korsningar ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hastebast
  • Startdatum Startdatum
H

hastebast

Hejhej !

Nu är man så långt kommen att man börjar fundera på att skaffa ett eget föl !
Vad skall man korsa med ?

Vill ha en bra fälttävlanshäst , och vill få ett bra rseultat . Vad borde jag korsa ? Eller vilken renrasig ras borde jag sattsa på ?

:confused::D

Sv: korsningar ?

Det beror väl på vad du har för sto?
Har du ett halvblod så kanske ett fullblod vore något (NEJ de heter inte så men i vardagstal tackar besserwissar). Fullblod över lag brukar ju te sig ganska bra som fältävlanshästar.

Kanske till och med är bättre att köpa sig en beprövad sådan.

Bra fälttävlanshäst är ofta en häst av en bra ridhästras med mycket fullblod i. Mycket sällan korsningar utan beprövad ridhästtyp som står högt i blod.
Här kan du se stammen på en av världens bästa fälttävlans hästar just nu. Mamman rent fullblod och pappan "halvblod" med en hög andel fullblod. Hästen själv räknas som renrasig SWB.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/119768-mister-pooh-swb

Här är en annan, godkänd hingst som också gjort bra ifrån sig i fälttävlan. Han har inte ett fullblod till mamma med står ändå högt i blod med en del fullblod ganska nära i stammen.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/5093-hamilton-swb

Senast ändrad:

Hejhej !

Nu är man så långt kommen att man börjar fundera på att skaffa ett eget föl !
Vad skall man korsa med ?

Vill ha en bra fälttävlanshäst , och vill få ett bra rseultat . Vad borde jag korsa ? Eller vilken renrasig ras borde jag sattsa på ?

:confused::D

Beror ju på vad du har för sto :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 564
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar