Korsförlamning

ghost

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av detta här ute?

Mina erfarenheter har jag tydligen stoppat så långt bak i minnet att jag inte minns alls. :o

Jag hade en korsis-häst -92 eller -93 så det kanske är ursäktat?

Men nu vill jag uppdatera mig.

Hästen har vid två tillfällen tidigare haft små varningar som jag inte fattat vad det varit, en gång för tre år sedan men sedan blev hon halt så vi satte det inte i samband med korsis. Och så för ca. en månad sen men vid båda de tillfällena blev hon "bara" lite konstig i baksteget. :crazy: Givetvis så grämer man sig över att ha missat det nu när man står här med fakta.

Sv: Korsförlamning

Hjäääälp.

Positivt är att hon känns lite bättre för varje dag.

Tryck i henne mkt E-vitamin och ha henne varm över ryggen och träna aldrig för hårt!
Mkt uppvärmning!

Hej där :)
Korsförlamning är en mjölksyrechock som fräter sönder muskelcellerna kan man säga lite förenklat. Diagnos kan ställas genom att ta prov på vissa enzymer som läcker ut i vävnaden. Lindrig korsförlamning blir inte alltid mer än att hästen rör sig stelt i bakkärran och är stenhård i gluteuspaketet. Förr i världen sa man att det är foderrelaterat, se över kraftfodergivan vid vila. Men det verkar också finnas en benägenhet hos vissa hästar, ökad förekomst i vissa raser vilket också indikerar att det kan finnas en viss ärftlighet.

Enligt Adam's - multipla orsaker, överskott på glukogen, felaktig elektrolytbalans, uttorkning, E-vitamin och/eller selenbrist, ökning av träningsvolym/intensitet, kopplat till individens benägenhet för sjukdomen. Den korrekta termen är "Extertional rhabdomyolitis syndrome" eller ERS. Populärt kallat "tying up syndrome". Behandlingen går ut på att ta bort smärta, begränsa fortsatt muskelnedbrytning och återställa vätske- och elektrolytbalansen. Man kan ge diverse preparat t ex NSAID eller DMSO. Därefter vila, översyn av foderstat, selen, E-vit, elektrolyter och träning.

Nja, det är inte mjölksyra som spränger muskelcellerna utan överskott på glykogen. Detta gäller alla de vanliga sorternas xförlamning som finns av många slag hos olika raser.
(Om hästen får Xförlamn pga infektion eller förgiftning är det dock annorlunda.)

Principiellt gäller att ge energin i form av fett och fibrer och så lite som möjligt som spannmål till hästen med återkommande Xförlamning. Dessa hästar lagrar in för mkt glykogen i musklerna när de får stärkelse och glukos. Lagren i muskeltrådarna blir överfulla och går sönder när hästen ska röra sig.

Jämn träning är också viktigt. Den detaljerade regimen beror litet på vilken typ av xförlamning det rör sig om, olika raser har litet olika ärvda defekter i glykogenomsättningen. HH

Har haft två travare med korsförlamning. När de har fått det så har de sprutats med en ganska stor mängd B-vitamin samt fått smärtstillande. När värdena har gått ner så har de börjat att tränas försiktigt med en ganska så låg kraftfodergiva. Kraftfodergivan har sedan ökats i takt med att träningen ökat. Har bara fått en kraftfodergiva som gjort att de har hållt hullet och orkat med träningen. Har gått dagligen men om de skulle vila så har det planerats några dagar innan så att man har kunnat dra ner på kraftfodret eller slutat med det helt. Hästarna har även ätit elektrolyter så att de skulle hållas fria från slaggprodukter. Detta har funkat väldigt bra. Mvh Jessica

Vad är elektrolyter? Jag fick recept på Tokosel till min - innehåller väl E-vitamin och selen. Men var hittar jag elektrolyter?

Liten uppdatering om korsis-hästen...

Den 19/10 togs blodprov, CK normalt (tror inte jag fick något värde på det) och ASAT 3060. Rätt högt alltså.

den 7/11 togs nytt prov CK = 267 (ska vara mellan 100 och 350), ASAT = 719 (ska vara under 600).

Hon har under återhämtningen skrittat massor och enbart fått jogga korta stunder. Mycket hagvistelse och

Kan man börja att träna igen, eller ska man vänta tills ASAT är helt nere?

Jag kommer inte att ta något nytt prov förrän v. 50 nu, då jag ändå ska till kliniken med en annan häst.

När min häst hade korsförlamning sa vet att man skulle vänta med att jobba hästen tills både ASAT och CK värdena var nere på normal nivå. Däremot kunde man skritta hästen trots att värdena inte var nere på normalnivå. Rörelse är bara positivt i måttlig mängd.

Men visst är det så att idéerna går isär där?

En man som varit med och tränat ett par BRA korsis-hästar inom travet tycker jag är helknäpp som vilar ner henne nu innan jag vet.

Och om det visar sig att hon är en kroniker? Pendlar värdena över normalt på ASAT i så fall eller hoppar de upp och ner inom gränsvärdena? Risken finns ju även om de anfall hon haft tidigare inte var så kraftiga.

