Kort padd fram under sadeln

Vet inte skillnaden.

Har prestigevarianten (med memoryfoam). Mkt nöjd, använde den på Fröken då hon var mellan två bomstorlekar och padden hjälpte till att fylla ut fram. Sen musklade hon upp sig och behöver den inte längre, men funkade utmärkt då den behövdes.

Jag gillar dem inte. Man får en kant som blir en tryckpunkt under sadeln. Om du inte vill ha en fårskinnspad och hästen snart förväntas växa i sadeln är det bättre med en vanlig climatex benpad. Vik den så att den inte är kant i kant, dvs 9/10 är dubbelvikt men inte sista delen. Ha skarven uppåt. Då får du en lite mjukare övergång mellan pad/rygg. Och lägg den mellan schabrak/sadel, inte direkt på ryggen. :)

Jag gillar dem inte. Man får en kant som blir en tryckpunkt under sadeln. Om du inte vill ha en fårskinnspad och hästen snart förväntas växa i sadeln är det bättre med en vanlig climatex benpad. Vik den så att den inte är kant i kant, dvs 9/10 är dubbelvikt men inte sista delen. Ha skarven uppåt. Då får du en lite mjukare övergång mellan pad/rygg. Och lägg den mellan schabrak/sadel, inte direkt på ryggen. :)

Vilken har du? Den är alltså tjockare än en benpadd tycker du?

Finns så många namn så jag blir knäpp!

Vad är skillnaden på dessa två:
http://www.horsemeup.se/prestige-trapezium-pad
http://www.horsemeup.se/saddle-pad-climatex-trapez-190651

Någon som har en sådan eller liknande modell? Nöjd? Är det samma material o tjocklek som en vanlig Eskadronbenpadd?

Hade velat ha ett alternativ till att slippa ha Mattespadd men inte de där tjocka i gel o för att slippa krångla med att vika benpaddar o dyl.
En sadelutprovare använde en sån från eskadron (tror jag) på min häst för att försöka simulera en smalare bomvidd på en sadel, det funkade inte för fem öre, jag tyckte att den var för tunn och inte gjorde någon skillnad.

Jag tyckte att den var tunnare än mina benpaddar men de är nästan nya och den padden var nog välanvänd så kan hända att det är samma.

Jag har beställt en korrektionspad från Le Mieux som är på väg med posten. Jag är väldigt nyfiken på hur den kommer fungera. Jag tycker att fårskinnspadd är för tjockt och bökigt.

Jag hade tidigare en korrektionspad från kavalkade som jag tyckte mycket om men den sålde jag när min häst hade växt i sin sadel. Det ångrar jag nu när sambons pålle behöver padd.

finns ju fårskinnslösa corrections paddar :) dvs bara en tunn padd där man kan ha i inläggen i. mattes och horseguard har.
tycker att det verkar smidigare att sadla med en sån än att få rätt en fjäril så den ligger helt rätt.

finns ju fårskinnslösa corrections paddar :) dvs bara en tunn padd där man kan ha i inläggen i. mattes och horseguard har.
tycker att det verkar smidigare att sadla med en sån än att få rätt en fjäril så den ligger helt rätt.

Ja det är plan B (btw sjukt smart!) men helst vill jag helt slippa ha ngt under hela :) Ska ut o klippa i antiglidpadden nu :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka