Korsning Quarter/andalusier (P.R.E) ???

Linda_77

Trådstartare
Någon som har sett en sån? Vet att det finns ett ett fåtal Azteca i Sverige, alltså korsning Quarter/Lusitano men hur är det med P.R.E/Quarter?

Har själv nyligen snöat in lite på Iberiska hästar, dom är ju så oerhört vackra! Men som westernryttare funderar man ju lite på vad man ev. skulle kunna ha en sån till? Dom är ju avlade för helt olika uppgifter så att säga, förutom ko-arbete :idea:

Att en Quarter/PRE säkert inte skulle bli nån dressyr-höjdare kan man nog räkna ut, men inom western? Skulle man kunna ha turen att få en trevlig allroundhäst med lite mer gång och bättre exteriör än QH i allmänhet, massa man och arbetsvilja? Eller är det helt enkelt för olika raser och för mycket "hjärna" att kombinera?

Nån som provat? Bilder?

Sv: Korsning Quarter/andalusier (P.R.E) ???

Hej! Har nog (tror jag iaf...) inte sett någon PRE/Quarterkorsn i sverige, bara på nätet men jag undrar jag... Som du sa; det är två hästraser som är avlade för väldigt olika saker.

Kan tänka mej att dom är populära i såna länder som spanien, mexico osv där dom har en utpräglad machokultur och många gånger bara vill ha en häst att stila med (en kråmande häst må se imponerande ut men är den välriden? Spelar inte så stor roll för vissa bara dom syns o det ser häftigt ut). Då passar kanske inte quarterns coola lågställda uttryck dessa människor utan dom vill ha flashigare hästar utan att tänka på att denna korsning borde bli en ganska schizofren häst.

Dock kan jag tänka mej att denna korsn kanske skulle passa fritidsryttare som vill rida lite av varje utan några större tävlingsambitioner. Sålänge dom klarar av temperamentet o inte väljer att ha en hingst att avla med....:eek:
För man kan inte bara korsa hästar av valfri ras, namnge korsningen o säga att det är en ras!:smirk:

Vill man ha en bra westernhäst så finns det bara en ras. Vill man rida akademiskt så ska man kanske ha något annat.

ooo va nyfiken jag blir....VILKEN ras är det?:angel:

Eh...det var väl det jag sa eller?
Att båda raser är bra på det dom är avlade för men att det är väldigt olika prioriteringar på dom olika avelsmålen så att en kombination kanske inte alltid blir så lyckad...

Kan ju bli en häst som är bra på både dressyr/akademiskt och western...eller så blir det en som inte är bra på något.

Köp en Iberisk häst om de tjusar dig.

Ge upp tankarna på kass korsningsavel.
Varför korsa två så olika (men fantastiska i sig) raser?
Och vad gör du av avkomman om den inte blev vad du tänkte dig?

Korv?

/P Döben

De sk Azteka som varit tillsalu i Svenska tidningar, som jag sett alltså, de har varit korsning arab/Lusitano. Finns det flera olika korsningar man kan kalla Azteka är det lite förvirrande.

Nu är det inte så att jag TÄNKT skapa en sådan korsning! Blev bara väldigt nyfiken på vad det skulle kunna tänkas bli ;)
Tror f.ö inte att mitt pyttelilla reiningavlade QH-sto skulle vara det ultimata att kombinera med en P.R.E hingst, hehe. Men vem vet, det kanske skulle ploppa ut den ultimata allroundavkomman, med jääättelång man och kanontemperament :rofl:

Är nog mer ekonomiskt att betäcka rasrent trots allt.

Azteca är sedan ca 20 år betraktad som Mexicos nationalras. Både PRE (Andalusier) och Lusitano hingstar används i aveln på Quarter och Criollo ston. Resultatet anser en del anhängare av Aztecarasen i Californien är att försöka att få tillbaka något av de boskapshästar som Vaqueros använde sig innan alltför mycket engelskt fullblod blandades in i aveln till det som kom att bli Quartern.

Enligt en tidning i Sverige som skrivit om Mexicos nationalras Aztekan, är det en korsning mellan Lusitano och arab.
Har de helt fel?

raderat, dubbelpostat

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ingen korsning P.R.E./quarter, däremot har jag en andalusier som jag rider western på. Har tränat andra andalusier också, och det är en himla trevlig ras! Trevligt temperament, otroligt smidiga och snabba, arbetsvilliga, kloka och de lär sig snabbt.
Men alla är ju individer också, som var och en har olika förutsättningar i olika grenar.

6121148.jpg0

H*n är såååå fiiiin:love:

Tack! :) :bow: Det är en himla trevlig häst faktiskt, en fin personlighet och han har ett hjärta av guld! :love: Red dressyr på honom förut men han verkar trivas mer med western,och jag med ;)

Kul ! PRE och olika PRE korsningar borde kunna passa mycket bra för de flesta Westernridgrenar. De används flitigt i Spanien inom Spaniens "motsvarighet" till Western, Doma Vaquera där flera av rörelserna som run downs, snabba stopp, rollbacks etc. liknar vad vi har inom Western. Bra website på Engelska om Doma Vaquera för de som är intresserade är www.domavaquerainstruction.com

Kul ! PRE och olika PRE korsningar borde kunna passa mycket bra för de flesta Westernridgrenar. De används flitigt i Spanien inom Spaniens "motsvarighet" till Western, Doma Vaquera där flera av rörelserna som run downs, snabba stopp, rollbacks etc. liknar vad vi har inom Western. Bra website på Engelska om Doma Vaquera för de som är intresserade är www.domavaquerainstruction.com

Intressant sida! Den ska jag kolla mer på! :) Jag tränade en vaquera häst förut, han gick på tjurfäktningarna i Spanien tidigare, så jag började när han kom till Sverige. Mäktigt kan jag lova! Där snackar vi en välriden häst! :) Han blev senare westernhäst här i Sverige, har tyvärr aldrig tävlat med sin ägare, men oj vilken kapacitet han har! :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
N
Hoppning Jag har letat häst ett tag och nu hittat två 1-åringar jag gillar. Nu till det svåra, jag måste bestämma mig för en av dem och skulle...
Svar
12
· Visningar
2 276
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka