Korsförlamningshäst

N

Nyrelski

Jag funderar lite på vad jag ska ge för kraftfoder till mitt fullblod som hade korsförlamning i höstas.
Hon behöver mycket mat för att hålla hullet och har fram till nu gått på fri tillgång på höslige, 2kg lucern, 3kg krafft groov och 1,5kg ERS pellets från Dodson & Horrel (speciellt foder för hästar som hon som behöver mycket energi men inte tål för mycket stärkelse). Det har funkat jätte bra och hon är väldigt fin i hullet och pälsen nu.
Men jag skulle behöva öka på kraftfodret lite nu eftersom hon ska ut och tävla mer och göra lite långa resor, vill inte att hon ska tappa då. Tänkte öka på ERS pellets.

Men så sist jag var och skulle köpa D&H fodret så hade de höjt priset från ca130kr/säcken till 200 :eek: och dyrare skulle det tydligen bli... Det är 15kg i säcken och skulle jag höja det till 2kg dag blir det ca 800 kr i månaden bara för det och det har jag helt enkelt inte råd med...

Så nu funderar jag på vad man kan ge istället. Jag ska höja lucernen lite till. Också funderar jag på att testa ge henne havre eller korn, jag vet att det inte är bra till hästar med kf, men hon har inte haft några som helst problem sen i höstas.
Vad är bäst att ge då? Havre, korn eller något annat? Kommer fortsätta med Grooven också
 
Sv: Korsförlamningshäst

Om du kan få i henne olja så är ju det kanon till kf hästar. Tre dl motsvarar ca 1kg havre i energi.

Sara
 
Sv: Korsförlamningshäst

Ja, jag ska nog börja ge henne olja också nu, har inte gjort det innan eftersom det är mycket i D&H fodret.
Men hon behöver något mer kraftfoder ockå om jag tar bort det. Jag har provat att ge henne bara hösilage, lucern, lite groov och olja precis när hon hade haft kf. Men det gick inte, hon blev alldeles för smal. Och då gick hon inte alls lika mycket som hon gör nu...
 
Sv: Korsförlamningshäst

havre innehåller ju mindre stärklese än korn iaf, men betfor då ? vet inte rikitgt hur det är til hästar som haft korsförlamning...
 
Sv: Korsförlamningshäst

Ok, jag funderar på att prova med lite havre och se hur det går.
Betfor får hon inte då det tydligen inte ska vara bra
 
Sv: Korsförlamningshäst

Ok, jag funderar på att prova med lite havre och se hur det går.
Betfor får hon inte då det tydligen inte ska vara bra

Jag kan inte jättemycket om korsförlamning men är ganska säker på att man ska vara försiktig med stärkelse och socker. Havre låter därför inte som någon bra ide.
Jag hade gett den ex mer lusern, olja, betfor utan melasstillsats.
 
Sv: Korsförlamningshäst

Jo jag vet att man ska vara försiktig med stärkelse och socker, därför hon inte får betfor och inte heller har fått havre nu.
Problemet är bara att det inte räcker att ge mer lucern, jag kan nog få henne att äta lite till. Men ger jag för mkt. tycker hon det blir äckligt och slutar äta det helt tyvärr.

Det allra bästa hade ju varit om jag hade haft råd att fortsätta köpa D&H fodret för det har varit super :bow:
Men hon har inte haft några problem alls med kf sen i höstas och har ändå ibland vilat upp till två-tre dagar i veckan (unghäst) och ätit rätt mycket krafft groov som ändå innehåller en del havre.
Jag funderar på om det kanske bara var en engångsgrej då. Då åt hon även betfor och korn som jag tog bort sen. Vågar man chansa på att försöka lägga till lite havre ändå :crazy:, om man är noga med att ta bort den om hon vilar ?
 
Sv: Korsförlamningshäst

Gjorde man inte så med arbetshästarna förr? Drog ner på kraftfodret under helgen. Korsförlamning har väl kallats ''måndagssjuka'' just för att arbetshästar ofta fick det om man glömde ta bort havren under helgen (vilan).
Men det kan ju vara en skröna:P
 
Sv: Korsförlamningshäst

Jag har ju också haft fullblod och vet att det kan vara svårt att få i dem mer men hur mycket hö/hösilage får hon?

Som du kan läsa i studien du fick länk till (läs den, den är kanonbra och handlar just om FT-hästar) så är det största problemet att hästarna får höga kraftfoder givor.

Så den optimala lösningen på ditt problem är att få i henne mer grovfoder. Annars kan du väl se om det finns ngt billigare än D&H för microniserat spannmål är iaf bättre än vanlig havre/korn.

Mitt gamla sto hade korsförlamning, 1 gång innan jag köpte henne och 1 gång när jag lånade ut henne och hon utsattes för en stress situation. Fick rådet från min ATG-vet att hon skulle stå konstant på Tokosel + B-vitamin året runt och vara väldigt försiktig med kraftfoder.
 
Sv: Korsförlamningshäst

KL

Tack för hjälpen, artiklen var väldigt intressant. Jag har inte haft någon kf häst innan så jag kan inte så mycket om det tyvärr...

Jag lyckades iaf hitta en affär där de inte hade höjt priset på mitt foder än och köpte på mig ett par säckar.
Jag ger samma mängd som innan och har ökat på lusernen lite och ska köpa olja också. Hösilage äter hon massa redan...
När det fodret är slut tänkte jag prova Matilda havre, har hört av flera som använder den att det ska funka bra. Det finns hos Krafft som stallet är sponsrat av dessutom så det blir inte så dyrt heller :D

Någon som ger den?
 
Sv: Korsförlamningshäst

B-vitamin får hon också. Vad är Tokosel? Jag har hört namnet men vet nog inte vad det är :angel:
 
Sv: Korsförlamningshäst

B-vitamin får hon också. Vad är Tokosel? Jag har hört namnet men vet nog inte vad det är :angel:

Det är Selen + E-vitamin preparat som används oftast till dräktiga ston för att förebygga muskeldegeneration o leversjukdomar på fölet.

Receptfritt på apoteket, jag fick rådet att mitt sto skulle stå på det livet ut för att undvika komplikationer och förebygga ev. fler korsförlamningar.
 
Sv: Korsförlamningshäst

Kvarnbyfoders lucernpellets, betfor och olja och mineraler.
Detta fodrade jag mina tävlande travare med hela vintern och det är i princip omöjligt att få korsförlamning på denna foderstat.
Den som behövde mest fick 4 kg lucern, 2 kg betfor och 7 dl olja.
 
Sv: Korsförlamningshäst

okej, som forest autumn skrev har jag oxå för mej att man ska vara försiktig med stärkelse till korsförlamingshästar. Men det viktigaste som jag har fattat det som är väl att de hålls igång regerbundet, att de inte står någon längre period och att man verkligen värmer upp hästen ordentligt och ser till så att den inte blir kall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
969
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 193
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp