagit vilket citat som helst så. För det går liksom inte ihop med den där känslan att världen rasar och man själv helst också skulle vilja dö. Ingenting kan få det bättre. Hade nog tagit det som ett hån och blivit skitarg på vännen i fråga. Mitt i en kris hade jag inte kunnat se bortom min egen sorg för att kunna ta in vännens välmenande gest.

Jag menar verkligen inte att vara elak eller klanka ner på dig, vill bara ge en version av hur det skulle kunna tas emot av din vän.

Ja, just därför jag lägger ner det. Att jag skulle ge nån ett hurtigt citat kändes i hjärtat, som om jag är den mest okänsligaste människan i världen.

Så nej, jag återgår till att bara läsa om det. Tack alla andra för svar!
Klart att du inte är okänslig, då hade du ju inte frågat. Men problemet är att det är svårt att veta hur mottagarna skulle uppfatta citatet, de befinner sig sannolikt bortom all förutsägbarhet just nu. De kanske skulle uppfatta det som hurtigt även om det var jättefint.

Vi vet att du inte är ett dugg okänslig. Men bara för att man är känslig, empatisk och vill göra något innebär det inte att man inte kan behöva hjälp med att förmedla det man verkligen vill ha sagt. :)

@MissFideli Jag menar verkligen inte att du är okänslig. Idén är jättefin från ditt håll, verkligen. Men mottagandet kanske inte blir som du tänkt dig, bara det jag vill flagga för.

@MissFideli: Fast jag tycker att idén med en lampa är jättefin. Ljus lyser vår väg, tröstar när det är mörkt och förknippas med att komma ihåg någon (oavsett om denne lever eller är död). Ljus är ju också en symbol för hopp i de flesta traditioner och religioner (jag tänker på att du sa att pappan var troende).

Som @mandalaki sa, en lampa med namnet är en jättefin gåva. Går det bra kan han ha kvar den på sitt rum när han kommit hem och går det inte bra kommer föräldrarna att ha kvar minnessaker i hemmet.

@MissFideli Hade det fungerat med att bara gravera in ett hjärta? En enkel symbol är inte lika laddad som text kan vara. Namnet på barnet är också vackert.

Det är en ryslig situation dina vänner befinner sig i, jag förutsätter att du känner dem väl nog att avgöra om det är en god idé med en present. Men utgår jag från mig själv så vet jag inte hur jag hade reagerat på att motta gåvor i ett sådant läge, även om det var tänkt som en välmenande gest. Ingenting skulle vara tillräckligt, men tid och omtanke från anhöriga känns närmast till hands.

@MissFideli Hade det fungerat med att bara gravera in ett hjärta? En enkel symbol är inte lika laddad som text kan vara. Namnet på barnet är också vackert.

Det är en ryslig situation dina vänner befinner sig i, jag förutsätter att du känner dem väl nog att avgöra om det är en god idé med en present. Men utgår jag från mig själv så vet jag inte hur jag hade reagerat på att motta gåvor i ett sådant läge, även om det var tänkt som en välmenande gest. Ingenting skulle vara tillräckligt, men tid och omtanke från anhöriga känns närmast till hands.
@MissFideli Det här tycker jag var en bra ide. Ett fint graverat hjärta eller liten stjärna istället för text. Jag tycker du verkligen verkar tänka med hjärtat och verkligen vill väl men jag tror också att en gåva i det här läget, när utgången är så osäker, är svår att få rätt.

[USER=240]@MissFideli
Det här tycker jag var en bra ide. Ett fint graverat hjärta eller liten stjärna istället för text. Jag tycker du verkligen verkar tänka med hjärtat och verkligen vill väl men jag tror också att en gåva i det här läget, när utgången är så osäker, är svår att få rätt.[/USER]

[USER=240]@MissFideli
Ja ett graverat hjärta låter som en jättebra idé. Vill man ha text så det blir mer personligt så gravera barnets namn eller bara ett ord som tex "Kärlek", eller lite längre "Massor med kärlek".
Jag håller helt med @athena_arabians att en lykta är en jättebra symbolisk gåva.[/user]

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: Magiana
·
F
Övr. Hund /Vet att vissa har läst den/ vill varna kännsliga!! Värt att läsa för alla hundägare, eller blivande hundägare!! Hur kunde du...
Svar
9
· Visningar
1 221
Senast: Haukur
·
Övr. Barn I tråden "Välkommen till Holland" skrev jag att en annan "dikt" hade gett mig än mer tröst när jag fick mitt -vid födseln- blinda barn...
Svar
8
· Visningar
1 373
Senast: Tabitha
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 528
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25