Jag hade inte heller vilat. Tycker du ska sätta igång och träna som vanligt. Det är det rådet jag fått. Hästen ska naturligtvis inte starta innan alla värden är nere på normalt, men träna på är inget problem.

Jag vet inte vad en kronisk korsis-häst är, har den alltid höga värden, eller är det en sådan som hoppar upp och ner?

Hur länge sedan är det hon fick den, värderna brukar vara nere efter ungefär 3 veckor. Så det har ju tagit lång på hene, är du säker på att hon inte haft en till?

På en kroniker är tydligen inte värdena stabila utan far lite upp och ner. Det hörde jag av en människa som jobbat med galopphästar. Jag har mailat henne men tyvärr inte fått svar.

CK var över 2500 i akut skede och ASAT fick jag tyvärr inte för att maskinen strulade (men provet blev gratis). Det andra provet togs 12 dagar efter korsisen och det tredje efter exakt en månad.

Jag har ju haft järnkoll på henne och inte sett några mera tendenser så jag TROR inte att hon haft flera men man jag ju aldrig vara hundra. :confused: Jag kan ju inte bevaka henne 24 timmar om dygnet. Jag har ju ridit för instruktör en gång efter provtagningen och då märktes inte heller något speciellt utan den stelhet hon hade släppte riktigt fort. Efteråt kontrollerade jag henne extra och det märktes ingenting.

Jag har analyserat vad jag gjort efter hennes starter och tror mig se att det är jag som pga olika omständigheter inte tränat tillräckligt tätt efter loppen. Gången innan stod hon över pga inplanerat vet.besök och den sista pga av att jag inte var hemma. :o

Okej, jag har aldrig haft någon kroniker då.

Hon behöver inte alls ha haft någon mer, jag tycker bara att det tar lång tid. Fick hon medicinering i det akuta skedet? Vad? Det brukar ju skynda på förloppet lite.

Är det en galoppör? Det finns rätt mkt erfarenhet av deras typ av korsförlamning i England och USA. Principen har varit att man sätter i gång hästen så fort den mår bra och värdena vänt. Dock behöver de inte ha normaliserats. Sedan ska alla dagars träning vara så lika som möjligt.
Jag antar du har lagt om foderstaten till stärkelsefattig och fettrik? HH

Jämn träning är också viktigt. Den detaljerade regimen beror litet på vilken typ av xförlamning det rör sig om, olika raser har litet olika ärvda defekter i glykogenomsättningen. HH

Den häst jag rider är galoppör men rids väldigt allsidigt som ridhäst till vardags. Dressyr (ca LA-form överlag fn ) hopp, mm. Hon ahr en ärftlig benägenhet för "tying up" bla pga stor muskelmassa o sprinter (sägs det av dem som kan detta har ingen egen erf av x-förl. Men mamman hade det tex)

Visade tecken på det efter träning på banan i början men inte nu, är nu 5 och visar mkt sällan stelhet öht. I princip aldrig, normalt sett. Hon startar ganska sällan och får mkt återhämtning. Bla pga detta.

När du skriver jämn träning menar du inte samma varje dag utan jämn mängd antar jag? (Men måste kolla). Det är efter den principen vi jobbar. Är det då rätt eller är det annat att tänka på också vad gäller upplägg? Bra att veta i så fall.

Alltså aldrg haft x-förl men benägenheten finns ärftligt.

Senast ändrad av en moderator:

Svar också till solros o ts

Den största erfarenheten finns vad gäller galoppörer med ärftlig Xförlamning. Man kan anta att samma principer är tillämpliga för travare. Båda raserna kan ha 2 olika varianter av sjukdomen men, så vitt man vet skall de hanteras lika.

A o O är minimeras av stärkelse o socker. Energi tillskott i form av fett och fibrer. Se till att mineraler o salt (inkl selen) inte fattas.

Man betonar att dagarna ska vara varandra så lika som möjligt både vad gäller träningsmängd och hantering. Ökningen av ansträngningen ska ske successivt Särskilt i rapporter om fullbloden tycks stressmoment ha en stor betydelse. Trots detta tycks de klara stressen vid löp och transporter om man lagt om dieten och optimerar alla andra faktorer – salt, vatten, mineraler, lugn o ro och inga vilodagar på box – inte heller boxvila vid ett anfall utan ut i hage så fort de kan gå.

Forskare inom dessa områden som man kan söka på heter Valberg, MacLeay, Pagan o vår svenska Bröjer. HH

Tack! Skulle tro att det vi gör är rätt då, både vad gäller mat o träning. hon har inte haft någon tendens på över ett år. Trots löp o långa transporter o hård träning. Hur är det med E o Bvitaminer?

Tack för informationen...

För tillfället fodras hon bara för underhåll, fri tillgång på hö och ca 1,5 liter Krafft Rehab. Men detta måste så klart ökas på när hon stabiliserats

Jag har alltid trott att stressade hästar var mer benägna att få korsförlamning? Den här är bland det lugnaste man kan tänka sig utan att vara slö. Men man kan så klart inte generalisera...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 588
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 420
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka