Kort/lång bana?

Jeenny914

Trådstartare
Jag ska göra min första start på lång bana nästa helg, en LB:2a. Vad tycker ni det är för skillnad på kort och lång bana? Fördelar/nackdelar med varje? :)

Sv: Kort/lång bana?

Jättestor skillnad tycker jag!

På kort bana kommer rörelserna mycket tätare och man har kortare tid att förbereda rörelserna.

På lång bana är det lååångt mellan de flesta rörelser. Diagonalerna är oändligt långa. Man får därmed längre tid på sig att förbereda rörelserna.

Själv trivs jag bättre på korta banor då jag får hjälp av vägarna och rörelserna att samla honom mer. Det är nog en vanesak också, vi har 20 * 40 ridhus hemma.

Jag har en pigg kallblodsvallack som gärna drar iväg med lite för snabba steg och näsan i vädret om han inte har nog mycket att tänka på ;) Så jag är rädd att det ska bli för långa sträckor på den långa banan, speciellt de diagonala längningarna :crazy: Känns som om vi kommer skena fram mot hörnet. Men samtidigt får man ju mer plats och mer planeringstid som sagt.. Ska bli spännande att få känna själv :D

Jag föredrar kortare bana eftersom jag har lättare att komma ihåg vägarna bättre än på en lång! :D
Sen så tränar jag aldrig på längre banor eftersom våran ridplan o ridhus är så små.

Men jag kan tänka mig att om man har en häst med bra gång kanske det är ett plus med längre bana då man har extra mycket plats att visa upp sin häst på bla.
Men jag vet inte, är inte så jätte-insatt i ämnet. :)

Jag ska också snart starta på lång bana för första gången.
Var väldigt emot lång bana först, just med tanke på problem att komma ihåg vägarna då det finns ännu fler bokstäver att hålla reda på.
Men nu har jag börjat lära mig programmet (LB:3) och tycker det verkar vara ett roligt program där det händer lite mer och att man kan rida andra vägar just eftersom man har med plats.

Men vi får se efter tävlingen vad jag tyckte om lång bana! :D

Lycka till iaf!

Jag har också börjat plugga in LB:3an till en annan tävling jag ska vara med i, men tycker att det programmet var lite rörigt och inte alls passar min häst :( LB:2an var däremot helt okej :D

Det är stor skillnad, särskilt om man har en häst som reagerar på nervositet med att gradvis tappa energin (mot slutet liknar man en tomat i nyllet!). Det är ju trots allt ganska många fler meter man rider på en lång bana gentemot en kort. Lång bana och häst med relativt korta, nätta steg kan få ett program att kännas en timma långt.

Jag tycker det finns för- och nackdelar med båda, men mest beror det på vana, ryttarens ridsätt och hästen. Programmen är ju ändå anpassade så att de rimligtvis skall fungera på banan (vore lite klurigt att trycka in stora saxen från intermediare på en kort bana).

Det verkar som om de flesta föredrar kort bana? Nån som är riktigt fäst vid lång? :laugh:

De flesta jag känner som tävlat en del föredrar lång bana.
Min hästs förra ägare som även är min tränare, tävlade alltid på lång bana. Hon tycker den största fördelen är att man inte rider rakt mot hörnen när man rider snett igenom o.s.v.

Men som sagt, än vet jag inte vad jag tycker själv!

Jag personligen föredrar lång bana. Jag tycker man får mer utrymme för att rida till sig hästen än att istället "fuska" med att utnyttja de tajtare vägarna som blir på kort bana. I min värld skall hästen vara såpass välriden och välutbildad och jag själv såpass duktig att jag skall kunna rida på ett rakt spår en "längre" stund (för hur lång tid tar det egentligen att trava 60m vilket man ändå sällan gör i ett rakt spår i ett program?) utan vi som ekipage fullständigt skall tappa allt. Jag gillar även hur man kan precisera sin ritt betydligt mer på lång bana genom att man exempelvis får bättre med tid att få igenom en snygg hörnpassering.
Jag har ridit både ponny och stor häst på lång bana, och jag upplevde ingen större skillnad annat än att det var färre steg för den stora hästen att klippa en långsida än för en ponny. Och då var det ändå ca 30cm skillnad i höjd på min tävlingsponny och tävlingshäst!

Jag kan tänka mig att det upplevs som jobbigt för främst b-ponnyer och små c-ponnyer som behöver ta betydligt fler steg på en lång bana, än vad en större häst gör, eller att det kan vara jobbigt för någon som inte har erfarenheten för lång bana.

Men visst finns det fördelar med kort bana också, allting är en smaksak ;)

Jag gillar lång bana bäst. Du får öka ordentligt och har mer rörelser i de programen.

Jag föredrar lång bana. Anmäler i stort sett bara till klasser på lång bana :)

KL
Jag tycker oftast att det är lite sak samma vilken bana det är. Programmen är anpassade efter banan de är tänkta att ridas på så det brukar stämma bra. Sen kan det ju bero lite på vilken häst man sitter på. Jag har tex en 5 åring på ca 178cm som tycker det är trångt på en 60 bana:angel: Han tycker jag är rätt jobbig när vi försöker ta oss fram på en 40 bana, det är jobbigt att behöva svänga hela tiden;)

Men vet du vad, jag tror att du och jag ska på samma tävling! ;)
För visst är det du som äger "Vargen"?

Hursomhelst så blir det första gången på lång bana för mig, tycker det som sagt är svårare att komma ihåg ett program som är på lång bana...
Men enligt min tränare så passar en lång bana oss mycket bättre då han är rätt stor min vita kille :)

Senast ändrad:

Vargen är min och Landril är din :D Vi får se hur det går, för mig finns det för- och nackdelar med båda tror jag!

Premiären idag gick... Helt okej! Jag hann inte tänka på hur själva banan var, men jag älskar programmet LB:2 2003 av nån anledning :D

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: ufot
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 058
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30