Korsning arab-tinker

alethe

Trådstartare
Skulle vilja ha era tankar och funderingar kring denna rasen. Har fått erbjudande om att ta emot detta sto född 14. Hur är denna rasen i psyke och i ridning ? Nu vet jag att det kan skiljas från häst till häst, men överlag ?
 
Skulle vilja ha era tankar och funderingar kring denna rasen. Har fått erbjudande om att ta emot detta sto född 14. Hur är denna rasen i psyke och i ridning ? Nu vet jag att det kan skiljas från häst till häst, men överlag ?
Det är ju ingen ras så de kan nog bli lite hur som helst. Två raser som från början är avlade för helt olika saker. Du får nog gå på hur just den hästen är. :)
 
Det är ju ingen ras så de kan nog bli lite hur som helst. Två raser som från början är avlade för helt olika saker. Du får nog gå på hur just den hästen är. :)

Arab har ju använts till förädling av tyngre raser under ca ett par tusen år, och finns i typ 80% av alla raser..
De 50/50-korsningar arab/kallblod jag träffat har varit väldigt trevliga. Men, självklart får du själv se hur just den hästen är! :)
 
De 50/50-korsningar arab/kallblod jag träffat har varit väldigt trevliga. Men, självklart får du själv se hur just den hästen är! :)

Och jag har träffat några kallblod/varmblod och de var inte så roliga, fått det värsta från båda raser. Så, som du säger, man måste verkligen kolla individen.

Till TS @alethe: Det är som sagt en korsning och en korsning mellan två väldigt olika raser. Avkommor får alltid 50% gener av mamman och 50% gener av pappan vilket också är samma sak som att man kastar bort lika mycket gener. Man kan inte bestämma vilka gener man vill ha och är raserna olika så kan det bli precis vad som helst så det går verkligen inte att säga generellt alls, som så många vill göra gällande.
 
Säger som tidigare skribenter:
Det är inte en ras och knappast särskilt genomtänkt avel.

Har man tur, så får den en trevlig exteriör.
Har man tur så kompenserar föräldrarna varandra i den aktuella individen.

Har man otur så kan det bli ganska konstigt.

Man får väl mer tänka utifrån rastypiska egenskaper för var och en inkorsad ras och sedan hoppas.
 
Jag har en korsning Arab/Irish Cob hemma på foder. Nu pratar jag individ och inte allmänt - men vem vet det kanske finns lite likhet :) Hon är en väldigt trevlig häst men med otroligt mycket energi - jag har hört såhär i efterhand att IC är kända för att vara energiska hästar och Araber är väl inte heller kända för att vara slöa ;) Hon känns som en duracellkanin som är outtröttlig, springer mycket i hagen och vill ha koll på allt! Hennes styrka är traven och hon har jobbigare med galoppen - där hon gärna tappar rygg och kör mer på fart än på styrka. Hon är otroligt kul att rida men absolut ingen nybörjarhäst eller för någon som bara vill sitta och åka. Jag tycker att hon har en väldigt trevlig anatomi - Man ser att hon är IC på kroppen men en lättare variant. Tror hon kommer bli en mycket trevlig sporthäst/allroundhäst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Lejd
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 049
Senast: Ridinglady
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 494
Senast: cirkus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 720
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp