Korsning med PRE

Lejonelle

Trådstartare
Hej - vet någon hur det brukar bli att korsa PRE med hästar av halvblodstyp och andra lättare raser? Jag har ett mindre sto korsning welsh-halvblod som jag tänker betäcka, vill ha en dressyrinriktad och ej så stor avkomma, har blivit rekommenderad en PRE hingst som jag är lite sugen på. Vill gärna ha kommentarer och råd från er om hur PRE-korsningar brukar bli.
mvh
Lejonelle

Sv: Korsning med PRE

Jag har en fyraårig korsning mellan PRE och fullblod. Han är väldigt lik sin far i typen och i temperamentet. Han har varit ganska sen i både kropp och skäl så han är inte gjord så mkt med. Jag har suttit på honom i stallet emellanåt sedan han var 2 1/2år och tömmkört i skritt men han är inte inriden. Han är mkt cool och vänlig men uppmärksam häst ,min dotter som är 2 1/2år brukar borsta honom på benen och magen och han har full koll på henne och står snällt still.
Jag är nu gravid så någon inridning blir det inte förrens tidigas till höst -vinter men jag kan inte tänka mig att det skulle bli några problem. Tanken är att han skall köras in också, vagnen står här och väntar.
Skall tillägga att även om han är otroligt cool så är han ingen slö okänslig latmask utan en mkt intelligent pålle.
Dom PRE korsningar jag sett har varit mkt lika PRE i type

Tack för ditt svar. Hur blev storleken? Är det PRE på pappasidan och fullblod i stoet? Vilken hingst?
mvh
Lejonelle

Mamma är liten klen fullblodsräka på 160cm och pappa är Efficaz PRE mätt till 159 i sverige och 164 i spanien. Efficaz är dock mkt häst när man står jämte honom, upplevs MKT större än 159cm iallafall. Min kille är nog runt 158cm men jag tror att han växer någon cm till. Han är nog lika hög över ryggen(eller högre) som sin mamma och betydligt bredare :angel: .

OTROLIGT fin hingst men hittar bara en enda sida med bilder och inga fakta. Har du tips på var man kan hitta mer info om avkommor etc? Var finns han och hur står han till tjänst? Han ser ut att kunna passa oss perfekt så allt du kan berätta är till glädje.
mvh
Lejonelle

Och en fråga till, hur nedärvs den läckra färgen? Mitt sto är brunt.
mvh
Lejonelle

Destino II - helt outstanding hingst vad gäller typ och härliga rörelser. Han rör sig JÄTTEMYCKET!! Jag såg honom göra sitt bruksprov och får fortfarande ståpäls :eek:
Bra storlek, vacker färg och trevlig ägare dessutom. Hon hade förra året två jättefina mörka hingstar till men vet inte om de blev sålda. (var på annons i Ridsport).
Rekommenderas varmt!

hej!
Han finns inte med under godkända hingstar på den föreningens sida!
Pågrund av att jag är medlem i den andra P.R.E föreningen som finns i Sverige! Tyvärr så håller dom på att göra om den sidan så den ligger nere! Men han är godkänd i spanien och avelsvärderad i sverige för alla raser!
Vet inte var dom har fått mina gamla kort på honom och satt in på sin sida ! men har medellat den gamla föreningen för P.R.E att dom inte ska finnas där !
Vill du se kort på honom och hans avkommor så mailar jag dig gärna
MVH tesora

Zagal :d

christiansborg.jpg

www.pepinopre.com

Svarar till alla - tack för alla tips. Just nu är det Destino II, Heleno VI och Honrado VII som ligger högst på min PRE-lista. Jag har kontaktat ägarna för mer information. Jag har också fått väldigt fina tips på många halvblodshingstar som "lämnar smått" och även en del trevlia fullblodshingstar. Har inte bestämt mig för vad det ska bli men gissa om det snurrar i skallen efter alla tips jag fått. Tack!
Lejonelle

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka