Sv: korsningsavel "de luxe", vart hitta hingst?
Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill få fram en ridhäst till mig själv som är lika trevlig som mitt sto men lite större och lite mer "ridbar". Stoet ser ut som en tinker och kommer bli grov. Jag vill ha en häst med lite snabbare reaktioner som jag kan rida lite akademiskt på och köra. Alltså inga som helst tävlingsambitioner eller liknande i ridningen, bara för mitt eget nöje.
Vart hittar jag hingstar som inte nödvändigtvis måste vara godkända? Jag vill ha en hingst som rör sig lätt (lättare än en tinker), som kan ge en avkomma på ca 155cm, som är stabil i psyket? Behöver inga papper på hingsten, ingen stam då mamman har okänd stam i passet. Funderar på PRE eller halvblod.
Någon som har några tips?
Du ställer frågan på AVELssidan på buke. Avel är när man gör planerade parningar med bra avelsdjur, med syfte att få fram en bra avkomma. Att bara vilja tillverka ett föl med en hingst som inte alls behöver vara godkänd är inte avel utan hästproduktion som inte är särskilt seriös ur avelssynpunkt.
Med den blandning du har i stoet kan vilka gener som helst slå igenom. Du kan få en avkomma som är mindre än stoet även om du väljer en större hingst. Och du kan få en jätteavkomma som kanske blir svår för stoet att föda fram. Det är omöjligt att veta.
För bästa möjlighet att få det du önskar bör du nog använda en avkommeprövad hingst, där man har åtminstone ett hum om ifall han brukar göra stonas avkommor större eller mindre.
En hingst som bara är en hingst för att han har kulorna kvar kan du hitta på annons på vilka annonssidor som helst, det är många som annonserar ut sina fantastiska (deras egna ord) hingstar för betäckningar. Inte sällan kan man redan i dessa annonser se ägarnas okunskap lysa igenom - vågar du lämna ditt sto till en sån ägare? Ofta är kostnaden för att betäcka dessa icke godkända hingstar nästan lika stor som att använda en billigare godkänd halvblodshingst.
Fördelen om du använder en hingst som är godkänd eller åtminstone avelsvärderad är att du får en varudeklaration på hingsten, vilka egenskaper den har och att den är veterinärt okej. Och har den några år på nacken så vet man också ganska bra vad den nedärver.
Jag kan nog hålla med tidigare skribenter som tycker att du ska köpa ett föl i stället, så du vet mer vad du får. Men såna argument brukar inte bita på dem som vill ha en egen avkomma från sitt eget sto. Och därför försöker jag påverka dig att göra det så seriöst som möjligt i alla fall.
Att använda en hingst som inte är godkänd bara för att den har kulorna kvar/står nära/har fin färg/ser snäll ut/inte kostar så mycket att betäcka med (välj själv) är inte särskilt seriöst. (men tänker du ändå göra det så se i alla fall till att ägaren har anmält till SH att den är i avel, så att du får en lagligt utförd betäckning - det gör det också enklare att få pass till avkomman sen).
Tillägg:
Vi som håller på med avel brukar säga att man ska använda det sto i avel som man kan tänka sig en kopia av. Du vill att avkomman ska vara annorlunda än stoet i flera avseenden, både vad gäller storlek och temperament. Tyvärr kan man inte alltid välja. Därför ber jag dig att svara dig själv ärligt på denna fråga: Är du nöjd om du får en kopia av stoet eller kommer avkomman bli en av de billiga gatukorsningshästarna på annonssidorna om den inte blir vad du har tänkt dig?