Kort lastningsfråga!

finapina

Trådstartare
Hej! Sätter ni fast hästen i grimskaftet först inne i släpet eller sätter ni fast bakbommen före? Vilken ordning är säkrast?

Jag går in med hästen, går ut och lägger på bommen och stänger luckan. Sen går jag fram och sätter fast honom. När jag kommer ihåg vill säga :p

Det sker oftast i ett löp. Men om man ska tänka sekunder så är de möjligen så att vi stänger bakdörr/bom sekunden innan fastsättningen i frambom vid pålastning. Vid avlastning så släpps hästen loss i frambommen sekunden före bakdörr öppnas. Hästen ska dock stå stilla och invänta kommando på att få backa ut.

Normalt sett skickar jag in hästen i transporten. Stänger bakom och går sedan fram och hakar fast transportgrimskaftet i grimman. Omvänd ordning när jag lastar ur.

allmänt knapplån. Den största anledningen att man alltid sätter för bommen innan man sätter fast hästen, och alltid knäpper loss hästen innan man öppnar bommen, är att det kan bli otroligt svåra, fatala nackskador på en häst som sitter fast och kastar sig ut, innan den slitit sönder rep, grimma osv. För att inte tala om övrig skaderisk att den även går omkull /voltar över osv.

allmänt knapplån. Den största anledningen att man alltid sätter för bommen innan man sätter fast hästen, och alltid knäpper loss hästen innan man öppnar bommen, är att det kan bli otroligt svåra, fatala nackskador på en häst som sitter fast och kastar sig ut, innan den slitit sönder rep, grimma osv. För att inte tala om övrig skaderisk att den även går omkull /voltar över osv.
Då borde man väl egentligen inte binda sin häst på andra platser heller? Och en del av er var väl med förr när transporterna inte hade bom, hur gjorde ni då?

Jag tycker att det är en bra regel att först stänga bommen vid lastning resp. sist ta loss bommen vid urlastning men man bör ha ett rep eller medhjälpare som håller hästen så att den inte är helt lös när bommen öppnas.

Då borde man väl egentligen inte binda sin häst på andra platser heller? Och en del av er var väl med förr när transporterna inte hade bom, hur gjorde ni då?

Jag tycker att det är en bra regel att först stänga bommen vid lastning resp. sist ta loss bommen vid urlastning men man bör ha ett rep eller medhjälpare som håller hästen så att den inte är helt lös när bommen öppnas.

Nej tekniskt sätt kan saker hända i princip varsom med häst, helt korrekt, men just lastningssituationen är väl den mest riskfyllda eftersom hästen är väldigt utsatt i transporten och det är ganska onaturligt i sig för dem att åka transport så fler incidenter händer ju där rent statistiskt.
Förr hade de flesta ju vanlig kedja bakom - många såna som har sprängts genom åren, eller hästen hängt rumpan över och trillat innan den brast osv ;)

jag håller med dig i övrigt att ngn självklart gärna håller i hästen, det är ju stor skillnad mot att den sitter fast i en metallbom, eftersom man då kan ge eftergift och lär göra det också, rent enligt fysiska lagar om flyktdjuret hästen försöker slå sig fri kosta vad det kosta vill, vilket dessa djur tyvärr har en tendens att göra, inkl hellre rycka av sig sitt eget ben rent instinktivt i andra flykt lägen om situation infinner sig osv osv ;)

För mig är skälet också: att hästen förmodligen kommer slita sönder det folk sätter fast med och då alltså lär sig att man kommer loss bara man rycker hårt nog/går emot tillräckligt.
Och just den grejen gör ju att de heller inte kommer ner i ångest/den klingar av på naturligt vis, utan de lär sig slå sig ur ångest. Och då bara vidmakthåller man rädslorna.

De flesta har inte hästar som är tränade att vara coola, att stå uppbundna, att söka sig från tryck etc. Om de är lite tränade så är de inte det tillräckligt.
Alltså kommer hästen rycka. Och de flesta har saker som går sönder.
Och iom att de flesta inte tränar sånt är trailern dumt ställe att börja med det. Då bäddar man för att det ska skita sig.

De flesta vet inte hur man tränar hästar att sluta gå mot tryck.
De vet heller inte hur man binder upp så att man sprider trycket till fler punkter än nacken.
Vuxna, tunga halvblod tex känner iaf jag att sånt ska inte gemene man laborera med själva.
Det går ju att förbereda dem och träna innan man testar binda upp första gången. Så pass att man är jäkligt säker på att det inte borde bli problem. Men då måste man ju kunna de teknikerna, ha den känslan och rutinen..

Alltså: alltid bom på först!
Långt rep ut genom skötardörren eller över bommen kan man ju ha om man lastar själv och vill safe:a när man går bak och lägger på bommen.

jag gör såhär;
häst in, bom på, ramp upp, transportgrimskaft på och kedjegrimskaftet av, fram bom på och sen stängs alla överluckor och skötardören och man är redo att åka.
omvänd ordning vid urlastning.

@tuaphua
Men om man har en häst som inte är van att kunna stå uppbunden, vågar man då alls binda den i transporten? För jag håller med om att en häst som försöker slita sig loss är inget roligt och i synnerhet inte om den står i en transport. Sen tycker jag att det borde vara något av det mest grundläggande man lär en unghäst eller föl, det gamla talesättet att man får aldrig släppa en häst har fortfarande sin giltighet.

kan tillägga att jag lastar ensam, Alltid. med svårlastad häst.
skickar in och stänger bakom innan jag sätter fast hästen.

@tuaphua
Men om man har en häst som inte är van att kunna stå uppbunden, vågar man då alls binda den i transporten? För jag håller med om att en häst som försöker slita sig loss är inget roligt och i synnerhet inte om den står i en transport. Sen tycker jag att det borde vara något av det mest grundläggande man lär en unghäst eller föl, det gamla talesättet att man får aldrig släppa en häst har fortfarande sin giltighet.

men man lastar väl inte i regel en häst som öht inte är van att stå uppbunden. ffa om det som denna tråd handlar om är vuxna hästar med lastproblem deluxe av olika varianter så är det väl ändå en självklarhet att den kan stå uppbunden öht innan man ens får för sig att man ska åka med den regelbundet? Och det är ju ändå så att hästen inte direkt kommer ngnstans i trailern den är ju instängd så att binda upp den därinne isåfall är ju en ren säkerhetsaspekt på en ovan häst isåfall att den inte kan få för sig att vända sig tex?
eller missuppfattar jag din fråga?

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka