Korsförlamningshästar

Humelibumlan

Trådstartare
Ni med korsis hästar, hur tränar ni för att undvika korsis?
Och vad har ni för tankar och funderinga och erfarenheter?

Humlan (8år) tjock travare i full träning åker på korsförlamning lite hur som helst verkar det, aldrig under träning, utan i stallet efteråt?
Spelar ingen roll om hon körs dagligen eller inte.
Denna vecka:
Måndag; långsamt
Tisdag; långsamt + 2 riktigt snabba 500m intervaller
Onsdag; Rider 3 km trav, 30 min dressyr + hoppning
Torsdag; "Skenar i hagen" 15 minuter och får upp regält flås innan hon går fort på banan och åker på en korsis?? :confused:

Har stått på 2,5 kg grov 90, betfor, linfrö, nypon + ensilage (inga värden i huvudet)
Kommer stå på svält kost - Betfor, linfrö, nypon, olja + ensilage

Har en mjuk, rund och fin muskulatur
Är väldigt lätt stressad i situationer när det är nå KUL på gång.
Beroende av fäste, och problemen brukar komma mer på vintrar, när underlaget är löst. Men hade/har skor med grepp nu?

Råd från veterinär är svält kost samt tömma Glykogen depån varannan dag.
När vet man den är tömd? (2 riktigt snabba intervaller tömde den tydligen inte?) och hur får man en häst hålla för den typen av träning?
Finns det nån forskning med pulsmätare?
Och varför kan det inte vara så enkelt att det kommer upp en skylt ur rumpan -Depån tömd, vänligen återgå till stallet! ;)

Någon med tankar och funderingar och så här gör vi? :bow:

Sv: Korsförlamningshästar

JAg har lyckligtvis varit förskonad från att få korsförlamningar på mina hästar men en vinter fick två av stona detta vid två tillfällen vardera under en kort tidsperiod.
Inget var gjort annorlunda än innan. De tränades som vanligt, var ute som vanligt och fick mat precis som vanligt. Trodde jag tills jag började tänka till. Jag har alltid gett en dl linfröollja per dag till mina hästar som startar. Under denna period gav jag ingen olja. Om detta kan ha bidragit eller inte är svårt att säga men efter att återigen börjat med olja så återkom aldrig problemen.

Har en mjuk, rund och fin muskulatur
Beroende av fäste, och problemen brukar komma mer på vintrar, när underlaget är löst. Men hade/har skor med grepp nu?

Detta stämmer på pricken in på mina två ston som drabbades.
JAg gjorde inga ändringar i foderstaten. De fortsatte att äta hösilage, havre, betfor och olja. Inga fler KF.
JAg vet inte men hädanefter så bortrationaliserar jag aldrig mer oljan.

Korsförlamning beror på att de snabba muskelfibrerna (IIA och IIB) går sönder. Ärftlighet/genetiska faktorer, stress, foderstress (socker) och rutiner är sådant som inverkar.
Arnes bästa medicin för hästar med korsförlamningsproblem är att försöka hålla en foderstat bestående av max 3 kg kraftfoder och att köra fort med hästen varannan dag så att glykogen-halten i musklerna sänks. Detta innebär 200 i puls en kortare sträcka.
Detta bör alltid göras dagen innan ett lopp, annars är risken stor att tävlingsstressen utlöser korsförlamningen(Arne är Arne Lindholm)

På stallbredbyn hittar man ALLT :D

http://www.stallbredbyn.com/index.php?option=com_content&task=view&id=64&Itemid=108

Vart köper du din linfröolja ? Har du testat med mariatistelolja nångång?

Här har jag köpt oljan.
Mariatistelolja köpte jag under en period. Den var mycket dyrare och jag kan inte påstå att jag märkte av någon "bättre" effekt av den.

kl..lite

Jag har haft 2 st korsförlamningar i år..en på Friendly Kisses som jag själv tar på mig då hon gammelskodd med slitna skor och långa tår gick "sista" jobbat innan start på en relativt lös rakbana , för jag skulle vara så smart för att hon ska helst gå barfota i lopp....hon sprang o spände sig för hon inte fick tag i underlaget....AJA BAJA martha....

sen fick min andra märr också en för 3-4 veckor sen..varför vet jag inte, men troligtvis KAN det vara för att en "nervös" människa tränat ett tag...Jag personligen tror att dom kan får korsisar av människor som är osäkra o "fega" , jag tror ju på holistik jag :D
Man kan inte hålla igen för mycket alltid, nån gång måste dom ju få gå ur sig också...
Henne körde jag första jobbet med i går...men hon hade fått gå ordentligt tempo runt sjönslingan dagen innan...

