Korsningsponnyer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 851

Ela

Trådstartare
Jag skulle vilja se korsningar welsh Mountain/arab, hur har de blivit i storlek??
Hur är de i tempramentet??
Vad var erat syfte med denna korsningen?? Blev ni nöjda??

:bump::bump::bump:

Sv: Korsningsponnyer

Hallå!!
Har ingen egen welsh/arab men där jag har min häst finns 1 sådan.
Han är skimmel och 134cm i mkh, väldigt het att rida men snäll, hoppar kanon och rör sig trevligt. Dock ibland slår araben igenom och blir lätt hetsig och trampig. Annars väldigt trevlig ponny.
Dom som äger honom köpte honom för ett par år sedan och red till honom lite och utbildade, han är nu 7år och tävlas i hoppning med LITEN 11årig ryttare.

Har du lr ska du få en sån korsning??

[QUOTE
Har du lr ska du få en sån korsning??[/QUOTE]

Har funderat lite på att betäcka ett arabsto med en WM hingst, för att få fram en trevlig och bra ridponny.
Föder annars upp WM och arab. :)

Jaha :) Jo jag skulle nog själv kunna tänka mig de kombinationen, men då men stabila föräldrar.. hehe :D

Jag har sett en liten trevlig dressyrponny f.1991 e.Alfax ox u.Bellfleur RW 714 ue.Aabede Cribanbel RWM 17

Belladonna heter hon, har även en avkomma e.welshhingst

Om du betäcker ett Arabsto med en mountain Hingst kan avkomman bli i samma storlek som sin mor, fölet anpassar sig till stoet.
Betäcker du ett WM sto med en arabhingst blir troligen avkomman runt 130 cm.
En hingst brukar kunna förstora max en kategori! Men det är en helt annan sak att betäcka ett stort sto med en liten hingst.
T.ex HBL sto med sek B hingst= avkomman kan mycket väl bli 165Cm men det händer aldrig tvärtom!
Avkomman anpassar sig till stoets storlek!

Mamman är cirka 147 så då är sannolikheten att få en D-ponny ganska stor. :bump:
Funderade ett tag på att betäcka ett WM sto med arabhingst men känner att stoet är i minsta laget. Jag vet att det finns många såna korsningar och att det fungerat bra men själv är jag lite osäker på att betäcka ett sto med en såpass mycket större hingst.

:bow: tack för svaren :bow:

Nån som har mer erfarenhet av den korsningen??

Då ska du absolut välja en hingst på semin, vi betäcker många WM ston och små ridponnyerston med våra Ridponny hingstar kat D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 151
Avel Hej. Tänkt höra med er erfarna kring avel. Nu är de såhär att under olika omständigheter så har de blivit ett litet Welsh mountain och...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: Horsenerd
·
Gnägg Jag satt i bilen häromdagen och funderade lite över min man och hans personlighet. Jag svävade iväg i tankebanor och helt plötsligt hade... 2
Svar
34
· Visningar
2 590
Hästmänniskan Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger. Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka