Korsförlamning

Dolly

Trådstartare
Hej! En häst kan ju få korsförlamning om man spolar den med kallt vatten efter att den ansträngt sig( i alla fall vad jag har hört) Men kan den få det även om den inte ansträngt sig? Tex kan man duscha en häst (ponny) med vattenslangen som kanske de första minutrarna är varmt vatten i (uppvärmt av solen) som sedan kallnar eller är detta farligt?

Sv: Korsförlamning

stämmer verkligen det där ?! :confused:
Jag spolar min häst med vattenslangen där det enbart kommer kallt vatten, även när han är varm och svettig, han mår hur bra som helst ;) :D

Gör det inte? Men det var typ det första jag fick lära mig om hästar(för en massa år sedan) Är det inte så att när hästen anstränger sig utvidgas blodkärlen och när man sedan spolar kallt vatten på hästen drar de ihop sig och hästen löper risk att få korsförlamning.

Jag kanske har fått allt om bakfoten?

Jag hörde av en vet. från SLU när hon föreläste för oss att det inte är så. De hade typ hällt isvatten på flertalet hästar utan att en enda fått korsförlamning trots att de precis tränats hårt (om jag inte minns helt fel var det fälttävlanshästar). MEN. Samtidigt finns det för många i min närhet som säger att de varit med om det, så tänker mig ändå lite för. Lite ljummet vatten tar jag, om jag spolar alls då nuvarande hästen är dörädd för vattenslangen.

Någon annan som vet mer får gärna utveckla kring studien, eller om den är helt uppåt väggarna berätta varför

Hej! En häst kan ju få korsförlamning om man spolar den med kallt vatten efter att den ansträngt sig( i alla fall vad jag har hört) Men kan den få det även om den inte ansträngt sig? Tex kan man duscha en häst (ponny) med vattenslangen som kanske de första minutrarna är varmt vatten i (uppvärmt av solen) som sedan kallnar eller är detta farligt?

Jag har nog förstått det som att en korsförlamningshästar har ngn sorts metabolisk störning i kroppen. Deras celler tar upp sockret för snabbt så deras muskler går sönder. Jag trodde det gällde alla korsförlamningshästar (men är ej säker).

Jag vet inte om det är dessa hästar du menar kan bli dåliga av kallt vatten. Det kan de kanske. Men jag tror inte att alla hästar - även de med normalt sockerupptag får korsförlamning av lite kallt vatten. Det verkar lite konstigt.

Jag har hört att bara man inte spolar kallt vatten över korset så är det lugnt. Bara för att dela med mig av åsikterna häromkring :confused:

Jag tror inte på det! När jag arbetade i travstall hade vi hästar som fick muskelsönderfall (korsförlamning), i det akuta skedet spolades dessa hästar just med kallt vatten för att lindra smärtan samt försöka förhindra för stora skador på muskelfibrerna som går sönder vid en korsförlamning. Om detta är rätt eller fel, det vet jag inte idag, detta var för många, många år sedan...

Vi spolar alltid av våra hästar i kallt vatten pga brist på varmvatten, det har gått bra i 15 år...

Fälttävl hästar/distans hästar kyls snabbt av med kallt vatten och tom isvatten....

dom får inte korsförlamning men kan bli väldigt stela om man spolar rygg och bakdel i iskallt vatten. och många visar tydligt obehag.

för att svalka hästarna efter träning sommartid så använder jag ljummet vatten på hela hästen först, sen kallvatten på halsen och bogarna om hästen är väldigt varm.

Kl*

Som Forest Autumn skrev så blir det skador i musklerna. Jag har lärt mig att korsförlamninghästar ska hållas varma över korset och ryggen. Snabb nerkylning av ryggmuskler låter vansinne i mina öron (oavsett korsförlamning eller ej). :eek:

När man duschar en häst (efter arbete eller under vilan) oavsett varmt eller kallt vatten så ska hästen ledas torr eller så lägger man på en filt och låter den torka till inne.

-Taget (obs inte citerat) från Bo Tibblin's bok Ridlära. Under kapitell Hästens anatomi- "Gradvis nedkylning".

Där står det dock att detta gäller Efter arbete. Men det står i Hästhållning i praktiken av Mats Mellberg så tar han upp detta också (om jag inte minns helt fel? :o)

där ja jobbar (mote hästar), så spolar vi med kallvatten(har ej varmvatten). Hästar är svettiga och varma men de står helt stilla och njuter av det. Visst vi spolar inte direkt på rygg, börjar vid benen sen uppåt.Sen spolar vi aldrig direkt på ryggen heller. Sen korförlaming, får en häst om den gått ett sten hårt pass sen bara ställt in den utan att sskritta av den., Och en häst som har det ska man hålla varm hela tiden. inte kyla de, blir bara värre

Sen korförlaming, får en häst om den gått ett sten hårt pass sen bara ställt in den utan att sskritta av den.,

Vet du orsaken till korsförlamning?:confused:

Det är inte för att den inte är ordentligt avskrittad!;)

Det är många olika orsaker till korsförlamning/muskelsönderfall/Tying up...
Kan vara beroende på för hög kraftfodergiva i förhållande till arbete, nervöst betingat, ärftligt betingat etc

Ang att kyla hästen vid akut korsförlamning är för att förhindra att muskelfibrerna rupterar i det akuta skedet, samt att kyla dämpar smärtan. Efteråt skall man naturligtvis täcka hästen.

Kontrollerad foderstat och upprepade blodprov på CK/ASAT skall göras akut och efter ca 2veckor för att tala om skadans storlek. Upprepade blodprover för att sedan veta när hästens muskelvärden är bra och kan sättas i arbete igen.

jag hade en häst en gång i tiden som var oerhört känslig för kraftfoder. Hon råkade ut för korsförlamning en gång, och veterinären trodde det berodde på för hög kraftfodergiva. Kan påpeka att den inte var SÅ himla hög, men hästen var känslig. Alltid lär man sig något. Hästen hade bara stått två dagar så ändrade aldrig fodergivan (stod inte på stall, utan gick i stor hage 7-19)..men det räckte för att hon skulle reagera.

Så vitt jag minns så fick hästen ordinerad vila tills den akuta fasen gick över samt varma täcken!

Så ni tror inte att det är farligt ifall jag spolar av min ponny med vattenslangen(troligen kallt vatten) shamponerar henne och spolar av igen ifall jag lägger på ett fleecetäcke och leder henne tills hon är torr?

Behöver nämligen bada henne, då hon kliar sin rumpa mot väggar, staket och dylikt. Hon är dock avmaskad och det verkar inte som om det är svansen som kliar.

Inget ont om Tibblin & Mellberg, men i veterinära frågor skulle jag nog inte lita på dem ;)

En häst som blir spolad med iskallt watten på ryggen en kall dag, far säkert inte wäl aw behandlingen, men uppkomstmekanismen till korsförlamning är annorlunda. Den klassiska korsförlamningen som förr i wärlden kallades "måndagssjukan" orsakades i de flesta fall aw att arbetshästarna som stått på stall under helgen med samma foderstat som under arbetsdagarna drabbades aw muskelsönderfall när de åter sattes i arbete pga all upplagrad energi i muskulaturen. För mycket energi i kombination med för lite eller oregelbundet arbete brukar wara bowen.

Sedan finns det ett gäng bokstawskombinationer aw korsförlamning hos te quarter, dessa beter sig lite annorlunda och jag är tywärr inte så insatt!

Jag spolar mina swettiga hästar med kallwatten sommartid. Sedan skrapar jag aw det wärsta och släpper ut dem i hagen. Efter några rullningar, skakningar och ett warw i galopp är de ganska torra i solen. Ser ingen anledning att sådana dagar ställa dem på stall med täcke sådana dagar. Det är förstås skillnad på sommardagar och kalla winterdagar!

Nej det stämmer inte direkt, men jag brukar om jag använder slangen för att spola av, använda linement shampo efter och masserar lite granna.

Korsförlamning kommer av att de får "vila" kanske en vecka med samma fodermängd ex samt kanske få stå inne mer än vanligt utan att bli motionerade. Det blir för mkt proteiner i muskelaturen som inte görs av med, som liksom lagras i musklerna.

Man kan om man vill fylla upp i en hink med vatten och låta stå i solen häll sedan i linements schampo i det ooch svampa av hästen, skrapa av utan att skjölja av hästen. Funkar väldigt bra. Det värms upp väldigt snabbt.;)

Det blir för mkt proteiner i muskelaturen som inte görs av med, som liksom lagras i musklerna.

Det blir inte för mkt proteiner i musklerna utan det lagras in för mkt socker se inlägget före dig. Proteiner dvs aminosyror kan inte lagras på ngt sätt utan de används för att bygga upp de proteiner som kroppen behöver-

ställ ut några vattenhinkar i solen så blir vattnet ljummet! använd det på rygg och kors och så kan du spola ben och hals.:) så gjorde jag på sommaren när vi inte hade varmt vatten i stallet. går även att koka vatten i vattenkokare och blanda så du får ljummet vatten.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 859
Senast: Lilla vän
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 190
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka