Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då borde man väl egentligen inte binda sin häst på andra platser heller? Och en del av er var väl med förr när transporterna inte hade bom, hur gjorde ni då?allmänt knapplån. Den största anledningen att man alltid sätter för bommen innan man sätter fast hästen, och alltid knäpper loss hästen innan man öppnar bommen, är att det kan bli otroligt svåra, fatala nackskador på en häst som sitter fast och kastar sig ut, innan den slitit sönder rep, grimma osv. För att inte tala om övrig skaderisk att den även går omkull /voltar över osv.
Då borde man väl egentligen inte binda sin häst på andra platser heller? Och en del av er var väl med förr när transporterna inte hade bom, hur gjorde ni då?
Jag tycker att det är en bra regel att först stänga bommen vid lastning resp. sist ta loss bommen vid urlastning men man bör ha ett rep eller medhjälpare som håller hästen så att den inte är helt lös när bommen öppnas.
Då borde man väl egentligen inte binda sin häst på andra platser heller? Och en del av er var väl med förr när transporterna inte hade bom, hur gjorde ni då?
Jag tycker att det är en bra regel att först stänga bommen vid lastning resp. sist ta loss bommen vid urlastning men man bör ha ett rep eller medhjälpare som håller hästen så att den inte är helt lös när bommen öppnas.
@tuaphua
Men om man har en häst som inte är van att kunna stå uppbunden, vågar man då alls binda den i transporten? För jag håller med om att en häst som försöker slita sig loss är inget roligt och i synnerhet inte om den står i en transport. Sen tycker jag att det borde vara något av det mest grundläggande man lär en unghäst eller föl, det gamla talesättet att man får aldrig släppa en häst har fortfarande sin giltighet.