Har man en gång fått en korsförlamning är det tyvärr "kört", då kan man få det betydligt lättare för varje gång. Efter varje gång hästen har fått korsförlamning förstörs mer och mer muskelfibrer, vilket absolut inte är bra! det blir alltså omöjligt att få samma muskelkapacitet som före korsförlamningen.
Min märr har tyvärr fått en korsförlamning för några år sedan och kan numer få en bara genom att hon fryser ute i hagen, till exempel om det blir kallregn, så jag är verkligen noga med att täcka ordentligt på vintern.

Har man en gång fått en korsförlamning är det tyvärr "kört", då kan man få det betydligt lättare för varje gång. Efter varje gång hästen har fått korsförlamning förstörs mer och mer muskelfibrer, vilket absolut inte är bra! det blir alltså omöjligt att få samma muskelkapacitet som före korsförlamningen.
Min märr har tyvärr fått en korsförlamning för några år sedan och kan numer få en bara genom att hon fryser ute i hagen, till exempel om det blir kallregn, så jag är verkligen noga med att täcka ordentligt på vintern.

Hon har fått dem från hon började köras fort...

Allmän uppdatering;
Vi verkar iallafall fått bukt med det problemet för dagen.

Svält kost på hösilage, betfor, linfrö, nypon, salt samt olja.

Nu tar vi tag i problem 2, viker ihop halsen när hon blir pigg.
Idag testade vi "pullplatta" alltså som burk, men en platta istället, vilket gjorde henne så upprörd, hysterisk och stressad att vi låg på puls 173 när vi skrittade igång :eek:
Men hör och häpna, hon skärpte sig och jag kunde köra 5 intervaller och hon gick riktigt bra! :eek:

Så vi fortsätter med den och börjar fundera ut ett bett hon trivs med.. :grin:
Näste projekt är en käk, hon gillar... :crazy:

Svältkost??? :D

Det beror väl på vad du har för värden på silaget och vilken mängd hon får? :idea::bump:

Jag hoppas det löser sig med korsisarna så den grå argbiggan kommer ut igen...

Det är svårt med korsishästar...:crazy:

Det du kan börja med att göra är att börja ge hästen B- och E-vitamin då det hjälper musklerna att hämta sig efter en korsförlamning + att det förebygger risken.
Jag ger B-vitamin varje höst o vår, då ger jag upp en 2,5 liters-dunk. Jag ger E-vitamin hela året.

Sen ska du också tänka på att låta hästen ta det lugnt någon vecka eller mer efter ett anfall(beroende hur stort anfallet varit såklart!)

Försök också att skritta hästen mycket så att den är ordentligt varm o mjuk innan jobb, gärna på med ett ländtäcke efter jobb och skritta av i minst en halvtimme...

Det är mina tips om korshästar (har en själv)

Jag har inte så stor erfarenhet av korsförlamning men har hört att fodret Top Speed ska vara bra för "korsishästar".

Svältkost??? :D

Det beror väl på vad du har för värden på silaget och vilken mängd hon får? :idea::bump:

Jag hoppas det löser sig med korsisarna så den grå argbiggan kommer ut igen...

Kan ju säga att hon inte får mycket av något ;) Men säger jag hur mycket kommer väl nån fodertaliban och lägger en snigel på mitt öra :angel:

Da varan tva aring fick kraftig korsforlamning tidigare i somras andrade vi hela hennes upplagg.
Hon far nu magert ho av bra kvalitet, kraft foder med lag starkelse halt men hogt i fett.
Sa mycker hagtid som mojligt = massor av gras. Hon gar ALLTID ut i hagen minst en timma innan nagon som helst motion.
Ror sig varje dag. Mestadels pa maskin da hon slappnar av mest dar och just nu tranar hon inte sarskilt mycket alls mellan starterna (tre kval pa tre veckor och forsta start inom snarast)
Vi ger Tie-free vilket innehaller baking soda bla varje dag. Innan start kommer hon ocksa fa lite starkare grejer (har en viss foraning om att inget av detta ar tillatet i sverige dock.)

Personligen tycker jag det ar mycket viktigt att ta blodprov efter ett anfall sa man inte startar upp traningen for snart igen. Ta det lugnt ar nyckeln..
Glom ej heller att ge nagon form av lever rensning - den tar mycket stryk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka