Korsning New Forest/halvblod

Sv: Korsning New Forest/halvblod

Bambino, troligen New Forest/halvblod
4237363.jpg

4237364.jpg

4235935.jpg

Det var länge sedan jag kände honom, men jag kommer ihåg att han var väldigt pigg att rida, men lugn och trevlig att hantera i övrigt.

En lite nyare korsning, f 2005, Äxtra heter hon, e Hedlanda Good Boy RNF 85 u Lady Pamina e Pepe 747 u Shaba ox e Grojor ox

19123713.jpg

19123711.jpg

Hon är under inridning vad jag vet, har inte träffat henne så mycket, men hon verkar vara en snäll och go häst, så där nyfiken och "vill plocka med allt" på unghästars vis.;)

Hej! Min Zelda f.06 är e: Hedlanda Good Boy (NF) och u: Stjärnkobra (50% Hbl, 25% NF, 25% Nordsvensk). Skälet till att jag såg mig om efter en ponnykorsning var av den enkla anledningen att jag inte ville ha en så stor häst. Köpte Zelda sommaren 2007 och hon är min första egna unghäst. Hon har varit och är exemplarisk i all hantering! En supercool tjej med fötterna på jorden. I dagsläget är hon inriden och vi håller på att befästa grunderna. Hon har förvånansvärt bra gångarter för sin lilla storlek och hon hoppar mer än gärna. I stallet brukar vi säga att hon är som vilken 5 åring som helst ;).Skulle gissa på att hon kommer att slutmätas ca 155-156 cm då hon idag är dryga 153 cm. Jag är mer än stolt över min lilla böna!

27092220.jpg

27092221.jpg

27092256.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Min ponny är NF/hbl.
Ganska grov i kroppen och lång rygg. Gångarterna är normala, inget sensationellt i dom, utan helt enkelt ok steg. Är väldigt trevlig att hantera, men i ridningen kräver hon lite mer, då hon är otroilgt het ute. Inne är hon inte så stark men kräver verkligen att man rider för att gå ordentligt och arbeta rätt. Hoppar otroligt bra men på senare år har vi inte hoppat henne alls pga ålder och att hon inte verkade tycka om det längre.
145 hög är hon så inte särskilt stor. Känns dock större att rida.

På min ridskola hade vi en NF/hbl e. Xandino(NF) u. Chirona. Han var liten storhäst, inte många cm över ponny. Rättså grov, och en superbra lektionshäst som kunde gå alla typer av lektioner. (hopp, dressyr, western, barn, knatte) Tyvärr fick han avlivas i höstas efter en tids hälta, men han hade lärt många rida under sina år. (Född 1990)

"Kollegan" har fotat en sådan korsning. Sto f.1989 e.Midas (ej kval. hingst e.Mowgli 637) u.Skogs Sapli RNF 506. Hon har lämnat två avkommor. En valack f.2001 e.Cortez 679 och en valack f.2001 e.Landlord 849

Ca 156 cm, tävlat upp till 1,30 hoppning.
Bonnie_Bridge.jpg

lite fler newforestkorsningar
sto f.1992, ponny, dock har denna fullblodspappa i form av Tammer Fors xx 807, morfar är Stardust RNF 42, mormor är okänd
Ma_Fleur.jpg

sto f.1998, ponny e.Priory Dallas RNF 122 u.okänd härstamning
Monami.jpg

sto f.1990, ponny e.Fredriksbergs Esa RNF 14-S u.okänd härstamning
Polly_Girl.jpg

sto f.1992. ponny e.Mintage xx 801 u.Isabella IV RNF 1105
Winni.jpg

ids inte leta upp fler just nu :p

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
870
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 135
Senast: mamman
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
843
Senast: Kirre
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka